مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

چگونه مادر خوب و نمونه باشیم؟

برای مادر خوب بودن چه کارهایی را باید انجام داد ؟ چه اندازه از تغییرات در زنان پس از زایمان باید ایجاد شود تا بتوانند نقش جدید خود را به خوبی ایفا کنند؟ خیلی از زنان معتقدند باید با فرزندانشان در هر سنی که باشند معامله کنند، یعنی در ازای خدماتی که به آن ها می رسانند، دریافت های مورد نظر را نیز داشته باشند. برای اکثر زنان این سوال پیش می آید که مادر کامل بودن درست است یا مادر کافی بودن. بسیاری از صفات به شکل ذاتی در مادران وجود دارد که البته از طریق آموزش باید تقویت یا کنترل شوند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه والدگری و مادر خوب بودن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

صفات یک مادر خوب و نمونه

حمایتگرباشد:

مهمترین ویژگی یک مادر خوب و نمونه این است که حمایت کننده باشد، از علایق و سلایق فرزندش حمایت کند و به او فرصت دهد تا بتواند آرزوهایش را دنبال کند . یک مادر باید به این درک برسد که سبک زندگی فرزندش می تواند با سبک زندگی خودش کاملا متفاوت باشد . یک مادر باید در خاطرش بماند که فرزندش یک شخصیت مستقل دارد و بازتابی از آمال و آرزوهای او نیست . اگر مادر این توقع نامناسب را داشته باشد در صورت برآورده ندنش دچار اختلال افسردگی خواهد شد .

کاشف استعداد فرزندش باشد :

یکی از مهمترین وظایف یک مادر نمونه این است که استعداد فرزند خود را بیابد و در جهت شکوفایی آن تلاش کند . این اتفاق می تواند زیر نظر یک فرد متخصص بیفتد .

صبورباشد :

یک مادر در طول شبانه روز با چالش های فراوانی مواجه می شود که ممکن است بیشتر آن ها نیز از سمت فرزندانش باشد . در این شرایط مادر باید سعی کند خویشتن داری کرده و با خونسردی به بررسی امور بپردازد و زمانی سراغ چالش بعدی برود که مسئله ی اول را حل کرده باشد .

شنونده باشد :

هم دل و هم زبان کودک خود باشد . فرزند در هر سنی که باشد اگر حس کند که مادرش او را می شنود بسیار آرام خواهد گرفت . شنیده شدن امر بسیار مهمی است که در یک مادرموفق باید نمود پیدا کند . در شنیدن بی قضاوت حرف های فرزندان است که می توان راه حل خیلی از مشکلات او را یافت .

قابل دسترس باشد :

خیلی مواقع پیش می آید که مادران سر کار هستند و در دسترس فرزند خود نیستند ، اما مادرحتی الامکان از طریق تماس تلفنی یا ارسال پیامک به او نشان دهد که حضور دارد و یک جورایی قابل دسترس است .

عاشق باشد :

مادر باید به فرزند خود این احساس را قائل کند که موجود خاصی است وخداوند موهبت حیات را به او داده است که او را بی قید و شرط دوست دارد . مادر باید دوست داشتن دیگران را به فرزندش بیاموزد و هرگز مانع علاقه ی او به دیگران مثلا پدر ، مادر بزرگ و ... نشود.

یک مادر اگر همه ی کارهای دنیا را برای فرزندش انجام دهد ولی فرزند احساس کند که مادرش او را عمیقا دوست ندارد انگار که مادرهیچ کاری نکرده است . هر مادر باید روش ابراز صادقانه ی علاقه ی خود به فرزندش را بیابید . نشان دادن عشق بین مادر و فرزند در هر رابطه ای منحصر به فرد است . از سر عشق به فرزند خود تا حدی که مورد تایید آزادی عمل داده شود ، زیرا این آزادی عمل او را با زندگی واقعی مواجه می کند و باعث می شود که طعم زندگی حقیقی را بچشد .

از نطر روحی و جسمی سعی کند سالم باشد :

از زمانی که نطفه دررحم مادر شکل می گیرد مادر موظف است از لحاظ جسمی و روحی بسیار مراقب خود باشد البته دقت شود که اهمیت به سلامتی نباید تبدیل به وسواس شود که هم مادر و هم فرزند در آن دچار آسیب شوند.

تربیت گر خوبی باشد :

مادر خوب باید مهارت های زندگی را بدون تعصب به فرزندش بیاموزد و به او یاد آور شود که در محیط های اجتماعی دیگر نیز آموزش های دیگری منتظر او خواهند بود.

 

مادر کامل یا مادر کافی

ضمن بیان خصوصیات فوق که لازمه ی یک مادر نمونه می باشند ممکن است این برداشت اشتباه پیش بیاید که پس مادر باید در همه ی جهات بی عیب و نقص باشد تا بتواند فرزند سالمی را تحویل جامعه دهد . این فرضیه غلط است . در خصوص تفاوت بین مادر کامل و مادر کافی در زمینه فرزند پروری مطلب زیر را بخوانید .

 

مادر کامل چه ویژگی هایی دارد ؟

مادر کامل با تصور اینکه باید بی عیب و نقص باشد بنابراین هر لحظه از فرزندش مراقبت می کند و حتی ثانیه ای او را رها نمی کند و به هیچ چیز دیگر حتی خودش توجه نمی کند و به اینکه کامل خود را وقف فرزندش کند افتخار می کند . او می گوید از نیازهای فرزندش با خبر است حتی قبل از آنکه آن ها را به زبان بیاورد . این مادر به مرور دچار اختلال وسواسی – فکری می شود و به فرزندش این پیام را می دهد : که حواست باشد دنیا جای خیلی خطرناکی است و بدون من از پس هیچ کاری بر نخواهی آمد . چنین فرزندی کاملا وابسته به مادر خود بارخواهد آمد.

 

مادر کافی چه ویژگی هایی دارد ؟

خصوصیات گفته شده در ابتدای مقاله ویژگی های یک مادر کافی می باشند. یک مادر کافی گاهی فرزندش را تشویق می کند و گاهی به درستی و به روش علمی او را تنبیه می کند و البته برای سلامت و شادی کل اعضای خانواده وقت می گذارد ضمن اینکه به خود نیز اهمیت می دهد. این مادر به فرزندش می آموزد چگونه مشکلات اطرافش را شناسایی کند و از خود در برابر آن ها دفاع کند و بتواند تشخیص دهد چه زمانی می تواند از حمایت خانواده کمک بگیرد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه والدگری و مادر خوب بودن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

  مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی



منبع : چگونه مادر خوب و نمونه باشیم؟

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.