مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

اختلال کابوس | نشانه ها، علل و درمان اختلال کابوس

اختلال کابوس چیست؟ شما هم از جمله افرادی هستید که شب ها کابوس می بینید و با وحشتزیادی از خواب می پرید؟ کابوس ها می توانند خواب را از چشمان شما بدزند و مشکلاتی در زندگی شماایجاد کننداگر به دنبال آشنایی بیشتر با کابوس ها و دلایل ایجاد آن هستید، در این مقاله با ما همراهباشید. همچنین می توانید مقاله کابوس شبانه کودکان را نیز مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اختلال کابوس می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.
  

کابوس (nightmareچیست؟

در افسانه های قدیمی، nightmare به معنای جن یا لولو خور خوره ای بود که شب ها به سراغ افرادمی آید و به دنبال ترساندن آن ها در خواب است.

در واقع کابوس، یک رویا مبهم است که با احساسات منفی مانند اضطراب یا ترس همراه است که شمارا با وحشت زیادی از خواب بیدار می کنداگر چه بین رویای بد و کابوس تفاوت وجود داردرویاهایبد معمولا آشفتگی به شدت کابوس ایجاد نمی کنند و منجر به بیدار شدن شما از خواب نمی شونداگر چه کابوس ها بیشتر در خواب شب رایج اند اما در طی خواب روزانه نیز ممکن است رخ دهندشمامعمولا کابوس های خود را به وضوح به یاد می آورید زیرا اکثر این کابوس ها افراد را به سرعت ازحالت خواب به حالت بیداری می آورندموضوعات کابوس ها معمولا اتفاقات نا خوشایند گذشته و یاموضوعاتی هستند که سلامتی شما را تهدید می کنند.

نشانه های اختلال کابوس

کابوس ها به احتمال بیشتر در در نیمه دوم شب رخ می دهند.کابوس ممکن است به ندرت یا چندینبار در طول شب اتفاق بیافتدزمان کابوس دیدن کوتاه است اما می تواند باعث بیدار شدن شما شود وبازگشت مجدد به خواب را دشوار کند.

نشانه های اختلال کابوس ممکن است شامل این ویژگی ها باشد:

  • رویای شما زنده و واقعی به نظر می رسد و بسیار ناراحت کننده است.
  • داستان رؤیای شما معمولا در مورد سلامت جسمانی و ایمنی شماست اما می تواند سایر موضوعاتمبهم را نیز داشته باشد.
  • این رویا شما را از خواب بیدار می کند.
  • رویا می تواند منجر به ترسیدن، اضطراب، عصبانیت، ناراحتی یا پریشانی شما شود.
  • شما می توانید به طور واضح رویا خود را به یاد آورید و جزئیات آن را به خاطر بسپارید.

دیدن کابوس زمانی یک اختلال در نظر گرفته می شود که شرایط زیر را داشته باشد :

  1. کابوس ها، طولانی و به شدت ناراحت کننده که به دفعات تکرار شونده، باشند و منجر به اضطراب یاترس مداوم فرد شوند و به خوبی در خاطر او بمانند.
  2. بعد از بیدار شدن از خواب های ناراحت کننده، حواس فرد خیلی زود سر جای خود بر می گردد.
  3. خواب آلودگی روزانه، خستگی یا انرژی کم
  4. ایجاد مشکلاتی در کار، مدرسه یا در شرایط اجتماعی فرد می کند.


علل دیدن کابوس

علل اختلال کابوس می تواند توسط بسیاری از عوامل ایجاد شوند، از جمله:

  • استرس یا اضطراب ناشی از تنش های عادی زندگی روزمره، مانند یک مشکل در خانه یا مدرسه، میتواند موجب کابوس شودیک تغییر عمده در زندگی مانند مهاجرت به کشوری دیگر و یا مرگ یکی ازعزیزان می تواند تاثیر مشابهی داشته باشد.
  • افراد بعد از دچار شدن به تروماهایی مانند تصادف، آسیب، سوء استفاده فیزیکی یا جنسی یا سایررویدادهای آسیب دیده معمولا دچار کابوس می شوند.. کابوس در افراد مبتلا به اختلال استرس پس ازسانحه (PTSD) رایج است.
  • ایجاد تغییرات عمده در برنامه خوابی فرد مانند محرومیت از خواب و یا قطع یا کاهش میزان خواب میتواند خطر ابتلا به کابوس را افزایش دهد.
  • گروهی از داروها از جمله داروهای ضد افسردگی خاص، داروهای فشار خون می توانند باعث کابوسشوند.
  • سوء مصرف الکل و یا مواد مخدر می تواند موجب کابوس شود.
  • اختلالات دیگر افسردگی و سایر اختلالات روانشناختی ممکن است با کابوس مرتبط باشدکابوس هامی توانند همراه با برخی از شرایط پزشکی مانند بیماری قلبی یا سرطان اتفاق بیفتند.
  • برای برخی از افراد، خواندن کتاب های ترسناک و تماشای فیلم های ترسناک، به خصوص قبل از خواب،می تواند با کابوس ها همراه باشد.

 

شیوع کابوس

کابوس ها ممکن است در کودکان 3 تا 6 ساله شروع شود و بعد از سن 10 سالگی کاهش یابددر طولسال های نوجوانی و نوجوانی، دختران به نظر می رسد کابوس بیشتری نسبت به پسران داشته باشند.اگرچه در سال های بزرگسالی احتمال دیدن کابوس بسیار کاهش می یابد، اما بعضی افراد در بزرگسالیممکن است دچار کابوس شوند و یا در طول زندگی خود آن ها را تجربه کنند.

پیامد های دیدن کابوس

کابوس دیدن می تواند منجر به ایجاد مشکلاتی در زندگی فرد شود :

  1. کابوس دیدن مانع از خواب راحت و کافی فرد در طول شب می شود و می تواند به خستگی و خوابآلودگی در طول روز منجر شوداین خواب آلودگی می تواند به مشکلاتی در مدرسه یا کار منجر شود، یافرد در کارهای روزمره خود مانند رانندگی و تمرکز کردن دچار مشکل شود.
  2. ادامه پیدا کردن کابوس هایی که فرد را رنج می دهد، می تواند مشکلات روحی و روانی مانند افسردگیو اختلال اضطرابی ایجاد کند.
  3. فرد می ترسد که اگر بخوابد مجدد کابوس ببیند و به همین دلیل از رفتن به رخت خواب خود داری میکند.
  4. فرد دچار افکار خودکشی یا تلاش هایی برای خودکشی می شود.

درمان اختلال کابوس

درمان اختلال کابوس معمولا ضروری نیستبا این حال، اگر کابوس باعث ناراحتی یا اختلال در خواب افراد ویا دخالت در عملکرد روزانه فرد شود، ممکن است درمان لازم باشد.

در درمان کابوس باید ابتدا به کشف علت زیربنایی آن و درمان کردن آن پرداختگزینه های درمانی کهمورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

درمان پزشکی اگر کابوس با یک وضعیت پزشکی مرتبط باشد، باید مشکل اصلی پزشکی درمان شودتا کابوس های فرد از بین برود.

درمان استرس یا اضطراب :  اگر یک وضعیت سلامت روانی مانند استرس یا اضطراب به نظر می رسدکه به کابوس کمک می کند، در این صورت می توان از روش های رواندرمانی و تکنیک هایی برایکاهش استرس استفاده کرد.

دارو درمانی : برای درمان کابوس، دارو درمانی به ندرت مورد استفاده قرار می گیردممکن است داروبرای رفع سایر اختلالات همراه فرد مانند افسردگی و یا استرس پس از سانحه استفاده شود تا با بهبوداین بیماری ها، کابوس های فرد نیز کاهش یابد. مرکز هنر زندگی آماده ارائه خدمات روانشناختی می باشد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اختلال کابوس می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید.



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 

  


 

منبع:اختلال کابوس | نشانه ها، علل و درمان اختلال کابوس

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.