چرا و چگونه با دیگران همدردی کنیم؟ تمام انسان ها کسی را نیاز دارند که بتوانند با او درد و دل کنند. به قولی همه انسان ها یک همدرد و همدل نیاز دارند. افرادی در کنارشان کسی را دارند که به حرف های آن ها گوش می دهند و احساس تنهایی نمی کنند؛ از سلامت روان بالاتری برخوردارند. اما هر حرفی را هم نمی توان پیش هر کسی زد. شاید با خود فکر کنید کمکی از دست او بر نمی آید و یا احتمال دارد از حرف های شما سوء استفاده بکند؛ پس ترجیح می دهید رنج تان را پیش خود نگه دارید. پس از مدتی این رنج بزرگ تر شده و برای شما مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. بنابراین بهتر است به دنبال راه چاره ای باشید. در ادامه مقاله درباره همدردی و همدلی بیشتر صحبت کرده ایم.
برای دریافت مشاوره در زمینه روابط بین فردی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.
برای اینکه بتوانید با دیگران همدردی کنید ابتدا باید تعریف و تفاوت همدلی و همدردی را بدانید.
همدلی (Sympathy) یعنی دل به دل کسی دادن؛ با همدلی درد و رنج دیگری را به عنوان شخص بیرونی حس گرده و از او مراقبت می کنید.
همدردی (Empathy) به این معناست که بتوانید خود را جای دیگری بگذارید و درد او را درد خود بدانید. مخصوصا زمانی که احساساتی مشابه آن فرد را تجربه کرده اید و بخواهید رنج او را برطرف کنید.
تفاوت این دو در این است که فرد در همدلی، فقط شنونده است ولی در همدردی می خواهد درد و رنج طرف مقابل را برطرف کند. طبیعتا همدردی عمیق تر از همدلی است. مثال:
همدلی: تلاش کن که وزنت رو کم کنی، این یه راه سختیه (فهمیدن تجربه های دیگران).
همدردی: من میدونم و میفهمم که کم کردن وزن خیلی سخته، خودمم این مشکل رو داشتم (فهم و درک درونی و شخصی).
همدردی یک فرایند عمیق است که نیاز به صمیمیت و نزدیکی عاطفی زیادی با فرد مقابل دارد. اغلب افراد معمولا برای دیگران همدلی می کنند اما برای عزیزانشان همدرد هستند و می خواهند رنج آن ها را کاهش دهند. روند همدردی به شکل زیر می باشد؛
1 – دلسوزی: به این معنا که من از رنج کشیدن تو آگاهم.
2 – همدلی: من به رنج تو اهمیت می دهم، به تو توجه می کنم و مراقب هستم.
3 – همدردی: من درد تو را می فهمم، آن را حس می کنم.
4 – غمخواری و شفقت: من می خواهم رنج تو را کاهش دهم و از بین ببرم.
عمدتا منظور از همدردی و درخواست همدردی، این است که دیگران حرف شما را بشنوند، آن را بفهمند و برای حل آن مشکل به شما کمک کنند. اما معمولا در این جریان، بجای همدردی، همدلی اتفاق می افتد. یعنی دیگران فقط می شنوند و معمولا درد شما را نمی فهمند و نمی توانند خودشان را جای شما بگذارند. بنابراین وقتی از کسی درخواست همدردی دارید، باید بدانید که دقیقا چه می خواهید و اگر کسی از شما این درخواست را داشت، شما چه چیزی باید به او ارائه دهید.
مهم ترین بخش جریان همدردی، این است که فرد مناسب برای این کار کیست؟
همه انسان ها رازهایی در زندگی دارند که فقط عده کمی می دانند یا اصلا هیچکس نمی داند. شاید بارها در مجادلاتتان دیده باشید که طرف مقابل رازهای شما را به عنوان سلاح در مقابل شما استفاده می کند. ممکن است زمانی نیاز به صحبت با کسی داشته اید و حالا از اینکه راز خود را به او گفتید پشیمانید؛ از اینکه اعتماد کرده اید و از اعتماد شما سوءاستفاده شده است، نسبت به خود احساس بدی دارید.
بنابراین برای درد و دل از خصوصی ترین مسائل زندگی خود بهتر است با کسی صحبت کنید که هرگز احتمال سوء استفاده را ندارد. روانشناسان در جلسات مشاوره با همدردی و روشن کردن نقاط تاریک زندگی مراجع در جهت بهبود کیفیت زندگی او حرکت می کنند. وجود اصل رازداری در جلسات مشاوره روانشناسی در کنار راهنمایی های روانشناس، سلامت روان شما را ارتقا خواهد داد.
امروزه به دلیل مشغله های زیاد و دور شدن انسان ها از یکدیگر، همدردی دیگر جایگاه سابق خود را ندارد. به این معنا که انسان ها کمتر از گذشته همدیگر را می فهمند و به دردهای هم آگاهند. همچنین مرزبندی های انسان ها باعث شده که کمتر طلب همدردی کنند یا نخواهند عمیق ترین مسائلشان را با دیگران در میان بگذارند.
باید بدانید که همدردی یک مهارت است و مثل تمام مهارتها، با تمرین قابل یادگیری است. برخی از نکاتی که برای همدردی کردن باید بیاموزید به شرح زیر است:
مهمترین مهارت برای همدردی، یادگیری مهارت خوب گوش دادن و درست شنیدن است. یعنی وقتی کسی با شما صحبت می کند، به جزئیات صحبت آن ها توجه کنید نه اینکه در ذهنتان دنبال جواب بگردید. تا آن جا که می توانید تماس چشمی برقرار کنید.
برای برقراری ارتباط موثر بسیار مهم است که بتوانید زبان بدن متناسب موقعیت بیاموزید. تن صدا، سرعت کلمات، حالات دست و پا، نگاه ها، نوع نشستن و حتی سکوت ها و ... همگی زبان بدن هستند.
پیدا کردن وجوه اشتراک با کسی که با او همدردی می کنید به شما و فرد مقابل در ایجاد رابطه مناسب و عمیق کمک می کند. باید سعی کنید در این جریان به اعتقادات دیگران و نگرش های مخالف نیز احترام بگذارید.
نکته مهم: هیچ وقت تظاهر به همدلی نکنید. مشکلات دیگران برای آن ها بزرگ است و نباید آن ها را بی ارزش بدانید. مخصوصا به فرزندان باید اجازه دهید افکار و احساسات خود را بدون ترس و نگرانی بیان کنند.
برای دریافت مشاوره در زمینه روابط بین فردی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.
چرا و چگونه با دیگران همدردی کنیم؟ تمام انسان ها کسی را نیاز دارند که بتوانند با او درد و دل کنند. به قولی همه انسان ها یک همدرد و همدل نیاز دارند. افرادی در کنارشان کسی را دارند که به حرف های آن ها گوش می دهند و احساس تنهایی نمی کنند؛ از سلامت روان بالاتری برخوردارند. اما هر حرفی را هم نمی توان پیش هر کسی زد. شاید با خود فکر کنید کمکی از دست او بر نمی آید و یا احتمال دارد از حرف های شما سوء استفاده بکند؛ پس ترجیح می دهید رنج تان را پیش خود نگه دارید. پس از مدتی این رنج بزرگ تر شده و برای شما مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. بنابراین بهتر است به دنبال راه چاره ای باشید. در ادامه مقاله درباره همدردی و همدلی بیشتر صحبت کرده ایم.
برای دریافت مشاوره در زمینه روابط بین فردی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.
برای اینکه بتوانید با دیگران همدردی کنید ابتدا باید تعریف و تفاوت همدلی و همدردی را بدانید.
همدلی (Sympathy) یعنی دل به دل کسی دادن؛ با همدلی درد و رنج دیگری را به عنوان شخص بیرونی حس گرده و از او مراقبت می کنید.
همدردی (Empathy) به این معناست که بتوانید خود را جای دیگری بگذارید و درد او را درد خود بدانید. مخصوصا زمانی که احساساتی مشابه آن فرد را تجربه کرده اید و بخواهید رنج او را برطرف کنید.
تفاوت این دو در این است که فرد در همدلی، فقط شنونده است ولی در همدردی می خواهد درد و رنج طرف مقابل را برطرف کند. طبیعتا همدردی عمیق تر از همدلی است. مثال:
همدلی: تلاش کن که وزنت رو کم کنی، این یه راه سختیه (فهمیدن تجربه های دیگران).
همدردی: من میدونم و میفهمم که کم کردن وزن خیلی سخته، خودمم این مشکل رو داشتم (فهم و درک درونی و شخصی).
همدردی یک فرایند عمیق است که نیاز به صمیمیت و نزدیکی عاطفی زیادی با فرد مقابل دارد. اغلب افراد معمولا برای دیگران همدلی می کنند اما برای عزیزانشان همدرد هستند و می خواهند رنج آن ها را کاهش دهند. روند همدردی به شکل زیر می باشد؛
1 – دلسوزی: به این معنا که من از رنج کشیدن تو آگاهم.
2 – همدلی: من به رنج تو اهمیت می دهم، به تو توجه می کنم و مراقب هستم.
3 – همدردی: من درد تو را می فهمم، آن را حس می کنم.
4 – غمخواری و شفقت: من می خواهم رنج تو را کاهش دهم و از بین ببرم.
عمدتا منظور از همدردی و درخواست همدردی، این است که دیگران حرف شما را بشنوند، آن را بفهمند و برای حل آن مشکل به شما کمک کنند. اما معمولا در این جریان، بجای همدردی، همدلی اتفاق می افتد. یعنی دیگران فقط می شنوند و معمولا درد شما را نمی فهمند و نمی توانند خودشان را جای شما بگذارند. بنابراین وقتی از کسی درخواست همدردی دارید، باید بدانید که دقیقا چه می خواهید و اگر کسی از شما این درخواست را داشت، شما چه چیزی باید به او ارائه دهید.
مهم ترین بخش جریان همدردی، این است که فرد مناسب برای این کار کیست؟
همه انسان ها رازهایی در زندگی دارند که فقط عده کمی می دانند یا اصلا هیچکس نمی داند. شاید بارها در مجادلاتتان دیده باشید که طرف مقابل رازهای شما را به عنوان سلاح در مقابل شما استفاده می کند. ممکن است زمانی نیاز به صحبت با کسی داشته اید و حالا از اینکه راز خود را به او گفتید پشیمانید؛ از اینکه اعتماد کرده اید و از اعتماد شما سوءاستفاده شده است، نسبت به خود احساس بدی دارید.
بنابراین برای درد و دل از خصوصی ترین مسائل زندگی خود بهتر است با کسی صحبت کنید که هرگز احتمال سوء استفاده را ندارد. روانشناسان در جلسات مشاوره با همدردی و روشن کردن نقاط تاریک زندگی مراجع در جهت بهبود کیفیت زندگی او حرکت می کنند. وجود اصل رازداری در جلسات مشاوره روانشناسی در کنار راهنمایی های روانشناس، سلامت روان شما را ارتقا خواهد داد.
امروزه به دلیل مشغله های زیاد و دور شدن انسان ها از یکدیگر، همدردی دیگر جایگاه سابق خود را ندارد. به این معنا که انسان ها کمتر از گذشته همدیگر را می فهمند و به دردهای هم آگاهند. همچنین مرزبندی های انسان ها باعث شده که کمتر طلب همدردی کنند یا نخواهند عمیق ترین مسائلشان را با دیگران در میان بگذارند.
باید بدانید که همدردی یک مهارت است و مثل تمام مهارتها، با تمرین قابل یادگیری است. برخی از نکاتی که برای همدردی کردن باید بیاموزید به شرح زیر است:
مهمترین مهارت برای همدردی، یادگیری مهارت خوب گوش دادن و درست شنیدن است. یعنی وقتی کسی با شما صحبت می کند، به جزئیات صحبت آن ها توجه کنید نه اینکه در ذهنتان دنبال جواب بگردید. تا آن جا که می توانید تماس چشمی برقرار کنید.
برای برقراری ارتباط موثر بسیار مهم است که بتوانید زبان بدن متناسب موقعیت بیاموزید. تن صدا، سرعت کلمات، حالات دست و پا، نگاه ها، نوع نشستن و حتی سکوت ها و ... همگی زبان بدن هستند.
پیدا کردن وجوه اشتراک با کسی که با او همدردی می کنید به شما و فرد مقابل در ایجاد رابطه مناسب و عمیق کمک می کند. باید سعی کنید در این جریان به اعتقادات دیگران و نگرش های مخالف نیز احترام بگذارید.
نکته مهم: هیچ وقت تظاهر به همدلی نکنید. مشکلات دیگران برای آن ها بزرگ است و نباید آن ها را بی ارزش بدانید. مخصوصا به فرزندان باید اجازه دهید افکار و احساسات خود را بدون ترس و نگرانی بیان کنند.
برای دریافت مشاوره در زمینه روابط بین فردی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.
شاید برایتان عجیب به نظر برسد که گوش دادن نیز نیاز به کسب مهارت دارد. بسیاری از دعواها و جدایی ها به دلیل عدم فهم و درک درست افراد از حرف های یکدیگر اتفاق می افتد. مهارت درست گوش دادن، مهم ترین مهارت در ایجاد ارتباط موفق و بهبود روابط اجتماعی شماست. با تقویت مهارت گوش دادن در خودتان آن را به اطرافیان و فرزندان خود نیز می توانید انتقال دهید. در ادامه درباره تفاوت شنیدن و گوش دادن و راه هایی برای رسیدن به گوش دادن فعال صحبت کرده ایم.
برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت گوش دادن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.
اصلی ترین بخش ارتباط بین دو فرد، گوش دادن فعال و موثر است. گوش دادن با شنیدن متفاوت است. شنیدن یک بحث فیزیولوژیک و طبیعی است و هر کسی که از نظر فیزیکی مشکلی نداشته باشد این توانایی را داراست. شنیدن یعنی فعال شدن عصب های شنیداری بر اثر امواج صوتی. اما گوش دادن یک فرایند شناختی است و فرد شنونده، علاوه بر توانایی های فیزیکی برای شنیدن، لازم است که مهارت های شناختی، ذهنی و تحلیلی صحبت های فرد مقابل را داشته باشد. به علاوهمهارت تمرکز برای درک متقابل بسیار اهمیت دارد.
به طور خلاصه؛ بخش اصلی در شنیدن (Hearing) گوش و بخش اصلی در گوش دادن (Listening)، مغز می باشد.
وقتی کسی با شما صحبت می کند، انتظار دارد به او گوش دهید و برای او اهمیت قائل شوید. باید بتوانید به جزئیات صحبت دیگران توجه کنید، نه اینکه در ذهنتان دنبال جواب بگردید. همچنین تا آن جا که می توانید تماس چشمی مناسب برقرار کنید. هیچکس دوست ندارد وقتی در حال صحبت کردن است طرف مقابل به او بی اهمیت باشد. یکی از جنبه های مهم اهمیت دادن به دیگران گوش دادن فعال است. برای آن که خوب گوش دادن موانع گوش دادن را شناسایی کنید.
تفاوت در لحن گفتارها، با کنایه صحبت کردن، مبهم صحبت کردن و ... باعث کج فهمی و سوءبرداشت دیگران از صحبت های شما می شود. عدم توانایی گوش دادن نیز باعث می شود که افراد حرف های یکدیگر را نفهمند. این مشکلات عمدتا بین زوجین به وجود می آید و آن ها از اینکه همسرشان زبان آنها را نمی فهمد، گلایه می کنند. شنیدن فعال در برقراری ارتباط سالم بین زوجین بسیار موثر است و اگر فردی از همسرش توجه کافی دریافت نکند طبیعتا نمی تواند توجه کافی را نیز به او بدهد.
شنونده خوب بودن مهارتی است که بیش از همه باید در روانشناسان وجود داشته باشد. آنها باید با تمام وجود و تمام توجه صحبت های مراجع خود را بشنوند، در ذهن خود تحلیل کنند و بتوانند تمام جزئیات صحبت آن ها را درک کنند. روانشناسان بر اساس آموزه های خود چند مهارت و راهکار مهم برای شنونده فعال بودن را بیان کرده اند که به شرح آن می پردازیم:
همه فرایند گوش دادن با توجه و تمرکز شروع می شود. نباید وقتی کسی در حال صحبت با شماست کار دیگری انجام دهید. اگر وقت ندارید یا مشغول کاری هستید از فرد مقابل بخواهید که در زمان دیگری با شما صحبت کند تا بتوانید با تمام توجه به او بپردازید.
هیچکس دوست ندارد کسی میان صحبت های او بپرد و حرفش را قطع کند. علاوه بر اینکه نوعی بی احترامی است، باعث می شود فرد فکر کند که صحبت هایش مهم و جذاب نیست و شما حرف های بهتری برای گفتن دارید.
بدترین اشتباه هنگام گوش دادن این است که در حین آن، دنبال یافتن پاسخی برای صحبت های فرد مقابل باشید. بهتر است که وقتی صحبت فرد تمام شد، کمی فکر کنید و سپس جواب بدهید. مطمئن باشید اگر درست و با تمام وجود بشنوید، بهترین جواب را برای فرد مقابلتان پیدا خواهید کرد.
سوالات هوشمندانه و به موقع، بهترین بازخورد را به گوینده می دهد. سوال پرسیدن (نه میان صحبت های فرد) باعث می شود که تمرکز شما بیشتر شود، به علاوه به فرد مقابل نشان می دهید که برای صحبت های او اهمیت قائل هستید.
باید دقت کنید که اگر فرد مقابل شما، صحبت یا مسئله ای را مطرح کرد که شما تجربه آن را دارید، لازم نیست به فکر فرو بروید. به عنوان مثال اگر فردی بگوید که من یک دوست دارم که به من خیانت کرده، شما به فکر دوست سالهای دور خود بیفتید که به شما خیانت کرده و غرق در داستان خودتان شوید. این مسئله باعث می شود شما به کلی صحبت های طرف مقابل را از دست دهید و فرایند ارتباط لطمه بخورد.
سعی کنید از دید طرف مقابل به ماجرا و مسائل نگاه کنید و خود را جای او بگذارید. هیچ چیز مثل یک همدرد خوب برای دیگران لذت بخش است. برای اطلاع بیشتر از نحوه همدردی با دیگران کلیک کنید.
هرگز در هنگام گوش دادن فعال، در مقابل نظرات مخالف خود جبهه نگیرید. اجازه دهید فرد مقابلتان به طور کامل مواضع خود را بیان کند. تعصبات و بیان مخالفت ممکن است باعث مختل شدن ارتباط شما شود.
برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت گوش دادن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.
مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستیهای پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی
همسایه بد کسی است که در نزدیکی شما زندگی می کند و در اغلب موارد باعث عصبی شدن شما می شود. معمولا آزارهای همسایه شامل کارهای غیر قانونی نیست، اما آسایش شما را صلب می کند. رعایت آداب همسایگی در کشور و فرهنگ ما همیشه توسط بزرگان دینی و اجتماعی، تبلیغ و توصیه شده است. متاسفانه یا خوشبختانه، امروزه با گسترش شهرنشینی و هجوم مردم از فرهنگ ها و اجتماعات مختلف به شهرهای بزرگ، شاهد تعارضات و درگیری های فراوانی بین همسایه ها هستیم. در این مطلب، برخی از نشانه های همسایه آزاری، حقوق و وظایف همسایگی و راهکارهای مقابله با همسایه بد را بیان کرده ایم.
برای دریافت مشاوره در زمینه نحوه تعامل با همسایه آزاران می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.
از نظر خیلی ها خانه محل استراحت و آرامش است و برای خیلی ها خانه، محل شر و شور و خوش گذرانی است. هرکدام حق این را دارند که در خانه خود آن طور که می خواهند زندگی کنند. اما رعایت حقوق، وظایف متقابل و رعایت هنجارهای زندگی شهری و آپارتمانی، واجب ترین مسئله است. در روایات، حکایت ها و مثل های قدیمی همیشه از دست همسایه بدشکایت شده و آن را جزء سنگین ترین بارها و سخت ترین مشکلات می دانند.
هر کس نظری متفاوت درباره نحوه برخورد با همسایه بد دارد. اما به طور کلی، 4 مرحله اصولی برای مقابله با همسایه بدتدوین شده است.
ابتدا سعی کنید رفتار اشتباه را تحمل کنید. با رفتار متضاد سالم، اشتباهات همسایه را به او نشان دهید. اگر همسایه پر سروصدایی دارید، یک بار که مهمانی داشتید یا سروصدا کردید از او بابت این صداها عذر خواهی کنید تا غیر مستقیم به رفتار اشتباه خود پی ببرد.
اگر در این مرحله موفق نشدید، با نوشتن یک نامه یا اعتراض و درخواست محترمانه، از او بخواهید که رعایت کند. منظور از اعتراض کردن دعوا نیست، شما می توانید در یک چهارچوب مسالمت آمیز خواسته خود را بیان کنید.
اگر باز هم گوش شنوایی وجود نداشت، با دیگر همسایه ها، مدیر ساختمان و صاحبخانه (درصورت مستاجر بودن) هماهنگ کنید و در جلسه ساختمان یا به طور جمعی اعتراض خود را به گوش او برسانید.
در کمال تعجب اگر باز هم رفتار غلط ادامه داشت، مراتب شکایت قانونی خود را توسط پلیس انجام داده و از طریق قانونی، حق آسایش و امنیت خود را طلب کنید.
نکته: همه این مراحل در صورتی است که خود شما در رفتار همسایگی، نکته منفی و آزار دهنده ای برای دیگران ندارید. به خود نگاه کنید، اگر هیچ مشکلی نبود، سپس می توانید حق اعتراض داشته باشید.
در نهایت اگر از هیچ کدام، نتیجه ای نگرفتید، بپذیرید که پذیرش ظلم بدتر از ظلم است. تلاش کنید تا محل زندگی خود را تغییر دهید. آرامش شما از همه چیز مهم تر است.
پیش از آن که همسایه خود را به بد بودن متهم کنید، باید اطمینان حاصل کنید که او حقوق شما را زیر پا می گذارد. بر هم خوردن آسایش شما نمی تواند دلیلی کافی برای بد بودن همسایه باشد. برخی از نشانه های همسایه بد به شرح زیر می باشد، البته می تواند در هر فرهنگ یا حتی محله متفاوت باشد:
سر و صدای کودکان، یکی از مهم ترین دغدغه های همسایگی است، به نظر ما تا جایی که ممکن است صدای کودکان را تحمل کنید، کودک نیاز به بازی و شر و شور دارد، اما اگر بیش از حد یا در ساعات نامتعارف بود باید اعتراض خود را ابراز کنید. اگر هر کدام از موارد ذکر شده شما را آزار دادند، رودبایستی نکرده و موضوع را حل نشده رها نکنید.
1- لازم است که فرهنگ همسایگی و آپارتمان نشینی را یاد بگیرید. قوانین و هنجار ها را رعایت کرده و به آنها احترام بگذارید. تا جایی که ممکن است از بروز تنش و درگیری جلوگیری کنید.
2- خودتان را جای همسایه ها بگذارید. آنگونه رفتار کنید که دوست دارید دیگران با شما رفتارکنند.
3- سعی کنید تعامل کنید، برنامه خواب و زندگی همه انسان ها با هم متفاوت است.
4- هرگز مقابله به مثل نکنید. همه چیز بدتر می شود.
5- مهمان ها و بچه های خود را کنترل کنید.
6- تا آنجا که امکان دارد از اسکان در آپارتمان های بی کیفیت و بدون عایق بندی مناسب پرهیز کنید.
7- در خانه های ویلایی، به حریم خصوصی دیگران مثل پشت بام و حیاط احترام بگذارید.
8- اگر به شما اثبات شده که حق با شماست، کوتاه نیایید و رفتار معیوب دیگران را با عدم حق خواهی خود تایید نکنید.
9- در نهایت، همه باید رعایت کنند. حقوق قانونی همه محترم است اما هنجار های عمومی یک ساختمان گاهی فراتر از قوانین حقوقی است و باید آنها را پذیرفت.
برای دریافت مشاوره در زمینه نحوه تعامل با همسایه آزاران می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.
مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستیهای پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی
همسایه بد کسی است که در نزدیکی شما زندگی می کند و در اغلب موارد باعث عصبی شدن شما می شود. معمولا آزارهای همسایه شامل کارهای غیر قانونی نیست، اما آسایش شما را صلب می کند. رعایت آداب همسایگی در کشور و فرهنگ ما همیشه توسط بزرگان دینی و اجتماعی، تبلیغ و توصیه شده است. متاسفانه یا خوشبختانه، امروزه با گسترش شهرنشینی و هجوم مردم از فرهنگ ها و اجتماعات مختلف به شهرهای بزرگ، شاهد تعارضات و درگیری های فراوانی بین همسایه ها هستیم. در این مطلب، برخی از نشانه های همسایه آزاری، حقوق و وظایف همسایگی و راهکارهای مقابله با همسایه بد را بیان کرده ایم.
برای دریافت مشاوره در زمینه نحوه تعامل با همسایه آزاران می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.
از نظر خیلی ها خانه محل استراحت و آرامش است و برای خیلی ها خانه، محل شر و شور و خوش گذرانی است. هرکدام حق این را دارند که در خانه خود آن طور که می خواهند زندگی کنند. اما رعایت حقوق، وظایف متقابل و رعایت هنجارهای زندگی شهری و آپارتمانی، واجب ترین مسئله است. در روایات، حکایت ها و مثل های قدیمی همیشه از دست همسایه بدشکایت شده و آن را جزء سنگین ترین بارها و سخت ترین مشکلات می دانند.
هر کس نظری متفاوت درباره نحوه برخورد با همسایه بد دارد. اما به طور کلی، 4 مرحله اصولی برای مقابله با همسایه بدتدوین شده است.
ابتدا سعی کنید رفتار اشتباه را تحمل کنید. با رفتار متضاد سالم، اشتباهات همسایه را به او نشان دهید. اگر همسایه پر سروصدایی دارید، یک بار که مهمانی داشتید یا سروصدا کردید از او بابت این صداها عذر خواهی کنید تا غیر مستقیم به رفتار اشتباه خود پی ببرد.
اگر در این مرحله موفق نشدید، با نوشتن یک نامه یا اعتراض و درخواست محترمانه، از او بخواهید که رعایت کند. منظور از اعتراض کردن دعوا نیست، شما می توانید در یک چهارچوب مسالمت آمیز خواسته خود را بیان کنید.
اگر باز هم گوش شنوایی وجود نداشت، با دیگر همسایه ها، مدیر ساختمان و صاحبخانه (درصورت مستاجر بودن) هماهنگ کنید و در جلسه ساختمان یا به طور جمعی اعتراض خود را به گوش او برسانید.
در کمال تعجب اگر باز هم رفتار غلط ادامه داشت، مراتب شکایت قانونی خود را توسط پلیس انجام داده و از طریق قانونی، حق آسایش و امنیت خود را طلب کنید.
نکته: همه این مراحل در صورتی است که خود شما در رفتار همسایگی، نکته منفی و آزار دهنده ای برای دیگران ندارید. به خود نگاه کنید، اگر هیچ مشکلی نبود، سپس می توانید حق اعتراض داشته باشید.
در نهایت اگر از هیچ کدام، نتیجه ای نگرفتید، بپذیرید که پذیرش ظلم بدتر از ظلم است. تلاش کنید تا محل زندگی خود را تغییر دهید. آرامش شما از همه چیز مهم تر است.
پیش از آن که همسایه خود را به بد بودن متهم کنید، باید اطمینان حاصل کنید که او حقوق شما را زیر پا می گذارد. بر هم خوردن آسایش شما نمی تواند دلیلی کافی برای بد بودن همسایه باشد. برخی از نشانه های همسایه بد به شرح زیر می باشد، البته می تواند در هر فرهنگ یا حتی محله متفاوت باشد:
سر و صدای کودکان، یکی از مهم ترین دغدغه های همسایگی است، به نظر ما تا جایی که ممکن است صدای کودکان را تحمل کنید، کودک نیاز به بازی و شر و شور دارد، اما اگر بیش از حد یا در ساعات نامتعارف بود باید اعتراض خود را ابراز کنید. اگر هر کدام از موارد ذکر شده شما را آزار دادند، رودبایستی نکرده و موضوع را حل نشده رها نکنید.
1- لازم است که فرهنگ همسایگی و آپارتمان نشینی را یاد بگیرید. قوانین و هنجار ها را رعایت کرده و به آنها احترام بگذارید. تا جایی که ممکن است از بروز تنش و درگیری جلوگیری کنید.
2- خودتان را جای همسایه ها بگذارید. آنگونه رفتار کنید که دوست دارید دیگران با شما رفتارکنند.
3- سعی کنید تعامل کنید، برنامه خواب و زندگی همه انسان ها با هم متفاوت است.
4- هرگز مقابله به مثل نکنید. همه چیز بدتر می شود.
5- مهمان ها و بچه های خود را کنترل کنید.
6- تا آنجا که امکان دارد از اسکان در آپارتمان های بی کیفیت و بدون عایق بندی مناسب پرهیز کنید.
7- در خانه های ویلایی، به حریم خصوصی دیگران مثل پشت بام و حیاط احترام بگذارید.
8- اگر به شما اثبات شده که حق با شماست، کوتاه نیایید و رفتار معیوب دیگران را با عدم حق خواهی خود تایید نکنید.
9- در نهایت، همه باید رعایت کنند. حقوق قانونی همه محترم است اما هنجار های عمومی یک ساختمان گاهی فراتر از قوانین حقوقی است و باید آنها را پذیرفت.
برای دریافت مشاوره در زمینه نحوه تعامل با همسایه آزاران می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.
مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستیهای پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی