مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

علل گرایش به مصرف مواد مخدر و اعتیاد

آیا میدانید علل گرایش به اعتیاد چیست؟ آیا عوامل محرک به مصرف مواد مخدر را می شناسید؟ ریشه و علت اعتیاد از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. بعضی از افراد به دلیل داشتن اختلالات شخصیت ، روحی و درون گرایی و بعضی از افراد نیز به علت روحیه های ساختار شکن و علاقه به نقض قانون به اعتیاد روی می آورند. برای بعضی ها مصرف مواد مخدر در ابتدا تنها یک ماجراجویی ساده است در حالی که اصلا فکر نمی کنند که این ماجراجویی زندگیشان را دستخوش ماجرای اعتیاد کند. در اغلب موارد اعتیاد زمانی اتفاق می افتد که فرد در شرایط بحرانی روحی روانی یا در بحران جسمی قرار دارد. اما زمان هایی هم وجود دارد که فرد تحت تاثیر شرایط محیطی ( خانواده ، دوستان و محله و... ) دچار اعتیاد می شود. اما نکته مشترک در تمامی این لغزش ها عدم توانایی مدیریت و کنترل کردن مقاوت خود در مقابل اعتیاد به مصرف مواد مخدر است. از عوامل اعتیاد می توان به ژنتیک، محیط اجتماعی، جنسیت، ضعف در مهارت های اجتماعی، شرایط روحی و روانی – بیماری های روانی، روابط نابسامان خانوادگی، فشار دوستان اشاره داشت. در ادامه این مقاله تاثیر عوامل مختلف را بروی اعتیاد به مواد مخدر بررسی می کنیم. 

برای مشاوره تلفنی ترک اعتیاد و درمان آن می توانید از طریق تلفن ثابت با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی با شماره 9099075228 تماس بگیرید.

  


تاثیر ژنیتک در اعتیاد به مواد مخدر

برخی از افراد به صورت ژنتیکی تمایل به اعتیاد به مواد مخدر دارند. معمولا در خانواده و اقوام افرادی که معتاد زیاد است، فرد گرایش بیشتری به اعتیاد به مواد مخدر دارد. علاوه بر این اگر مادری در دوران بارداری و شیردهی مبتلا به اعتیاد باشد . فرزند و نوزاد او نیز از همان بدو تولد معتاد به دنیا می آید و از ابتدای زندگی خود با شرایط سخت اعتیاد باید دست پنجه نرم کند. عدم توجه والدین به مصرف مواد در حضور فرزندانشان می تواند گرایش فرزندان را به اعتیاد به مواد مخدر بسیار افزایش دهد.

تاثیر محیط اجتماعی در اعتیاد به مواد مخدر

محیطی که فرد در آن زندگی می کند نقش تعیین کننده ای در اعتیاد فرد دارد. تجربه ما نشان می دهد که فرد تا حد زیادی از محیط زندگی خود و افرادی که بیشتر با آنها در ارتباط است تاثیر می پذیرید.  حتی اگر فرد در خانواده ای سالم زندگی کند و هیچ کدام از اعضای خانواده موتاد نباشند. محیط اجتماعی باز هم می تواند فرد را درگیر اعتیاد کند. دوستان، اقوام، آشنایان فرد بخصوص در دوره نوجوانی و دانشجویی  تاثیر بسیار زیادی بر روی معتاد شدن فر دارند.

تاثیر جنسیت در اعتیاد به مواد مخدر

مطالعات روانشناسی نشان می دهد که زنان کمتر از مردان به مواد مخدر اعتیاد پیدا می کنند. در طبع سنتی نیز این مسئله بیان شده است . زنان به دلیل طبع و مزاج سردتری که نسبت به مردان ( با مزاج و طبع گرد ) دارند، بیشتر دچار اعتیاد می شوند.

تاثیر ضعف مهارت های اجتماعی در اعتیاد به مواد مخدر

انسان یک موجود اجتماعی است و تا حد زیادی از سایر افراد جامعه تاثیر می پذیرد. نحوه تعامل و تاثیر پذیری فرد فرد از افراد دیگر نقش کلیدی در پیشگیری از اعتیاد دارد. معمولا افرادی که در خانواده های معتاد یا محیط های اجتماعی ناسالم زندگی می کنند  احتمال معتاد شدنشان بیشتر است. این افراد اگر مهارت های لازم اجتماعی و مهارت های ارتباطی را کسب ننمایند، نمی توانند خود را از اعتیاد معصون نگه دارند. یکی از مهارت هایی که امروزه بسیار کلیشه ای شده است و در هر جایی شما می شنوید قدرت نه گفتن است. شما برای یادگیری مهارت ها و راهکار های کاربردی و لازم برای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر می توانید از مشاوره اعتیاد استفاده نمایید.

تاثیر بیماری و مشکلات روحی و روانی در اعتیاد به مواد مخدر

بیماری ها و اختلالات روانی و روحی، فشار های عصبی، مسئله های زندگی و اتفاقات ناگواری که در زندگی افراد رخ می دهد، سبب می شود که فرد به مصرف مواد مخدر اعتیاد پیدا کند. از آنجایی که مواد مخدر حاوی نیکوتین می باشند. آرامش بخش هستند.  بدن انسان می تواند تا حد زیادی به طور طبیعی بر فشارها غلبه کند اما آرامش زود گذر و کاذب سبب می شود تا افراد به مواد مخدر روی بیاورند. استفاده مداوم از مواد مخدر سبب اعتیاد می شود. هر چقدر مدت زمان و میزان مصرف مواد مخدر بیشتر باشد، بدن بیشتر به آن عادت می کند و ترک اعتیاد سخت تر می شود.

تاثیر آسیب روحی، تجاز یا آزاری جنسی در اعتیاد به مواد مخدر

همانطوری که گفتیم شرایط بد روحی و روانی و فشار های روانی زیاد بر فرد می تواند فرد به مصرف مواد مخدر و مکسن ها سوق دهد. در بسیاری از مواقع مشاوره گرفتن و صحبت کردن با یک فرد متخصص می تواند راهکار بسیار بهتری نسبت به مصرف مسکن ها و مواد مخدر برای حل مشکل باشد. از این رو مشاوره روانشناسی و مشاوره اعتیاد رابطه تنگاتنگی با هم دارند. افراد می توانند با استفاده از مشاوره روانشناسی، بر شرایط روحی خود غلبه کنند و از مبتلا شدن به اعتیاد پیشگیری نمایند.

تاثیر روابط نابسمان خانوداگی در اعتیاد به مواد مخدر

همان طور که در تاثیر محیط اجتماعی در اعتیاد به مواد مخدر نیز اشاره کردیم. روابط نابسامان خانوادگی، اعتیاد والدین یا دیگر اعضای خانواده و اقوام می تواند تاثیر مستقیمی بر فرد داشته باشد. موضوعات خانوادگی مانند طلاق ، خیانت ، چند همسری ، مرگ یکی از والدین، نبود والدین و ... می توانند احتمال اعتیاد به مواد مخدر را در فرزندان افزایش دهد. برای اینکه بتوانید کودکان را به روش صحیح تربیت کنید مشاوره کودک و مشاوره تربیت فرزند می تواند کمک شایانی به او بکند و احتمال ابتلا به اعتیاد را تا حد زیادی کاهش دهد.

تاثیر فشار و زورگوئی دوستان در اعتیاد به مواد مخدر

یافتن دوست و تعامل با دیگر افراد جامعه نیاز به مهارت های ارتباطی صحیح و مهارت های زندگی دارد. که متاستفانه در جامعه امروزه که شرایط بسیار تغییر کرده چندان به این مسئله توجه نمی شود. خیلی وقت ها فرد به خاطر کمبود اعتماد به نفس کافی برای اینکه جلوی دوستانش کم نیاورد، و به اصطلاح همرنگ جماعت ناسالم شود مبتلا به اعتیاد می گردد. اعتیاد به مواد مخدر بر اثر تاثیر پذیری از دوستان بیشتر درمیان نوجوانان، جوان و دانشجویان بیشتر شایع است. به همین دلیل علاوه بر آموزش درست توجه والدین و معلمان و اساتید را می طلبد.  شما می توانید با استفاده از تقویت مهارت های ارتباطی خود احتمال مبتلا شدن به اعتیاد به مواد مخدر را کاهش دهید. 

تاثیر محرک ها در اعتیاد به مواد مخدر

اعتیاد به مواد مخدر یک مسئله بسیار جدی قلمداد می شود اما خطرناک تر از آن این تصور است که بعد از اعتیاد به مواد مخدر، فرد با این دیدگاه جلو برود که با استفاده از مواد مخدر هیچ اتفاق خاصی برای او نمی افتد و ترس آنها از مصرف مواد مخدر ریخته شود بدون توجه به به مخالفت ها و اعتراضات خانواده، دوستان و اطرافیانش به مصرف مواد مخدر ادامه دهد.

مشاوره اعتیاد و درمان اعتیاد فرد معتاد را از کجا باید شروع کرد

برای ترک اعتیاد ابتدا فرد باید بپذیرد که معتاد است. شاید شما هم با این جمله از سوی افراد معتاد روبرو شده باشید که : من معتاد نیستم، فقط برای تفنن مصرف می کنم و هر وقت که بخواهم آن را کنار می گذارم. اولین قدم در مشاوره اعتیاد این می باشد که فرد قبول کند که معتاد است. فرد معتاد زمانی که اعتیاد خود را قبول نکرده است، احساس خطر نمی کند و نمی توانمشاوره ترک اعتیاد را و درمان او را آغاز است. برای کسب اطلاع بیشتر در مورد مشاوره ترک اعتیاد حضوری و مشاوره تلفنی ترک اعتیاد کلیک کنید. شما می توانید برای دریافت مشاوره تلفنی و حضوری از خدمات مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی بهرمند شوید. مشاوران هنر زندگی آماده پاسخگویی به سوالات شما در تمامی ساعت روز هستند.


برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی و درمان آن می توانید از طریق تلفن ثابت با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی با شماره 9099075228 تماس بگیرید.


خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد.


منبع : علل گرایش به اعتیاد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.