در زندگی پر مشغله امروزی استفاده بهینه از زمان برای بسیاری از افراد ضروری و در عین حال دشوار است. مدیریت زمان یکی از عوامل کلیدی در پیشبرد اهداف شخصی و دستیابی به موفقیتهای تحصیلی یا شغلی میباشد. افراد به دلایل متعددی همچون داشتن رویاهای غیرمنطقی، اهمال کاری و ناتوانی در تصمیم گیری با کمبود زمان مواجه میشوند و در نتیجه مشکلات متعددی هچوون استرس، فشار روانی و کاهش بازدهی برایشان به وجود میآید. به همین دلیل ضروری است که راههای مدیریت زمان را بیاموزید. تکنیک پومودورو یکی از روشهای مدیریت زمان است که به منظور بهره گیری از حداکثر بازدهی فردی و استفاده بهینه از زمان ابداع شده است. در ادامه این مقاله به بررسی تکنیک پومودورو میپردازیم که امروزه طرفداران زیادی در سرتاسر جهان پیدا کرده است.
منبع: مدیریت زمان | بهترین روش مدیریت زمان
مدیریت زمان به معنای آن است که زمان خود را به گونهای ساماندهی کنید که بیشترین بهره وری از آن به دست آید. به تعریف سادهتر یعنی زمان را به گونهای بین فعالیتهایتان تقسیم کنید که تمام کارهای مورد نظر خود را با کیفیت عالی انجام دهید. در مواقعی که زمان اندک و کار فراوانی دارید، این مهارت به شما کمک میکند تا هوشمندانهترین استفاده را از آن زمان داشته باشید. برای اطلاع بیشتر از روش زندگی افراد موفق کلیک کنید.
مدیریت زمان اهمیت بسیار زیادی دارد که برخی از موارد آن به شرح زیر است:
1. افزایش بهرهوری و کارایی
2. کاهش استرس
3. استفاده بهتر از فرصتها و امکان پیشرفت و موفقیت بیشتر
4. افزایش رضایت فرد از خود بالا رفتن اعتماد به نفس
5. عدم توانایی در مدیریت زمان منجر به نتایج نامطلوبی شده و استرس و مشکلات زیادی برای فرد ایجاد میکند.
6. وجه حرفهای بهتر در شغل و تحصیل
برای اطلاع بیشتر از موفقیت در زندگی کلیک کنید.
قبل از اقدام برای مدیریت زمان باید علت کمبود وقت خود را شناسایی کنید. مهمترین دلایل کمبود زمان عبارتند از:
اهداف و رویاهای بسیار بزرگ و غیر منطقی باعث سردرگمی فرد در انبوهی از کارها و در نتیجه کمبود وقت میشود. باید به تواناییها و وقت محدود خود توجه کرده و سپس اهداف خود را بر این اساس نظم دهید.
بسیاری از مواقع افراد در حجم بسیار زیاد کار و فعالیت سردرگم میشوند اما به دلیل ناتوانی در اولیوت بندی کارها با مشکل کمبود زمان مواجه خواهند شد. معمولا افراد در تصمیم گیری مشکل دارند و نمیتوانند کارهای خود را به درستی اولویت بندی کنند.
برخی مواقع لازم است کارها را میان دیگران تقسیم کنید تا به این صورت بازدهی و کیفیت بیشتری حاصل شود. اما برخی مواقع هم واگذاری اشتباه کارها باعث میشود که فرد وقت بیشتری را صرف درست کردن کار آنان کند و در نتیجه زمان بیشتری از دست خواهد رفت.
یکی دیگر از مهمترین دلایل کمبود وقت اهمال کاری است. به این صورت که فرد زمان کافی دارد اما به دلایل مختلف کار خود را به تعویق میاندازد و در آخرین زمان ممکن، کار را با کمترین کیفیت انجام میدهد.
تکنیک پومودورو، یکی از رایج ترین روشها در مدیریت زمان میباشد. این تکنیک به منظور بهره گیری از حداکثر بازدهی فردی و استفاده بهینه از زمان ابداع شده و تاکید اصلی آن بر توانایی حفظ توجه و تمرکز است. پس تقسیم بندی زمانی و اختصاص دادن زمان برای صرفا یک تکلیف و در نظر گرفتن استراحت در بین بازههای کاری از اصول اساسی در تکنیک پومودورو است.
فرانچسکو سیریلو پژوهشگر و کارآفرینی موفق این روش را برای مدیریت کردن زمان به کار برد تا به واسطه آن بتواند اهداف تحصیلی خود را به خوبی دنبال کند. او از یک تایمر به شکل گوجه فرنگی که به صورت مکانیکی کار میکند برای تقسیم بندی زمانی استفاده کرد. نام این تکنیک هم از پومودورو به معنای گوجه فرنگی در زبان ایتالیایی گرفته شده است.
تکنیک پومودورو بر این نکته تاکید دارد که در نظر گرفتن زمانی محدود برای انجام فعالیت یا تکلیف مورد نظرتان نسبت به موقعیتی که بدون توجه به زمان صرف شده بخواهید تکلیفی را به پایان برسانید به اجرای سریعتر و با تمرکز بیشتر منجر میشود. همچنین زمانی که چندین کار را به صوت همزمان انجام میدهید، به دلیل عدم تمرکز کافی و حواس پرتی نمیتوانید حداکثر بازدهی و کارایی خود را داشته باشید.
تکنیک پومودورو به صورت زیر اجرا میشود:
رویارویی یکباره با اهداف بزرگ، میتواند هراس برانگیز باشد، اما زمانی که همان هدف را به قدمهای کوچکتر تقسیم کنید، با آسودگی خاطر بیشتری این مسیر را طی خواهید کرد؛ پس از خود مسیر لذت بیشتری میبرید. همچنین زمانی که اهداف کوچک تر عملی میشوند با انگیزه بیشتری در جهت رسیدن به نهایت مطلوبتان حرکت خواهید کرد. در نتیجه با تمرکز بیشتر و بازدهی بالاتری به هدف نهایی خود نزدیک میشوید.
پیش از شروع اجرای تکنیک پومودورو لازم است در زمینه تعداد فعالیت یا تکالیفی که قصد انجام آنها را دارید و همچنین تخمین زمان لازم برای اجرا، برنامه ریزی داشته باشید.
یکی از اصول اساسی تکنیک پومودورو این است که انسان نمیتواند برای مدت زیادی توجه و تمرکز خود را حفظ کند. پس داشتن زمانی برای استراحت بعد از هر 25 دقیقه کار و فعالیت اهمیت دارد.
از یک تایمر جهت زمان بندی 25 دقیقهای برای انجام تکلیفی که در حال حاضر برایتان اولویت دارد استفاده کنید. در ازای هر 25 دقیقه، مدت زمان 5 دقیقه به خودتان استراحت بدهید. این روند را 4 مرتبه اجرا کرده و سپس زمانی معادل با 30-15 دقیقه استراحت در نظر بگیرید تا برای 4 دور25 دقیقهای دیگر آماده شوید.
همان طور که گفته شد بعد از هر 25 دقیقه، یک بازه 5 دقیقهای برای زمان استراحت لازم است. بلند شدن از میز کار، نوشیدن آب و قدم زدن باعث افزایش جریان خون بدن شده و بازدهی ذهنی افزایش پیدا میکند. پس از پایان 4 بازه 25 دقیقه ای نیز زمان 30-15 دقیقه استراحت لازم است که میتوانید به انجام هر فعالیت آرامش بخش بپردازید.
چیزی که در استفاده از تکنیک پومودورو برای مدیریت زمانی اهمیت دارد، پایبندی به برنامه است. عوامل مختل کننده تمرکز مانند موبایل، تماس تلفنی، خانواده و دوستان میتوانند کارایی این روش را پایین بیاورند. پس در صورت امکان کارهای متفرقه را به زمانهای استراحت خود موقوف کنید. در صورت امکان میتوانید اطرافیان خود را نسبت به برنامه زمانیتان مطلع کنید تا در حین اجرای آن تداخلی ایجاد نشود.
برای دریافت مشاوره در زمینه بهترین روش مدیریت زمان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.