مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مراحل و انواع جلسات گروه درمانی

گروه درمانی یکی از راه هایی است که می تواند به افراد کمک کند تا سلامت روانی بیشتری را احساس کنند. روان درمانی نیازمند حداقل یک روان درمانگر حرفه ای و حداقل دو بیمار است. پویایی گروه اغلب باعث می شود تا افراد با آن حرکت کنند و سرعت بیشتری را نسبت به روان درمانی های فردی داشته باشند. همچنین گروه یک حالت حمایتی را برای افراد ایجاد می کند تا به کمک آن افراد راحت تر خود را افشا کنند و به مشکل خود بپردازند. زمانی که هدف ما افزایش مهارت های اجتماعی و چیزهای شبیه این است، گروه درمانی می تواند کمک بسیار خوبی کند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه گروه درمانی می توانید با مشاوارن مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 
  

گروه درمانی برای چه افرادی بهتر است؟

گروه درمانی می تواند هدف های خیلی زیادی را در اختیار افراد بگذارد. گروه درمانگر می تواند یک مسأله را مطرح کند و در ادامه افراد در گروه حول آن مسأله به بحث بپردازند. وظیفه گروه درمانگر این است که افراد داخل گروه را مدیریت کند و آن ها را هدایت نماید. گروه درمانی می تواند به افراد این امکان را دهد که در جمعیت خودشان را درک کنند. آن ها همچنین می توانند از دیگران در گروه بیاموزند و آموخته های خود را منتقل کنند. گروه درمانی می تواند شامل موضوع های زیر باشد.

۱.ترک اعتیاد

۲.سوء استفاده جنسی

۳.طلاق

۴.اضطراب

۵.مشکلات ارتباطی

۶.مهارت والدگری و فرزندپروری

۷.مشکلات خوردن

۸.مدیریت و کنترل خشم

۹.سوگ و از دست دادن فرد

مهم است بدانیم که گروه درمانگر در ابتدا لزوما درمانی را پیشنهاد نمی کند. یکی از دلایل می تواند این باشد که در فضای گروه به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی آن هم در ابتدا کارِ دشواری است.

 

انواع گروه درمانی در فضای درمان

مدل های بسیاری از گروه درمانی وجود  دارد. اما اکثر آن ها را می توان بر دو نوع رویکرد دسته بندی کرد، گروهی درمانی هایی که بر آموزش مبتنی هستند و گروه درمانی هایی که بر درمان مبتنی هستند.

روانشناسی تربیتی: گروه ها درمورد موضوعی خاص اطلاعاتی را ارایه می دهند. آن ها همچنین می توانند در این نوع از گروه ها ارتباط و رفتارهای پخته تر را بیاموزند. این گروه ها معمولا توسط درمانگران کار آزموده گروه ها را هدایت می کنند و سعی در رساندن بحث ها به اهداف دارند. ارتباط بین افراد گروه نسبتا اهمیت کمتری دارد. در این نوع از گروه ها، درمانگر معمولا نقش یک معلم را ایفا می کند.

پردازش محور: این گروه ها بر تجربه گروهی هیجان ها استوار است. همزمان که گروه در حال پیگیری بحث های مختلف است، درمانگران بیشتر به عنوان یک پیش برنده ایفای نقش می کنند تا یک معلم. درمانگران می کوشند تا در مرکز توجه قرار نگیرند. اعضای گروه هستند که به عنوان پیشبرنده و فعال رفتار می کنند و درواقع درمانگر تنها یک هدایت کننده و نظم دهنده در گروه ها است. فعالیت در این گروه ها باعث بالاتر رفتن اعتماد به نفس اعضای گروه بوده و به اعضا احساس متعلق بودن دست می دهد. درواقع در این مدل گروه درمانی ها، افراد به جای رواندرمانی فردی، در گروه ها رواندرمانی می شوند و تمام صحبت ها را در گروه احساس می کنند و تعارضات خود را آنجا می یابند.

بعضی از افراد به دنبال بالا بردن مهارت های والدگری و مدیریت استرس و افزایش خلاقیت هستند، برای این دسته از افراد گروه درمانی با محور آموزشی بیشترین بازده را دارد. افراد دیگر که با مشکلات بزرگتری مثل بیماری های بدون درمان و بازنشستگی و طلاق رو به رو هستند بیشتر می توانند از مزیت های گروه درمانی با محور پردازشی استفاده کنند.

 

فعالیت ها در گروه درمانی

فعالیت در گروه درمانی می تواند باعث بهبود اعتماد، رشد فردی و تقویت ارتباطات شود. آن ها ممکن است گفت و گو محور بوده و  شامل خواندن و به اشتراک گذاشتن داستان شوند. یا ممکن است جسمانی محور بوده و فعالیت های ورزشی را در کنار هم انجام دهند.

انجام فعالیت های بدنی مثل رقص و یا پخت و پز نیازمند کارگروهی است تا توسط آن افراد به اهداف خود برسند. این فعالیت ها باعث بهبود اعتماد و احترام می شود. فعالیت های دیگر مانند نقاشی کردن و بازیگری و نواختن موسیقی می تواند باعث افزایش خلاقیت افراد شوند. فعالیت های گروهی علاوه بر موارد مذکور می تواند باعث شود تا افراد اعتماد به نفس و اعتماد را در گروه و خارج از آن به وجود آورد. برای اطلاع از راه های افزایش اعتماد به نفس کلیک کنید.

 

گروه درمانی دقیقا به چه صورتی کار می کند؟

جان مطلب آن که گروه مانند یک فضای امن به افراد اجازه می دهند تا زمین خورده و ببینند که تنها آن ها نیستند که مشکل دارند. این مسأله به آن ها اعتماد به نفس داده و چون اعضای دیگر نیز مشکلاتی دارند، در صدد کمک کردن به هم گروهی ها بر می آیند. این مسأله نیز اعتماد را بین افراد بیشتر می کنند. کار رهبر گروه نیز این است که درصورت بروز مشکل یا عدم فعالیت گروه آن ها را به حرکت وا دارد. چون اعضا در کنار هم در حال فعالیت کردن هستند آن ها می توانند پس از مدتی بهتر از قبل در فضاهای خارج از گروه رفتار کرده و سازگارتر شوند. این سازگاری مهم ترین هدف گروه درمانی است. برای دریافت مشاوره روانشناسی می توانید به مرکز هنر زندگی مراجعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه گروه درمانی می توانید با مشاوارن مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. 



خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی

 

  


 

منبع:مراحل و انواع جلسات گروه درمانی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.