مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

بالا رفتن سن ازدواج

بالا رفتن سن ازدواج مسئله ایست که این روزها باعث نگرانی بسیاری از خانواده‌ها و جامعه شده است. ازدواج مساله پیچیده ای است که برای موفقیت در آن، باید ملاک‌های فراوانی رعایت شود. برای رسیدن به این ملاک‌ها ممکن است زمان زیادی طول بکشد. اما چگونه می‌توان به درستی این ملاک‌ها برای ازدواج پی برد؟ ازدواج در سنین پایین و بالا هر کدام مسائل و مشکلات مربوط به خود را دارد. اما موضوع بالا رفتن سن ازدواج آن هم به طور گسترده مساله ای است که باید با نگاهی جامع‌تر به آن نگریست. حتی در جوامع غربی نیز جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده به شکل‌های مختلف تشویق می‌شود، چرا که یکی از فاکتورهای سنجش سلامت جامعه، بررسی میزان ازدواج و طلاق است. در ادامه به دلایل و پیامدهایی که بالا رفتن سن ازدواج با خود به همراه دارد، صحبت خواهیم کرد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه سن مناسب برای ازدواج می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265تماس بگیرید.

 

منبع : بالا رفتن سن ازدواج

  


علل بالارفتن سن ازدواج

اولین دلیل بالا رفتن سن ازدواج که به ذهن می‌رسد، گرایش کمتر پسرها به ازدواج به دلیل شرایط اقتصادی و گرایش کمتر دختران به دلیل عدم اعتماد و یافتن پسر مناسب است. مشکلات اقتصادی باعث شده که مردان نتوانند مقدمات لازم و توقعات جامعه برای ازدواج را فراهم کنند و همین مسئله باعث بالا رفتن سن ازدواج شده. همچنین افزایش میزان بیکاری یکی دیگر از دلایل مهم برای بالا رفتن سن ازدواجاست. برخی از علل دیگر:

بالارفتن سطح تحصیلات:

بالا رفتن سطح تحصیلات هم ورود به بازار کار را به تعویق می‌اندازد و هم باعث آگاه شدن جوانان از ازدواج و مسئولیت‌های آن می‌شود. بسیاری از دختران از ترس اینکه بعد از ازدواج نتوانند تحصیل کنند، درس را به ازدواج ترجیح می‌دهند.

روابط قبل از ازدواج:

رابطه پیش از ازدواج، اکثر جذابیت‌های ازدواج را برای جوانان از بین می‌برد. جوانان ترجیح می‌دهند به جای هزینه‌های سنگین و تعهدهای لازم برای ازدواج، از طریق همین روابط نیازهای خود را برآورده کنند. افزایش تنوع طلبی جنسی نیز یکی از پیامدهای این مسئله است. با چنین دیدگاهی دیگر لزوم تعهد ابدی به یک نفر برای جوانان منطقی به نظر نمی‌رسد.

ارتباطات گسترده مجازی:

با افزایش ارتباطات مجازی افراد بیشتر در مورد همسر ایده آل خود تردید می‌کنند. با گسترش ارتباطات امکان یافتن کسی که دارای ایده آل‌های شما باشد بیشتر می‌شود، در حالی که هنوز شرایط ازدواج شما به حد آن ایده آل‌ها ترسیده. پس برای رسیدن به آن‌ها دائم ازدواج خود را به عقب می‌اندازید. این تفکر که همیشه یک فرد بهتر وجود دارد در ذهن تان پرورش یافته و تبدیل به یک نوع وسواس می‌شود.

دخالت و توقعات والدین:

والدین در جوامع سنتی‌تر، فشار زیادی به جوانان برای ازدواج می‌آوردند. فشارهایی که در مورد دختران به خاطر ترس از فساد بیشتر می‌باشد. همین مسائل باعث بی میلی به ازدواج و بعضا ازدواج‌های ناموفق می‌شود. بر عکس حساسیت‌های بیش از حد خانواده‌ها برای ازدواج فرزندانشان، مسیر ازدواج را برای آن‌ها دشوارتر می‌کند. 

 

سن مناسب ازدواج را چگونه تشخیص دهیم؟

برای ازدواج هر خانواده ای ملاک‌های فراوانی مد نظر دارد اما مهم‌ترین آنها بلوغ عاطفی و روانی است. به دلیل تربیت نادرست توسط سیستم‌های آموزشی و والدین، متاسفانه سن بلوغ عاطفی و روانی به سرعت در حال افزایش است. در نتیجه طبیعتا باید سن ازدواج بالا برود. ازدواج در سنین پایین به دلیل عدم وجود این نوع بلوغ، همچنین ناتوانی در تامین هزینه‌های زندگی، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. ازدواج در سنین بالا نیز به دلایلی که در ادامه مطرح شده، پیامدهای بیشتری دارد. برای درک و یافتن بهترین زمان ازدواج، شرایط شما توسط یک روانشناس و متخصص ازدواج باید بررسی و تحلیل شود.

 

پیامدهای بالا رفتن سن ازدواج

شاید پیامد خاص و زیان باری برای بالا رفتن سن ازدواج در شرایط کنونی جامعه نتوان مطرح کرد، اما به طور کلی برخی از پیامدهای بالا رفتن سن ازدواج شامل موارد زیر است:

_ افزایش خطرات زایمان و احتمالات ناباروری در زنان بالای 35 سال

_ کاهش توانایی جسمی و روحی برای تربیت فرزند در سنین بالا

_ افزایش روابط نا آگاهانه پیش از ازدواج و بالارفتن آسیب‌های اجتماعی مثل کودکان تک والد، آسیب‌های روحی و روانی، فساد و فحشا و...

 

بالا رفتن سن ازدواج خوب است یا بد؟

واقعیت این است که جوانان ما به دلیل عدم تربیت درست و نداشتن مهارت‌های لازم، همچنین مشکلات اقتصادی، آماده ازدواج نیستند و برای پختگی زمان بیشتری نسبت به گذشته لازم دارند. مهم‌ترین نکته ای که باید برای ازدواج در نظر گرفت، خودشناسی است. جوانان باید کاملا بدانند از خود و زندگیشان چه می‌خواهند و چه کسی می‌تواند آن‌ها را رشد داده و تکمیل کند. تا زمانی که آمادگی‌های لازم برای ازدواج، فقط در بلوغ جنسی خلاصه شود و والدین بخواهند هزینه زندگی زوج‌های جوان را هم بدهند، روز به روز به آمار طلاق‌های کشور افزوده شده و تبصره‌ها و قوانین دردی دوا نمی‌کند.

 

باید چه کنیم؟

در مرحله اول، باید والدین مهارت‌های لازم زندگی را به فرزندان آموزش دهند، (با فرض اینکه خود والدین آنها را بلدند)، سپس جوانان را به خودشناسی کامل رسانده تا هدف خود را از زندگی درک کنند و فردی را پیدا کنند که با اهداف و رویاهای آنها همخوانی داشته باشد. مورد سوم تجربه استقلال برای جوانان است. جوانان بر اساس ماهیت وجودی خود، نیاز به استقلال داشته و باید بتوانند در موارد بدون حمایت والدین از پس خود بر بیایند.

بدون داشتن موارد بالا، ازدواج نمی‌تواند انتخاب درستی باشد. لازم است که این مراحل به طور کامل و زیر نظر یک متخصص طی شود. حال این اتفاقات می‌تواند در 25 سالگی یا 45 سالگی بیافتد. مشاوره پیش از ازدواج به شما کمک می‌کند تا برای ازدواج آمادگی لازم را یافته و انتخاب صحیحی داشته باشید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه سن مناسب برای ازدواج می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265تماس بگیرید.


منبع : بالا رفتن سن ازدواج

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.