مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

ترس از موفقیت | عقده یونس در روانشناسی

موضوعی که هیچ وقت از زبان کسی نمی شنوید داشتن ترس از موفقیت است. اما زمانی که نشانه های رفتاری این دست افراد را بشناسید، به احتمال زیاد متوجه آن ها خواهید شد. وقتی حرف از موفقیت و آدم های موفق می شود یک لیست از فاکتورها و معیارها درخاطرتان شکل می گیرد. موفقیت واژه ای است که از کودکی بارها و بارها به عنوان نشانه ای از دستیابی به آمال و آرزوها از آن یاد می کنیم. ما با خیال پردازی ها و بعد هدف گذاری ها و تلاش های مستمر غایتی تعیین می کنیم و رسیدن به آن را جهت اصلی زندگی خود قرار می دهیم. اما آیا همیشه آماده رسیدن و پذیرش این غایت هستیم؟ جرج برنارد شاو می گوید: "دو ماجرای غم انگیز در زندگی وجود دارد یکی از آنها رسیدن به خواسته های قلبی و دیگری رسیدن به آن ها است ".

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از موفقیت می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

موفقیت چیست؟

هر گونه دستیابی به جایگاه اجتماعی، ثروت؛ شهرت و محبوبیت و ... که بتواند حسی از رضایتمندی در فرد ایجاد کند را موفقیت می دانیم. شاید رسیدن به همه این رتبه ها همزمان ممکن نشود، اما تعریف دیگر موفقیت، کسب هر موقعیت با معنا و هم خوان با خواست ذهنی است. نیاز به کسب موفقیت یا به تعبیری خودشکوفایی که در آن فرد می تواند به نهایت توانمندی های خود دست یابد جزء نیازهای حیاتی بشری و نشانه ای از رشد حداکثری استعدادهای اوست.

آیا امکان دارد از موفقیت و آنچه که می خواهیم ترس داشته باشیم؟

شاید در نظر اول خنده دار یا غیر ممکن به نظر برسد که چیزی را با همه وجود بخواهیم اما برای داشتن آن مضطرب شویم. این واقعیت مورد تجربه خیلی از شماست. زمانی که امکان پیشرفت در شغل را داشتید اما در دمدمه های کسب یک پست بالاتر و جدید از محل کار خود جدا شدید؛ زمانی که کسی را بیش از همه دوست داشتید و بیش از همه از او فرار کردید، نمودهای ترس از موفقیت را در میان مشاهیر هم می توانیم ببینیم. کم نبودند مشاهیری که در اوج موفقیت با در پیش گرفتن رفتارهایی مثل رفتارهای غیر اخلاقی و نامتعارف تمامی جایگاه و شهرت خود را از دست داده اند. این ترس به دلیل زمینه های ناخودآگاهانه ممکن است از نظر فرد نامعلوم بماند.

ترس از موفقیت یا عقده یونس

این گریز از کسب بهترین ها و موفقیت را تحت عنوان "عقده یونس" یاد می کنند. در داستان زندگی یونس پیامبر، او تلاش بسیاری در دعوت مردم به یکتاپرستی می کند، بعد از چندی آن ها را به هیچ وجه اصلاح شدنی ندانسته و دست از دعوت برمی دارد. پس از آن که یونس آن ها را ترک می کند، مردمان به علت ترس از نزول عذاب الهی دست از بت پرستی بر می دارند و به یکتا پرستی ایمان می آورند. یونس سوار بر کشتی راهی دیار دیگر می شود که در میان راه به نشانه هشدار الهی و فرار از مسئولیت در شکم ماهی گرفتار می آید. ترس از موفقیت یا عقده یونس نوعی فرار از مسئولیت و اضطراب تحقق استعدادهای بالقوه خویشتن است، اما برخی آن را واکنشی در برابر ترس از شکست می دانند.

چرا از رسیدن به موفقیت می ترسیم؟

ما صاحب دو نیروی انگیزشی هستیم؛ یکی انگیزه رشد که برآمده از وضعیت های رشدی ماست و جهت دهی درونی برای ایجاد تغییر و گرایش به پیشروی است و دیگری انگیزه امنیت که میل درونی ما به حفظ ثبات و سکون می باشد. تکانه امنیت عاملی است که در مواقعی که می تواند اضطراب تولید شود با یک عقب نشینی یا میل به نیمه کار رها کردن امور باعث حفظ ثبات و آرامش می شود. این انگیزه امنیت از سوی دیگر می تواند موانعی هم ایجاد کند. روانشناسان انگیزه امنیت را یکی از ریشه های اصلی ترس از موفقیت می دانند. ریشه های دیگر به شرح زیر است:

ترس از واقعی نبودن: فرد توانمندی ها و استعدادهایش را باور ندارد و آن ها را واقعی نمی داند و هزاران علت دیگر را به موفقیت هایش نسبت می دهد.

ترس از رسیدن به سقف ارزش های والای خود: این افراد نگرانند که محقق شدن یک خواسته و رسیدن به غایت تعیین شده باعث شود که بعد آن به ناتوانی برسند.

ترس از سرخوردگی: این افراد نگرانند که مبادا محقق شدن یک خواسته باعث شود تا بفهمند که اصلا این موقعیت را نمی خواستند و یا شاید اینکه با رویه ناخوشایند آن خواسته رو به رو شوند.

ترس از دست دادن جایگاه فعلی: این افراد گمان می کنند که موفقیت ها ثبات موقعیت فعلی را از او می گیرند و شرایط ناآشنایی ایجاد می کنند که فرد خیلی در جریان جنبه های مختلف آن نیست.

ترس از مورد حسادت یا تهدید واقع شدن: این افراد از طرد شدن یا پذیرفته نشدن یا مورد عناد قرار گرفتن توسط دیگران واهمه دارند.

نشانه شناسی ترس از موفقیت

یرای شناسایی ترس از موفقیت می توانید به دنبال نشانه های زیر در این افراد باشید:

  • اعتماد به نفس ندارند.
  • نسبت به طرد شدگی و تنها ماندن به شدت حساسند.
  • دسترسی به موفقیت به آن ها احساس گناه می دهد که مبادا جایگاه افراد دیگر را متزلزل کرده باشند.
  • قادر به پذیرش توانمندی های خود نیستند.
  • ژست قربانی به خود می گیرند و از موضع ضعف برخورد می کنند.
  • انرژی روانی مثبت خود را صرف واگویه های منفی بسیار می کنند و ذهنشان را از مسیر پیشرفت منحرف می کنند.
  • شخصیت کمال گرا و یا روحیه کمال گرایانه ای دارند و هیچ گاه موفقیت های خود را مهم نمی دانند.
  • ممکن است با روش های مختلف جایگاه موفق خود را بی ثبات کنند.

 

چگونه بر ترس از موفقیت غلبه کنیم؟

برای غلبه بر ترس از موفقیت ابتدا باید علت های ناخودآگاه ذهن تان را شناسایی کنید. برای این کار نیاز به یک خودشناسی دارید. پس از رسیدن به خود آگاهی و پی بردن به علت های ناخودآگاه ذهنتان برای رفع ریشه ای ترس هایتان گام بردارید. از دیدگاه روانشناسان در این افراد طرحواره شکست یا بدبینی و بی اعتمادی فعال است. از آن جا که این طرح واره ها منشا ناخودآگاه دارند در بسترهای مختلف زندگی فرد بروز کرده و منجر به تخریب آن زمینه ها می شوند. لازم است که حتما تحتمشاوره روانشناسی قرار گیرند. مشاوران با استفاده از تکنیک های درمانی خود به شما کمک می کنند تا برای رسیدن به اهداف زندگیتان گام بردارید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از موفقیت می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : ترس از موفقیت | عقده یونس در روانشناسی

اختلالات هذیانی |نشانه ها، انواع و درمان اختلالات هذیانی

اختلال هذیانی زیر دسته ای از اختلالات طیف اسکیزوفرنیا و سایر اختلالات روانپریشانه است. افرادی که مبتلا به اختلال هذیانی هستند معمولا عملکرد خوبی دارند مگر زمانی که قرار است درباره هذیان خاص خود صحبت کنند. هذیان به معنای باورهای تثبیت شده ای است که با وجود شواهد متضاد، قابل اصلاح و تغییر نیستند. گاهی ما با باورهایی که بسیار قوی هستند مواجهیم که با هذیان متفاوت است. گاهی عدم تمایز بین هذیان و باور اعتقادی منجر به دلخوری ها و اختلافات می شود. با آگاهی از وجه تمایزات می توانید فرد مبتلا را برای درمان پیش از آن که بیماری پیشروی کند ارجاع دهید.


برای دریافت مشاوره اختلال هذیانی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

اختلال هذیانی

هذیان ها به دو دسته کلی هذیان های غریب و هذیان های غیر غریب تقسیم می شوند. هذیان های غریب به هذیان هایی اطلاق می شود که خیلی ناممکن است و به طور کلی با تجارب عادی زندگی جور در نمی آید. برای نمونه باور به اینکه نیرویی خارجی اعضا و جوارح داخلی فرد را با اعضا و جوارح شخص دیگری جایگزین کرده بدون اینکه زخم یا آثاری روی بدن بیمار بجا گذاشته باشد، از جمله هذیان غریب است. هذیان غیر غریب به هذیانی گفته می شود که علی رغم اینکه شواهد آن را نقض می کنند اما اتفاق افتادن آن ممکن است. برای نمونه فردی باور دارد که تحت تعقیب پلیس قرار گرفته است.

نشانه های اختلال هذیانی

بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی DSM-5 ملاک های تشخیصی زیر برای اختلال هذیان آمده است :

  1. یک یا چند هذیان به مدت یک ماه وجود داشته باشد.
  2. تشخیص اسکیزوفرنی کاملا رد شده باشد.
  3. اگر هم توهمی وجود داشته باشد بارز و چشمگیر نیست و در ارتباط با موضوع هذیانی است که فرد به آن باور دارد.
  4. صرف نظر از هذیان و و پیامد هایی که برای فرد دارد اما به صورت کلی در زمینه های مختلف زندگی فرد کارکردش مختل نشده است و حتی عجیب و غریب به نظر نمی رسد.
  5. باید توجه داشت این علائم بر اثر مصرف دارو و یا یک بیماری طبی نباشد.

 

انواع اختلال هذیانی

هذیان اروتوماتیک (عشقی): دموضوع اصلی هذیان، باور بر این است که شخص دیگری عاشق اوست. معمولا شخص مورد نظر مقام بالاتری از فرد مبتلا دارد. برای مثال؛ خانمی باور دارد که خواننده مشهوری عاشق اوست و محتواهای آوازهایش به او برمی گردد.

هذیان خودبزرگ بینی: باور غالب بر فرد این است که او خیلی مهم است. اعتقاد به داشتن استعداد عظیمی که نهفته است و کشف نشده یا نوعی توانایی و اکتشاف بزرگ را شامل می شود. برای مثال امکان دارد مردی معتقد باشد که عیسی مسیح است و یا اینکه بزرگان و مشاهیر معاصر او در مسائل مهم از او مشورت می گیرند.

هذیان حسادت: در این نوع هذیان فرد معتقد است که معشوقه یا همسرش به او خیانت می کند. امکان دارد که حتی برنامه ای ترتیب دهد که همسر خود را به دام بیاندازند تا خیانت او را ثابت کنند.

هذیان گزند و آسیب: فرد باور دارد که علیه او توطئه ای در جریان است یا تحت تعقیب است و یا می خواهند او را مسموم کنند، سرش را کلاه بگذارند، مورد بدگویی قرار گرفته، آزارش می دهند یا برایش پاپوش دوخته اند.

هذیان جسمی: هذیان حول محور حواس و کارکرد بدن است. در این هذیان فرد نسبت به کارکرد بدنی خود دچار هذیان است و معتقد است بیماری جسمانی دارد. زیربنای این بیماری جسمانی صرفا داشتن اضطراب در این باره نیست، بلکه به این موضوع باورد جدی دارد.

هذیان مختلط: وقتی که برخی از هذیان های بالا وجود دارد و هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد یعنی میزان اعتقاد فرد به هذیان ها به یک میزان است.

اختلال هذیان بر روابط میان فردی چه تاثیری دارد؟

افرادی که مبتلا به اختلال هذیانی هستند قادرند به شکل واقع بینانه ای راجع به عقاید غیر منطقی دیگران نظر بدهند ولی در مورد خودشان قادر به پذیرش غیر واقعی بودن عقایدشان نیستند. بسیاری از این افراد به تدریج تحریک پذیر و کج خلق می شوند که معمولا ناشی از عقاید هذیانی شان و درگیری هایی که بر سر اثبات این هذیان ها به دیگران دارند است. خشم و رفتارهای خشن در انواع اروتوماتیک، حسادت و گزند و آسیب شایع است و گاها فرد درگیر یک سری از رفتارهای دادخواهی و ستیزه جویانه همچون ارسال نامه های متعدد برای اعتراض به حکومت می شود. اختلال گزند و آسیب شایع ترین نوع اختلال هذیانی است.

درمان های اختلال هذیانی

درمان های رایج برای اختلال هذیانی در درجه اول دارو درمانی ست. پس از آن از درمان های روان درمانی استفاده می شود و در تثبیت درمان و تلاش برای رسیدن به بینش واقع گرایانه مفیدند. روانشناسان از طریق یک سری از تکنیک های روان درمانی و شناختی رفتاری سعی در تغییر باورها و احساسات دردسرساز فرد دارند.

رویکردهای پویشی بدنبال اضطراب زیرین و تجربه احساسات سرکوب شده در فرد که خود را به صورت باورهای هذیانی نشان می دهد هستند. دارو درمانی خط مقدم درمان اختلالات شدید هذیانی است و تجویز آن از طریق روانپزشک صورت می گیرد. این ردیف درمان ها بسیار شبیه درمان اسکیزوفرنی است.

برای دریافت مشاوره اختلال هذیانی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : اختلالات هذیانی |نشانه ها، انواع و درمان اختلالات هذیانی

چگونه به افراد افسرده کمک کنیم؟

یکی از شایع ترین بیماری های دنیای امروز افسردگی است؛ که فقیر و غنی، پیر و و جوان، زن و مرد نمی شناسد. کمک به افراد افسرده زمانی اهمیتش بیشتر می شود که یکی از نزدیکان و اعضای خانواده شما افسرده باشد؛ دیگر وظیفه شما تنها یک درد و دل ساده نیست و مسئولیت سنگین تری در قبال این فرد دارید. باید بیاموزید که چگونه می توان افسردگی را درمان کرد. برای کمک به افراد افسرده باید هوشیارانه عمل کنید. در این مقاله راهکارهایی برای آموزش چگونگی کمک به افراد افسرده آمده است. 


برای دریافت مشاوره افسردگی و نحوه صحیح کمک به فرد افسرده می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره9092305265 تماس بگیرید.


تشخیص افراد افسرده

در بسیاری از مواقع آشنایان و اطرافیان فرد افسرده مانع درمان او می شوند و با واکنش ها و عکس العمل هایشان افسردگی فرد را تشدید می کنند. چرا که نشانه ها و علائم افسردگی را نمی شناسند. پس حتما برای کمک به فرد افسرده قبل از هر چیزی باید نشانه ها و علائم افسرگی را بشناسید تا بتوانید افسردگی را تشخیص بدهید. در ادامه مهمترین نشانه ها ذکر شده است:

  • از دست دادن علاقه و توجه به مسائل مانند کار، تفریح، ورزش
  • از دست دادن علاقه به فعالیت های مورد علاقه
  • کاهش یا افزایش وزن
  • کاهش یا افزایش اشتها
  • مشکلات و اختلالات خواب
  • بی قراری و یا بیش از اندازه حساس و تحریک پذیر شدن
  • احساس خستگی شدید و فقدان انرژی
  • احساس بی ارزش بودن یا احساس گناه داشتن
  • مشکل در تصمیم گیری، تمرکز یا فکر کردن
  • حملات گریه
  • احساس نا امیدی
  • افکار خودکشی یا اقدام به خود کشی

توجه: نشانه های بالا را ممکن است در بسیاری از افراد دیده شود. آنچه احتمال تشخیص افسردگی را بالا می برد وجود چندین نشانه با هم است؛ به طوری که زندگی و کارآمدی فرد به طرز چشمگیری مختل شده باشد.

نیاز فرد افسرده به کمک اطرافیان

دیدن دوست یا عضوی از خانواده که دچار افسردگی شده است احتمالا بسیار برایتان اذیت کننده است. گاه ترجیح می دهید این موضوع را انکار کنید و با این واقعیت که دوست یا عزیزتان افسرده است مواجه نشوید. در حالی که برای حل یک مسأله باید آن را به همان شکلی که هست قبول کرد.

خوب است بدانید تمام نشانه های افسردگی از جمله بی علاقگی، بی انرژی بودن و از این قبیل تلاشی غیر مستقیم برای دریافت کمک است. گاهی این نشانه ها مثل بد زبانی، عصبانیت و پرخاشگری ممکن است باعث رنجش شما شود. لازم است بدانید که این رفتارها با میل خود فرد انجام نمی شود و آن ها را به خود نگیرید.

چگونه به افراد افسرده کمک کنیم؟

قبل از هر چیز مهم است بدانید فرد افسرده در این موقعیت دردناک گیر افتاده است. درک این موضوع شما را از بسیاری از باورهای اشتباه نجات خواهد داد. فرد افسرده به نصیحت ها و جملاتی همچون "تو نباید این حال و روز را داشته باشی؛ یا تو آدم قوی بودی چطور به این حال و روز افتادی؛ یا من از تو توقع بیشتر از اینها را دارم" نیازی ندارد. این جملات اساسا به او کمکی نمی کند و با طبیعت افسردگی در تضاد است.  

راهکارهای کمک به افراد افسرده

شخص افسرده باید بداند حتی اگر انرژی و توان صحبت از حال و روز خود را برای کسی ندارد؛ یک نفر در تمام دنیا می خواهد از تمام زوایا و احساساتی که او تجربه می کند خبر داشته باشد. او را مطمئن کنید که گوشی شنوا و همدل با او خواهید بود. وقتی این اطمینان را پیدا کند مکالمات طولانی تر و مؤثرتری با شما برقرار می کند.

شخص افسرده احساسات مختلف و سنگینی را در طی افسردگی تجربه می کند. مهم است که او را تشویق کنید به این احساسات و نام دقیقشان فکر کند. از آنها نترسد و آنها را تک به تک تجربه کند. به او اطمینان دهید که در تمام این مراحل در کنار او هستید.

در دوره های افسردگی کم پیش می آید که فرد افسرده میل به تفریح و خوش گذرانی داشته باشد. لزومی به اصرار مفرط در این زمینه نیست. او با شما تعارف ندارد. اغلب متوجه خواهید شد وقتی حتی کمی میل داشته باشد، پیشنهاد شما را قبول خواهد کرد. فقط او را از در دسترس بودن خود مطمئن سازید.

شخص افسرده را ترغیب به مراجعه به روانشناس کنید. روان درمانگر کارآمد اولویت بسیاری دارد. اغلب افراد افسرده موضوعات مهمی که باید بررسی شوند را با اطرافیان یا دوستان در میان نمی گذارند. از همین رو شما نمی توانید افسردگی او را درمان کنید. او باید در ارتباط با درمانگر قرار بگیرد. این موضوع را جدی بگیرید.

شرایط حاد و خطر خودکشی افراد افسرده

در صورتی که شخص افسرده از افکار خودکشی با شما صحبت می کند یا حدس شما از صحبت هایش میل به خود کشی است؛ این موضوع را جدی بگیرید. گاهی افراد افسرده به سطحی از رنج می رسند که مرگ را تنها راه برای رهایی از آن می بینند. اگر از خودکشی صحبت می کند، خودزنی می کند، یا به دنبال ابزاری برای عملی کردن نقشه خود است؛ هرگز او را تنها نگذارید. مهم است که صریح اما با لحنی مسلط از میل به این اقدام از او سؤال کنید. اجازه بدهید راجع به این موضوع با شما صحبت کند. برای کمک به افراد افسرده در شرایط بحرانی حتما از یک فرد متخصص در این زمینه مشاوره بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی و نحوه صحیح کمک به فرد افسرده می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : چگونه به افراد افسرده کمک کنیم؟

واقعیت درمانی و تئوری انتخاب

یکی از رویکردهایی که در سال های اخیر در زمینه های مختلف به دلیل خاصیت پیش گیرانه آن با استقبال مواجه شده رویکرد واقعیت درمانی است. این رویکرد توسط ویلیام گلاسر در سال 1960 مطرح شد و در پاسخ به بخش هایی که سایر رویکردها مثل روانکای قادر به پوشش دادن آن نبود مورد استفاده قرار می گیرد. در حقیقت واقعیت درمانی بر حل مسئله و تصمیم گیری بهتر برای رسیدن به اهداف تمرکز دارد. تفاوت اصلی واقعیت درمانی با رویکردهایی چون روانکاوی، تمرکز آن بر زمان حال به جای گذشته است.


برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب یک درمان مناسب می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

واقعیت درمانی

دو هسته اصلی واقعیت درمانی مسئولیت و انتخاب است. این رویکرد به زمان حال بیشتر از گذشته اهمیت می دهد.خودآگاهی را به ناخودآگاهی ارجح می داند. بیماری را یک فرایند فرار از مسئولیت می داند و به اهمیت بالا بردن بینش برای تغییر رفتار تکیه می کند. واقعیت درمانی یک شیوه درمانی فرایند محور و راه حل مدار است. اهداف واقعیت درمانیعبارتند از:

  • جایگزین کردن انتخاب های موثر به جای انتخاب های ناموثر
  • تبدیل سبک زندگی رضایتمند به جای زندگی غیررضایتمند

 

تئوری انتخاب

گلاسر واقعیت درمانی را بر مبنای تئوری انتخاب بنا کرد. تئوری انتخاب در محتوای خود فلسفه کنترل بیرونی را به چالش می کشید و در مورد انتخاب فاعل بودن به جای مفعول بودن سخن می گفت. او تئوری انتخاب را در واقع روانشناسی کنترل درونی می‌‌نامد؛ به همین منظور روانشناسی کنترل بیرونی را با بنیان‌های زیر توضیح می‌‌دهد:

1. منشا تمام رفتارهای ما محرک‌های بیرونی می‌‌باشد و ما می‌‌توانیم از طریق آن دیگران را تغییر داده و یا کنترل کنیم.

2. دیگران قادرند افکار، احساسات و اعمال ما را تعیین کرده و ما نیز می‌‌توانیم افکار، احساسات و اعمال آن‌ها را تغییر دهیم.

3. ما وظیفه داریم دیگران را مجبور کنیم تا از قواعد ما پیروی کنند و درصورت مقاومت حق داریم از تنبیه و در صورت موافقت از تشویق و پاداش استفاده نماییم.

از دیدگاه گلاسر انسان‌ها اکثرا از تلاش برای کنترل بیرونی استفاده می کنند و خیلی از افراد به نوعی یا در معرض کنترل بیرونی قرار دارند و یا در حال تلاش برای رهایی از این کنترل و رساندن خود به جایگاهی که خودشان بتوانند دیگران را تحت کنترل در آورند هستند و به همین دلیل شادکامی ‌و احساس سعادت موضوعی دست نیافتنی برای انسان به شمار می رود.

ده اصل تئوری انتخاب:

1- تنها فردی که می‌‌توانیم کنترل کرده و یا تغییر بدهیم خودمان هستیم.

2- تنها چیزی که می‌‌توانیم به فرد دیگری بدهیم "اطلاعات" است.

3- تمام مشکلات دامنه‌دار و پایدار روان شناختی از مشکلات ارتباطی نشات می‌‌گیرند.

4- وجود یک رابطه مشکل‌دار، همواره بخشی از زندگی کنونی ماست.

5- آن‌چه در گذشته بر ما رفته است، بر شرایط کنونی ما اثری شگرف و غیرقابل انکار دارد اما تعیین کننده زمان حال ما نبوده و ما می‌‌توانیم نیازهای بنیادین خود را به طور مناسبی ارضا کرده و برای ارضای آن‌ها در آینده طرح و برنامه‌ریزی انجام دهیم.

6- هر یک از ما یک جهان کیفی (دنیای مطلوب) خاص خود را در ذهن خویش به عنوان "جهان مطلوبِ" خود دارد.

7- تمام آن‌چه از ما سر می‌‌زند "فقط یک رفتار" است.

8- تمام رفتارهای ما از یک کلیت برخوردار است که از 4  مؤلفه (بخش) تشکیل شده است که عبارتند از؛ فکر، احساس، فیزیولوژی (کارکرد بدن یا احساسات جسمانی)، عمل. گلاسر برای بیان مفهوم رفتار از تمثیل ماشین استفاده می‌‌کنند که دو چرخ جلوی این ماشین فکر و عمل و دو چرخ عقب ماشین حس و فیزیولوژی هستند.

9- تمام رفتار کلی ما انتخاب شده است. ما بر عناصر و مؤلفه‌های عمل و فکر به صورت مستقیم کنترل داریم و بر بخش احساسات و فیزیولوژی (احساسات جسمانی) به صورت غیر مستقیم، از طریق آن ‌که چگونه فکر یا عملی را انتخاب کنیم، کنترل داریم.

10- تمام رفتار کلی ما به وسیله "فعل" یا "اسم" خاصی نام‌گذاری شده و قابل شناسایی‌اند. مثلا؛ افسردگی (اسم)، افسردگی کردن (فعل) یا ترس (اسم)، ترسیدن (فعل).

نیازهای اصلی از منظر واقعیت درمانی

این تئوری فرایند بیمار شدن را به عدم ارضا نیازها ربط می دهد و در این راستا پنج نیاز اولیه را مطرح می کند:

  1. نیاز به عشق و تعلق خاطر: نیاز به دوست داشتن و دوست داشته شدن
  2. نیاز به بقا: برآورده کردن نیازهای اولیه مثل خوراک و پوشاک و مسکن و...
  3. نیاز به آزادی: داشتن استقلال عمل و تصمیم گیری
  4. نیاز به قدرت: میل به پیشرفت و برتری
  5. نیاز به تفریح: میل به لذت و یادگیری

 

چه زمانی بیماری ایجاد می شود؟

واقعیت درمانی بیان می کند که در چهار حالت بیماری رخ می دهد:

  • زمانی که فرد در تحقق آرزوها و توانمندی ها و نیازهایش ناکام می ماند.
  • زمانی که فرد با واقعیت رو به رو نمی شود و سعی در مفعول کردن خود دارد.
  • زمانی که فرد از مسئولیتِ پذیرش انتخاب هایش فرار می کند.
  • زمانی که سعی در کنترل دیگران دارد.

فرایند واقعیت درمانی

گلاسر در طراحی فرایند درمان خود چهار مرحله را عنوان کرد:

  1. بررسی خواسته ها: تو چه می خواهی؟
  2. بررسی عملکرد: برای رسیدن به خواسته هایت تا حالا چه کرده ای؟
  3. خودارزیابی: آیا کارهایی که تا به امروز انجام داده ای ثمربخش بوده یا خیر؟
  4. طرح ریزی: از چه دستورالعمل یا برنامه ای باید پیروی کنی تا به خواسته ها برسی؟

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب یک درمان مناسب می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : واقعیت درمانی و تئوری انتخاب

آثار و راه های رسیدن به ‎⁨مثبت اندیشی⁩

مثبت اندیشی یک رویکرد ذهنی و عاطفی است که بر درخشندگی زندگی تمرکز دارد. کسی که مثبت می اندیشد؛ شادی، سلامتی و موفقیت را پیش بینی می کند و معتقد است که می تواند بر هر مانع و دشواری غلبه کند. بسیاری از افراد به مفهوم مثبت اندیشی اعتقاد نداشته و آن را بی تاثیر می دانند. بر عکس افرادی از مثبت اندیشی استفاده کرده و آثار مطلوب آن بر زندگی شان را حس می کنند. شاید شما هم در دوره های مختلف زندگی خود تلاش کرده اید که مثبت اندیش باشید، اما بعد از چندی مشکلات آن چنان می آورند که نمی توانید تفکرات منفی را از خود دور کنید. ما در این مطلب ابتدا به آثار مثبت اندیشی و راه های برای رسیدن به این مهارت می پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مثبت اندیشی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

چرا باید مثبت اندیش باشیم؟

در بسیاری از تحقیقات قدرت افکار بر ابعاد مختلف زندگی فردی مشخص شده است. بیماران سرطانی که با تفکر مثبت توانسته اند از مرگ نجات یابند، به ما نشان می دهند با غلبه بر فکر می توان به غیر ممکن ها نیز دست یافت. در ادامه علت های اهمیت مثبت اندیشی را بررسی کرده ایم.

تغییر نگرش:

منفی بینی و منفی سازی علاوه بر این که ذهن را مسموم می کند، قدرت عملکرد مفید و موثر را از فرد می گیرد. هر گونه اهمال کاری یا تنبلی یا نداشتن اقدام برای تغییر، ریشه در همین پیش ذهنیت های منفی به امور دارد. تغییر نگرش و کسب دیدی مثبت توان پیدا کردن راه حل های خلاقانه برای ارتقا و رشد را فراهم می کند. اگر می خواهید در رسیدن به اهداف و برنامه هایتان با قدرت بیشتری به پیش روید و احتمال کسب موفقیت ها را برای خود بالا ببرید اولین مرحله داشتن نگرشی مثبت است.

بهبود عملکرد:

مثبت اندیشی قدرت انگیزه را بالا می برد. انگیزه بالا توان رویارویی با مسائل را فراهم می آورد. برای رویارویی با مسائل، تنها مثبت اندیشی است که میل به ترمیم و امید به توان ایجاد تغییر را ممکن می سازد. قدرت تصمیم گیری، اقدام به  عمل و میل به پیشرفت کارها و در نهایت بهبود هر گونه عملکردی در گرو داشتن نگرشی مثبت است.

کاهش استرس:

هر چه ذهن به تغدیه از افکار منفی عادت کرده باشد بیشتر دستخوش تجربیات استرس زا می شود. برداشت منفی از رویدادها و پیش ذهنیت منفی نسبت به آن ها فرد را مرتبا در جایگاه ضعف قرار می دهد. با این روش فرد اغلب قدرت اراده خود را نادیده گرفته و کنترل اوضاع را در دست امور بیرونی می داند. این شرایط همراه با تجربیات تنش زا خواهد بود. اما فرد مثبت نگر انتظارات مثبتی هم از پیشامدها دارد و هم بر توان خود برای پیشبرد کارها امیدوارتر است. به علاوه همین انتظار، سطح استرس او را نسبت به امور کنترل ناپذیر پایین می آورد. برای درمان اضطراب و استرس کلیک کنید.

بهبود وضعیت جسمانی:

هر چه ذهن در وضعیت آرامش و ثبات باشد و کمتر دستخوش نوسانات هیجانی شود وضعیت سلامت جسمانی هم مناسب تر خواهد بود. در تعقیب دستاورد مثبت اندیشی در جهت کاهش استرس سیستم دفاعی بدن هم با کیفیت بهتری عمل خواهد داشت. برای اطلاع از راه های رسیدن به آرامش کلیک کنید.

تاب آوری:

یکی از مهمترین دستاوردهای مثبت اندیشی تاب آوری است. انتظارات مثبت و نگرش های مثبت، ذهن را آماده تجربیات بهتر قرار می دهد. همین جهت گیری ذهنی تاب آوری در برابر رویدادهای سخت و ناگزیر را  بدون تحمل فشار زیاد، فراهم می کند.

زندگی شاد:

زمانی می توانید معنای حقیقی شادی را تجربه کنید که بپذیرید سختی هایی در زندگی هست؛ اما شما می توانید از آن ها عبور کرده و شرایط بهتری را رقم بزنید. امید به تغییرات در سایه داشتن نگرش مثبت یک زندگی پویا و پر دستاورد می سازد که می تواند زمینه ساز تجربه یک زندگی شاد شود.

داشتن روابط موفق تر:

گوش به زندگی در روابط و منفی نگری نسبت به این که دیگران آسیب زننده هستند امکان ساخت یک رابطه موفق را می گیرد. هر گاه یاد بگیرید که نسبت به آدم ها خوش بین باشید و با همین خوش بینی هم اقدام به ایجاد روابط کنید؛ کمتر دستخوش سوء تفاهم ها هم خواهید شد.

معنی داری زندگی:

شما نمی توانید برای زندگی تان معنایی خلق کنید مگر این که زندگی را به عنوان صحنه هنرمندی خود باور کنید و با مثبت اندیشی هایتان به جنبه های مختلف آن رنگ دهید. معنای هر کسی در زندگی معطوف به دید روشنی است که او با مثبت نگری می تواند بسازد.

 

با چه روش های مثبت اندیش باشیم؟

ذهن به دو بخش خود متفکر و خود مشاهده گر تقسیم می شود. به این معنی که شما نمی توانید جلوی ورود افکارتان را بگیرید، خود متفکر دائم در حال پخش داستان های مختلف در درون ذهن شماست. اما شما با خود مشاهده گر می توانید انتخاب کنید که به کدام افکار توجه کنید. برای رسیدن به چنین مهارتی نیاز به تمرین دارید. مثبت اندیشی به نوعی توجه به افکار و رویدادهای خوشایند تعریف می شود. در ادامه به برخی راه هایی که به مثبت اندیشی کمک می کند پرداخته ایم:

جملات تاکیدی صبحگاهی و شبانه:

افکار ما با کلمات و جملات ساخته می شود. جملات منفی فضای ذهن را مسموم می کند. هر چه یاد بگیریم ذهن را با داده های مثبت تغذیه کنیم شیوه عملکرد آن را تقویت خواهیم کرده ایم. برای این منظور دقایق اولیه بیداری و شب ها پیش از خواب که ذهن در حالت پذیرش و تلقین پذیری بیشتری است جملات تاکیدی مثبت را تکرار کنید؛ مثل "امروز روز درخشانی خواهد بود؛ من قادر به انجام هر کاری که تصمیم بگیرم هستم؛من توانمندم".

معاشرت با مثبت اندیشان:

نشست و برخاست با افرادی که پر از واگویه های منفی نیستند و بالعکس با شیوه های نگرش مثبت فعالیت دارند؛ بر نوع عملکردهای انتخابی و تصمیم گیری های زندگی شما تاثیر دارند. فضاهای مثبت می تواند از یکی به دیگری انتقال یابند و از راه یادگیری مشاهده ای سبک زندگی مثبت نگرانه ای را رقم زنند.

شکرگزاری:

این که نسبت به آن چه دارید حس قدردانی داشته باشید و این حس را در خصوص کل زندگی و روابطتان حفظ کنید در کسب یک چشم انداز مثبت به وقایع موفق خواهید بود. هر چه را که جزء برکات و نعمات زندگی خود می دانید، هر روز با خود مرور کنید.

تصویر سازی های مثبت:

عملکردهای ما تحت تاثیر ذهنیات و احساسات ما خواهد بود. یکی از روش های موثر برای داشتن نگرش مثبت دقت در تصویرسازی های ذهنی است. در ذهنتان آنچه را می خواهید به تصویر بکشید و آن را پر از لحظات شاد و موفق کنید. این تصویر سازی ها عملکرد ما را برای اقدامات موثر در جهت اهدافمان تنظیم می کند و آن را آماده پذیرش و جذب موقعیت های مثبت می سازد.

تجربه زندگی در حال:

اغلب استرس ها و واگویه های منفی ذهنی حاصل زندگی در گذشته یا ترس از آینده است.  تجربه گر زندگی جاری در لحظه حال بودن ما را از گذشته ای که دیگر وجود ندارد و آینده ای که هنوز محقق نشده می رهاند و نگرش مثبت را تقویت می کند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مثبت اندیشی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : آثار و راه های رسیدن به ‎⁨مثبت اندیشی⁩