مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

اشتباهات نوجوان را چطور مدیریت کنیم | راهکارهایی عملی

اشتباهات نوجوان از آن مقولاتی است که اگر بدان توجه نکنیم ممکن است باعث ایجاد بحران در خانواده شود. در دوران نوجوانی فرد مدام به آزمون و خطا می‌پردازد، بنابراین طبیعی است که اشتباهات زیادی از او سر بزند. وظیفه والدین در این شرایط  این است که جهت سلامت روان و خود اتکایی نوجوان فضا و ارتباط مستحکمی را در محیط خانواده ایجاد کنند تا نوجوان بتواند از خطاهایش درس بگیرد. در این دوران فرد از کودکی فاصله گرفته و به سمت بزرگسالی می رود. اما هنوز تجربه ها و مهارت های بزرگسالی را کسب نکرده به همین دلیل است که دچار اشتباهات زیادی می شود. نقش و نحوه برخورد با فرزندان در سن بلوغ تاثیر بسیار زیادی در شکل گیری شخصیت و آینده آن ها دارد. در ادامه به برخی از رفتارهای والدین در مواجه با اشتباهات نوجوانانمی‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه چگونگی برخورد با اشتباهات نوجوانان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265تماس بگیرید.

 

منبع : اشتباهات نوجوان را چطور مدیریت کنیم | راهکارهایی عملی

  

درک والدین در مواجه با اشتباهات نوجوان

اولین نکته ای که باید در مورد نوجوان خود به کار بگیرید این است که او را درک کنید. او وارد دوره جدیدی از زندگی شده و هنوز بسیاری از مسائل را نمی داند. هویت نوجوان در این دوران در حال شکل گرفتن است. بنابراین سرزنش و تحقیر او هیچ فایده ای ندارد و باعث می شود در روابطش از شما دور تر شود. والدین علاوه بر اینکه باید فرزند خود را درک کنند باید سعی کنند درک و بینش عمیقی از مسائل در اختیار او قرار بدهند تا خود بتواند قدرت حل مسئله را در خود افزایش دهد. برای مثال از نوجوان خود بخواهید تا عواقب اشتباهی را که مرتکب شده بازگو کند. صحبت کردن در مورد مساله پیش آمده شامل نکات مثبت و منفی آن می شود. بیان همین نکات نوجوان را در جهت تفکر و تعقل بیشتر یاری می دهد.

 

برای جلوگیری از اشتباهات نوجوان رابطه خود را با او صمیمی کنید

صمیمی بودن والدین با فرزندانشان می تواند بسیاری از مسائل را حل کند. و علاوه بر این زمانی که نوجوانی رابطه صمیمی و دوستانه ای با والدین خود داشته باشد بیشتر احتمال دارد از آنها الگو برداری و پیروی کند. بسیاری از اشتباهات نوجوان به دلیل عدم وجود رابطه ای گرم و صمیمی در محیط خانواده است. زمانی که نوجوان محبت کافی را در خانواده دریافت نکند به سمت دوستان ناباب می رود.

 

به نوجوان خود فرصت جبران بدهید

هر خطایی می‌تواند فرصتی برای ایجاد انگیزه در نوجوان هم باشد. خانواده ها باید سعی کنند زمینه های جبران اشتباهات را برای فرزند خود ایجاد کنند. والدین باید این حس را در فرزند خود ایجاد کنند که می تواند اشتباهاتش را جبران کند و به نوجوان خود فرصت دهند تا تجربه کند.  والدین باید روحیه امید و نشاط را در او بهبود ببخشند تا احساس گناه ناشی از خطا مانع از کارکرد او برای جبران اشتباهات و رسیدن به هدفش در زندگی نشود. این باور باید در نوجوان شکل بگیرد که اگر اشتباه کرده، وجودش بد نیست بلکه آن کار به خصوص و رفتارش اشتباه و خطا بوده و می تواند رفتار خودش را بهبود ببخشد. وقتی والدین اینها را به نوجوان بیاموزند مسئولیت پذیری را نیز در او تقویت می کنند.

 

نوجوان را به خاطر خطاهایش سرزنش نکنید

در رابطه با رشد شخصیت و پذیرش اشتباهات توسط فرزندتان می‌توانید از مشاوره نوجوان بهره بگیرید. بسیاری از والدین در برخورد با خطای فرزندشان او را تحقیر می کنند و رفتار پرخاشگرانه ای بروز می دهند. این گونه واکنش ها حس ارزشمندی را از فرد می گیرد و گمان می کند هیچ راه برگشتی برای جبران خطاهایش وجود ندارد.

علاوه بر این نوجوان مدام دچار استرس و اضطراب می شود که نکند کارهایش غلط باشند و پیامدهای بدی را به بار بیاورند. در کسب تجربه های جدید نیز تردید می کند و معمولا ریسک پذیری پایینی دارد چرا که از پیامد و تنبیه آن می ترسد. بهتر است قوانین و انتظارات خود را مورد بازنگری قرار دهید. شاید انتظارات خود را واضح و روشن برای فرزند خود بیان نکرده اید. ممکن است قوانینی که برای او در نظر گرفته اید با توانایی هایش منطبق نبوده باشد. انتقاد به نوجوانان نباید در جمع صورت بگیرد بلکه باید با توجه به حساسیت و روحیه او و در جهت سازندگی رفتارش را مورد انتقاد قرار دهید.

 

برای فرزند خود الگوی مناسبی باشید

والدین زمانی که خود اشتباه می کنند سعی می کنند با تعقل و تدبر به بررسی اشتباه خود بپردازند و مسئولیت کارهای خود را بر عهده بگیرند. بنابراین سعی کنید این گونه الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشید. والدینی که مسئولیت اشتباهات خود را نمی پذیرد نمی توانند از کودک یا نوجوان خود نیز این انتظار را داشته باشند چرا که فرصتی برای آموزش و الگو پذیری نداشته است.

 

رشد تفکر حل مسئله در برخورد با اشتباهات

زمانی که با اشتباهات فرزند خود مواجه می شوید، از او عواملی را که باعث بروز اشتباه شده بپرسید. از او بپرسید که چه راه هایی برای جبران اشتباهاتش وجود دارد و چگونه می تواند از بروز آن ها در آینده جلوگیری کند. درواقع با استفاده از این سوالها مغز نوجوان فعال می شود و توانایی های حل مسئله در او شروع به پرورش یافتن می کند. خود اصلاحی مسئله ای است که به تدریج در نوجوانان به وجود می آید و باعث پیشرفت آنها در آینده می شود.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه چگونگی برخورد با اشتباهات نوجوانان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265تماس بگیرید.


منبع : اشتباهات نوجوان را چطور مدیریت کنیم | راهکارهایی عملی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.