مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

خشونت و انواع آن

خشونت و انواع خشونت حتی در پیشرفته ترین کشورها هم رخ می دهد. آسیب پذیرترین قشر در هر جامعه ای ضعیف ترین ها هستند. کودکان و زنان بیشتر در معرض خشونت قرار می گیرند. برای مقابله با انواع خشونت نیاز به بررسی و ارائه راهکارهای اساسی داریم. امروزه شاهد وقوع خشونت به شکل های مختلف هستیم. اغلب مردم تنها خشونت فیزیکی را زیان بار و آسیب زننده می دانند. در حالی که دیگر انواع خشونت مانند خشونت روانی به مراتب آثار زیانبارتری می تواند داشته باشد. والدین و مدارس با استفاده از روش های تربیتی مناسب و آموزش می توانند خشونت را مهار کنند. در اینجاانواع خشونت، علل و آثار آن شرح داده شده است.

 

برای دریافت مشاوره جهت شناسایی و درمان انواع خشونت می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

خشونت چیست؟

خشونت به معنای پاسخ نادرست به ناکامی ها و شکست های زندگی است. اگر در زندگی تان دچار ناامیدی و یأس پی در پی می شوید، ممکن است راحت ترین  پاسخ ممکن را بروز خشم بدانید که در واقع این بدترین نوع پاسخ به اتفاقات بد زندگی است. به زبان دیگر خشونت اساسا به معنای راهی برای آسیب رساندن به دیگران تعریف می شود. به نحوی که با تخلیه آنی هیجان منفی در درون خود، می خواهید احساس راحتی کنید. غافل از اینکه این عمل هم عواقب بدی به دنبال دارد، هم خشم تان به طور صحیح تخلیه نمی شود.

 

 انواع خشونت

انواع خشونت به صورت های مختلف طبقه بندی می شوند. در اینجا ما خشونت را به دو نوع کلامی و غیر کلامی تقسیم کرده ایم:

خشونت کلامی

یکی از رایج ترین انواع خشونت در کشور ما خشونت کلامی است که به روش های گوناگونی انجام می شود. خشونت کلامی می تواند شامل ناسزا، دشنام، بدگویی پشت سر افراد دیگر، زورگویی، رفتارهای قلدرمعابانه، داد و فریاد بر سر هم و ... شود.

خشونت غیر کلامی

خشونت غیرکلامی، هر گونه رفتاری به صورت غیر مستقیم و غیر کلامی در قالب خشونت را شامل می شود. از جمله خشونت های غیر کلامی می توان به خشونت جنسی، خشونت روانی، خشونت نوشتاری (مانند نوشتن شعار و متن های توهین آمیز در فضاهای مختلف مجازی) اشاره کرد.

 

علل خشونت

خشونت علل گوناگونی دارد که طیف وسیعی از دلایل را شامل می شود. در واقع چندین عامل منشا خشونت هستند. شناسایی و کنترل این عوامل به فرد کمک می کند تا در هنگام مواجهه با مسائل خشم خود را مدیریت کند. در ادامه علل خشونت را در دو دسته فیزیولوژی و روانشناختی تقسیم بندی کرده ایم.

 

علل فیزیولوژیکی خشونت

اغلب عوامل فیزیولوژی در بروز خشم در کنترل و اختیار فرد پرخاشگر نیستند. اما نمی توان گفت که حتی با وجود علت زمینه ای زیستی فرد هیچ کنترلی بر روی رفتار خود ندارد. سکته مغزی، آسیب های مغزی، سکته قلبی، کمبود برخی ویتامین ها، کمبود برخی املاح و مواد معدنی در بدن، باعث ایجاد خشونت و خشم در فرد می شود. علل فیزیولوژی در بدن بیمار بررسی می شوند.

 

علل روان شناختی خشونت

اصلی ترین علل خشونت را باید در روان فرد جستجو کرد. گاهی عوامل روانیِ خشونت ریشه در یک تعارض حل نشده دارد. یعنی فرد در مقابل یک مسئله و یا احساس دچار دوگانگی است. این دوگانگی اغلب خود را به صورت طغیان های پرخاشگرانه در مقابل دیگران نشان می دهد.

احساسات غیر قابل کنترل

اگر کسی را در زندگی از دست داده اید، اگر که در زندگی شخصی خود و یا محیط کاری تان دچار شکست می شوید، اگر فردی هستید که زود ناامید می شوید و از هر موقعیتی که کمی در آن ضعف دارید خود را بازنده می دانید، ممکن است ناخودآگاه زمینه ای برای ایجاد خشم در خود ایجاد کنید. البته این نوع خشم در دراز مدت بروز پیدا می کند.

عدم توانایی در تمرکز و کنترل افکار مزاحم

گاهی افکار منفی مانند خوره به جان شما می افتد. به طوری که نمی توانید با آن ها مقابله کنید و جلوی بوجود آمدن آن را بگیرید. مثل "من آدم کارآمدی نیستم، دست به هر کاری می زنم ناموفق ام، هر کاری می کنم نمی توانم به اهدافم دست پیدا کنم. دست آخر حتما تنها خواهم ماند". این افکار مزاحم می تواند در دراز مدت تولید خشم پنهان کرده و اثرات مخربی بر زندگی شما بگذارد.

انگیزه قبلی، دشمنی و کینه توزی طرفین

گاهی عدم بروز کینه و خشم در مقابل کسی باعث انبار و بزرگ شدن حس تنفر و خشم در مقابل آن فرد می شود. واکنش های هر کس در مقابل چنین احساساتی متفاوت است. به زوری که برخی افراد برای کاهش این احساسات از مکانیسم های دفاعی ناپخته استفاده می کنند. یا برخی به صورت شخصیتی منفعل پرخاشگر احساسات خود را برون ریزی می کنند. 

خواب ناکافی و بی خوابی مداوم (مثلا بیداری دو یا سه شبانه روز)

خواب کافی بر روی سیستم ایمنی بدن، بر نحوه برخوردتان با مسائل و تحمل شرایط سخت تاثیر دارد. برعکس نداشتن خواب کافی اثر معکوس بر بدن می گذارد. در نتیجه نداشتن خواب کافی تحمل و طاقتتان در برابر مسائل کم شده و زود از کوره در می روید. اگر سیستم ایمنی بدن به هر دلیلی دچار اشکال شود، یکی از علامت ها بروز خشم و پرخاشگری است. در واقع بدن کمبودهایش را به نوعی با پرخاشگری درخواست می کند. 

فعالیت زیاد فکری_ ذهنی و یا جسمی بیش از حد

فعالیت فکری و یا حتی جسمی زیاد در تولید خشونت نقش دارند. اگر چند شبانه روز شب کار بوده و کار سخت و حساسی را انجام دهید، یا چند شبانه روز بر روی پروژه دانشگاهی خود کار کرده و وقت بگذارید، شاید بعد از آن تا مدتی، حتی حوصلۀ خودتان را هم نداشته باشید و آستانه تحمل شما به شدت افت کند. بی حوصلگی ناشی از کار و فعالیت زیاد شبانه روزی می تواند منجر به خشم و خشونت شود.

گذشته و محیط بی تاثیر نیست

خشونت یک رفتار بود و محیط نقش اساسی در شکل گیری رفتار در هر شخصی دارد. در نتیجه محیط و کیفیت آن در شکل گیری رفتار خشونت آمیز تاثیر بسزایی دارد.

گذشته فرد نیز علت خشونت را نشان می دهد. فردی که در خانواده ای پر از جنگ و دعوا رشد کرده است، احتمال اینکه در آینده فردی پرخاشگر شود خیلی بیشتر است. محیطی که فرد در آن درس می خواند، محیط دوستان و هم سالان نزدیک که همیشه با آنها در تماس است، محیط شغلی و ... می تواند در خشونت تاثیر زیادی داشته باشد. می توان مجموعه این موارد را باهم برای تولید خشم تان در نظر گرفت. تا متوجه شوید که علت های ایجاد کننده خشم چقدر می تواند گسترده باشد.

 

خشونت علیه کودکان

خشونت علیه کودکان به علت ناتوانی کودکان در برخورد مناسب، متاسفانه بی پاسخ می ماند. کودکی که مورد خشونت واقع می شود اغلب نمی تواند در مقابل شخص مورد نظر از خود دفاع کند. به همین دلیل خشونت در او ریشه دوانده و در بزرگسالی به احتمال بیشتری رفتاری خشونت آمیز خواهد داشت. خشونت علیه کودکان نیز تقریبا با خشونت علیه زنان قرابت معنایی دارد.

 

خشونت علیه زنان

خشونت علیه زنان معمولا بیشتر از خشونت عیله مردان بررسی و شناخته شده است. تفاوت های شناختی و فیزیولوژی در مردان و زنان منجر به جلب توجه عموم به خشونت علیه زنان شده است. خشونت جنسی و فیزیکی علیه مردان بسیار کمتر از زنان رخ می دهد.

خشونت جنسی

اعمال زور و فشار در خصوص اعمال جنسی شکل دیگری از خشونت است که معمولا بر روی خانم ها اعمال می شود. تجاوز جنسی آسیب زننده ترین نوع خشونت برای زنان محسوب می شود. خشونت جنسی شامل درخواست های نابجا و خارج از عرف از طرف شریک جنسی را نیز در بر می گیرد.

خشونت اقتصادی

خشونت اقتصادی نیز بیشتر برای زنان اتفاق می افتد. مثلا یک آقا با خرجی ندادن و قطع کردن آن می تواند به طور غیر مستقیم به همسر خود اعمال خشونت کند. یا مرد می تواند با آسیب رساندن به وسیله های زن خشونت خود را بروز دهد.

خشونت فیزیکی

این نوع خشونت شامل ضرب و جرح، سوزاندن،کشیدن موها، بستن، زندانی کردن، حتی کوبیدن بسیار محکم در و محرومیت غذایی و ... می شود. حتی گاهی به یک باره تمام ظرف ها و وسایل میز غذا را در هم می شکنند و با یک ضربه شدید، باعث در هم شکستن ظروف و همچنین واکنش خشم اطرافیان می شوند. این رفتار نیز در زمره خشونت فیزیکی قرار می گیرد.

خشونت روانی

این نوع خشونت گرچه ممکن است در هر دو جنس مرد و زن اتفاق بیفتد، اما در زنان بیشتر است. ممکن است که مرد به زن استرس های گوناگونی وارد کند، در زمینه های زناشویی از قبیل طلاق، بیرون انداختن از منزل، بردن فرزند از منزل برای همیشه و روش هایی دیگر از نظر روانی به زن فشار وارد کند. و زن را به مرور زمان خسته کند.

 

نحوه مقابله با خشونت

برای مقابله با انواع خشونت ممکن است پیشنهادهای مختلفی داده شود. در وضعیتی که خشونت شدید اتفاق افتاده (مانند ضرب و شتم های شدید و یا بیرون انداختن از منزل، سوزاندن زندانی و...) موضوع را حتما با پلیس در میان بگذارید. درصورت اعمال شدید ضرب و جرح و ماندن اثر بر روی بدن فرد، باید به پزشک قانونی مراجعه و تشکیل پرونده دهید. لازم به ذکر است گاهی با تماس با یک روان شناس و یا مراجعه حضوری به آن می توانید تا حد بسیار زیادی این مشکل را حل کنید و از پیامد های منفی احتمالی که ممکن است در ادامه اتفاق بیفتد جلوگیری کنید. آموزش مهارت هایی چون کنترل خشم و حل مسئله توسط متخصصان سلامت روان در کاهش و از بین بردن انواع خشونت موثر بوده است.

 

برای دریافت مشاوره جهت شناسایی و درمان انواع خشونت می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : خشونت و انواع آن

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.