مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

تفکر خلاق | فوائد و راه های به دست آوردن تفکر خلاق

تفکر خلاق چیست و چگونه پرورش می یابد؟ تفکر خلاق یکی از ده مهارت زندگی است که علم روان شناسی آن را برای رشد ضروری می داند. این مهارت به افراد کمک می کند تا دنیای پیرامون خود را به شیوۀ دیگری ببینند. مهارت تفکر خلاقانه و پرورش آن می تواند باعث می شود فرد همواره خلاقیت و نو آوری بیشتری به خرج دهد و نسبت به دیگران در زمینه های مختلف موفقیت بیشتری کسب نماید. با تفکر خلاق، فرد در زمینه دیگر مهارت ها نیز بهتر عمل می کند. برای مثال کسی که مهارت حل مسئله توام با تفکر خلاق دارد، راه حل های بهتری برای مسائل اش پیدا می کند. اگر به دنبال اطلاعات در زمینه این مهارت ت و نحوه ی پرورش آن هستید، در ادامه ی این مقاله به نکاتی در این باره اشاره خواهیم کرد که مطالعه ی آن می تواند برای شما مفید باشد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت تفکر خلاق می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره ی 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : تفکر خلاق | فوائد و راه های به دست آوردن تفکر خلاق

  

فوائد داشتن تفکر خلاق

داشتن مهارت تفکر خلاق در طول زندگی به غنای زندگی افراد کمک می کند. چرا که با استفاده از خلاقیت می توان چالش و هیجان بیشتری را به زندگی وارد کرد. افراد خلاق به میزان بیشتری آرزوهای خود را دنبال می کنند، احساس ماجراجویی و لذت بیشتری را نیز تجربه می کنند. علاوه بر این ها خلاقیت به افکار تخیلی و تحلیلی جهت می دهد، آن ها را یکپارچه می کند و باعث ایجاد تعادل در مسیر تفکر می شود.

 

ویژگی های افراد خلاق

افرادی که تفکر خلاق را به میزان مطلوبی در خود پرورش داده اند می توانند مسائل زندگی خود را به شیوه های متفاوت و جدیدی حل کنند. این افراد به خاطر وجود خلاقیت دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که موارد زیر نمونه هایی از آن هاست:

- به نو آوری و تصمیم گیری مستقل علاقه دارند.

- پدیده های پیچیده را به پدیده های ساده ترجیح می دهند.

- از پدیده های جزئی قواعد کلی را استخراج می کنند و بالعکس می توانند از یک قاعدۀ کلی راه حل جزئی و عینی استنتاج نمایند.

- می توانند به خوبی بین تفکر منطقی و تفکر غیر منطقی هماهنگی ایجاد کنند.

- برای آن ها انگیزه های درونی نظیر خودشکوفایی بیشتر از محرک ها و انگیزه های بیرونی نظیر تحسین دیگران، به دست آوردن پول و موارد این چنینی اهمیت دارد.

 

شرایط ابراز تفکر خلاق

تفکر خلاق به عنوان یکی از مهارت های زندگی، قابلیت پرورش و بهبود دارد. اما برای این امر باید شرایط لازم فراهم شود تا فرد بتواند این توانایی را در خود پرورش دهد. تفکر خلاق در شرایط زیر بهتر رشد می کند:

آزادی در ابراز عقاید: در شرایط و موقعیت هایی که افراد می توانند بدون ترس و اضطراب عقاید خود را آزادانه بیان کنند، خلاقیت بیشتر رشد می کنند. برای مثال آزادی در خانواده یکی از شروط پرورش خلاقیت در کودکان می باشد.

داشتن فرصت و زمان کافی: اعمال محدودیت زمانی فرد را از عمل خلاقانه باز می دارد، چرا که زمان معمولا برای یادگیری اهداف از قبل تعیین شده مشخص می شود.

مهم دانستن اشتباهات: آگاهی از اشتباهاتِ خود نقش اساسی در شکل گیری تفکر خلاق دارد، چرا که این اشتباهات تفکر شما را رو به جلو هدایت می کنند.

اعتماد داشتن به دانش و مهارت های شخصی: هنگامی که فرد به خود و توانایی هایش اعتماد داشته باشد می تواند با تکیه بر آن ها چیزهای منحصر به فردی بیافریند. بدون این اعتماد، فرد جرات امتحان راه حل های جدید را پیدا نخواهد کرد. در واقع تفکر خلاق نیاز به جرات مندی دارد.

 

توصیه های عملی برای رشد تفکر خلاق در کودکان

وجود تفکر خلاق برای رشد و حیات یک جامعه ضروری است. اگر این ویژگی از همان مراحل کودکی پرورش یابد، فرد فرصت بیشتری برای خودشکوفایی پیدا خواهد کرد. به همین دلیل بسیاری از والدین به دنبال روش های تربیتی برای پرورش خلاقیت در کودک خود هستند تا بتواند خلاقانه بیاندیشد و رفتار کند. یکی از آن ها استفاده از هنر برای پرورش خلاقیت می باشد. اگر شما هم می خواهید این ویژگی را در فرزند خود ایجاد کنید و برای رشد آن بکوشید به توصیه های زیر دقت کنید:

1- برای فرزند خود سوالاتی مطرح کنید که او را به حدس زدن و فکر کردن درباره علت ها و معلول ها اتفاقات تشویق کند.

2- هنگامی که می خواهید تصمیمات ساده ای بگیرید با فرزندتان گفتگوهای صمیمانه برقرار کنید و اجازه دهید تا او هم نظرات خود را آزادانه بیان کند.

3- ایده هایی را که فرزندتان مطرح می کند جدی بگیرید و از آن ها مشتاقانه استقبال کنید.

4- هنگامی که او نظر یا کار خلاقانه ای انجام می دهد با استفاده از تشویق های کلامی این رفتار را تقویت کنید.

5- برای فرزندتان معما طرح کنید. او را در معرض چالش و مجهولات گوناگون قرار دهید.

6- فرزندتان را به پرسیدن و جستجوی راه حل ها عادت دهید.

7- او را از آزمون و خطا نترسانید و او را در جهت این کار تشویق کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت تفکر خلاق می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره ی 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : تفکر خلاق | فوائد و راه های به دست آوردن تفکر خلاق

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.