مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

افسردگی اساسی | نشانه ها، علل و نحوه درمان افسردگی ماژور

اختلال افسردگی اساسی یکی از شایع ترین اختلالات روانی و از جمله ناتوان کننده ترین مشکلات بهداشتی-روانی در جوامع مختلف است. امروزه نرخ شیوع این بیماری در حال افزایش است و متاسفانه گریبان گیر بسیاری از افراد می شود. لذت نبردن از زندگی، بی علاقه شدن به امور مختلف، کاهش تمایل به برقراری روابط با دیگران، افت تحصیلی و شغلی و... از پیامدهای منفی ابتلا به اختلال افسردگی اساسی است. با توجه به درد و رنج زیادی که این اختلال برایتان به همراه دارد، تشخیص و درمان به موقع در افسردگی ماژور حائز اهمیت است. با دریافت مشاوره روانشناسی می توانید از دنیای تیره و تاریک افسردگی رهایی پیدا کنید و شانس تجربه یک زندگی زیبا را به دست آورید. در این مقاله در مورد نشانه ها، علائم، علل و روش درمان افسردگی اساسی توضیح داده شده است. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان افسردگی اساسی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : افسردگی اساسی | نشانه ها، علل و نحوه درمان افسردگی ماژور

  

افسردگی اساسی چیست؟

یکی از شایع ترین اختلالات روانی، اختلال افسردگی اساسی یا ماژور است. دوره افسردگی ماژور از دیگر انواع افسردگی شدیدتر است. در این اختلال خلق فرد به مدت حداقل 2 هفته به شدت افسرده است که با نشانه های شناختی مانند احساس ناامیدی یا بلاتکلیفی همراه است. همچنین کارکردهای جسمی و اجتماعی فرد به شدت مختل می شوند. در واقع به دلیل کاهش شدید انرژی وتغییر کارکردهای مغز بیمار، در تعاملات اجتماعی، کار و تحصیل فرد مبتلا افت قابل ملاحظه ای مشاهده می شود. 

 

علایم و نشانه های اختلال افسردگی اساسی

ناامیدی و درماندگی، عواطف غالب در افسردگی ماژور است. در حقیقت فکر می کنید که دیگران اهمیتی به شما نمی دهند. نگاهی تیره و تار داشتن به خود، آینده و جهان با خودگویی های منفی در آمیخته می شوند تا رنج عاطفی زیادی متحمل شوید. خودسرزنشی های دائمی که به احساس گناه، بی ارزشی و اعتماد به نفس پایین دامن می زند. در ادامه برخی از علایم افسردگی اشاره می کنیم: 

1-خلق افسرده در بیشتر ساعات روز و احساس ناامیدی، پوچی و غمگینی

2- کاهش انگیزه، علاقه یا لذت در انجام فعالیت های روزانه خود

3-کاهش یا افزایش قابل توجه اشتها و وزن

4- بی خوابی یا پر خوابی

5- سراسیمگی یا کندی روانی حرکتی 

6- خستگی یا کاهش انرژی

7- احساس بی ارزشی و احساس گناه

8- کاهش توانایی تصمیم گرفتن و عدم تمرکز

9- افکار مکرر در مورد مرگ و یا اقدام به خودکشی

 

علل ایجاد افسردگی اساسی

عوامل متعددی در بروز افسردگی اساسی دخیل است: 

ژنتیک: افسردگی می تواند زمینه ژنتیکی داشته باشد، اما این زمینه به تنهایی دلیل بروز افسردگی نیست و فقط احتمال ابتلا به این اختلال را افزایش می دهد.

ضربه روحی: اتفاقات ناگوار گذشته و تروماها (فجایع) می توانند فرد را در مقابل رویداد های آینده آسیب پذیر کرده و توان مقابله او با مسائل را کاهش دهد.

ساختار مغزی: تحقیقات نشان می دهند که به هنگام افسردگی مقدار مواد شیمیایی در مغز تغییر می کنند. به عنوان مثال انتقال دهنده ی عصبی سرتونین در مغز افراد مبتلا به افسردگی اساسی کاهش می یابد.

بیماری های جسمانی: ابتلا به بعضی بیماری های جسمانی به خصوص معلولیت ها می تواند باعث ایجاد احساس ناامیدی و اندوه در فرد شده و پایه گذار ظهور افسردگی شود.

مصرف مواد مخدر:  مصرف مواد مخدر، باعث افزایش احتمال ابتلا به اختلالاتی مانند افسردگی می شود.

 

روند افسردگی اساسی به چه صورت است؟

روند اختلال افسردگی اساسی همواره یکسان نیست و نوسان دارد. ممکن است شما سال ها دارای علائم خفیف این بیماری باشید و به یک باره و بر اثر رویدادهای ناگوار در زندگی، افسردگی تان شدت یابد. احتمال عود افسردگی و بازگشت این بیماری بعد از یک دوره درمان و بهبودی نیز وجود دارد.

 

بیماری های همراه با افسردگی اساسی

اختلال افسردگی اساسی، می تواند با اختلالات دیگر همراه شده و یا خود زمینه ساز بروز این اختلالات شود. بعضی از این اختلالات همراه عبارتند از: اعتیاد به انواع مواد مخدر، حملات پانیک، وسواس فکری-عملی، بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی و اختلال شخصیت مرزی، اختلالات اضطرابی.

 

درمان افسردگی اساسی

طول مدت درمان افسردگی با توجه به نوع، شدت و دوره های عود افسردگی در افراد متفاوت است. برای درمان افسردگی اساسی می توان از روش های درمانی زیر استفاده کرد:

دارو درمانی

در درمان افسردگی اساسی، داروهای ضد افسردگی می توانند نقش بسیار مهمی داشته باشند. به خصوص اگر نشانه های بیماری فرد به قدری مزمن شده باشد که حتی قادر به انجام کارهای شخصی و بهداشتی خود نباشد و سلامت جسمانی او  به خطر افتاده باشد. نمونه ای از این دارو ها عبارتند از دارو های سه حلقه ای (ایمی پرامین، پرتوفین..)، بازدارنده های باز جذب سرتونین (SSRI) (پروزاک، پاکسیل ، ...) و بازدارنده های مونوآمین اکسیداز (MAOI). از آن جایی که استفاده از این داروها عوارض جانبی دارد، بهتر است تا زمانی که نیاز جدی به دارو وجود ندارد، تجویز نشود.

رواندرمانی

درمان های گروهی و درمان شناختی- رفتاری افسردگی از درمان های موثر در بهبود افسردگی ماژور هستند. در درمان شناختی رفتاری سعی می شود تا در نحوه تفکر و شناخت تان تغییر داده شود تا زندگی را تنها از عینک بدبینی و ناامیدی خود نبینید. در واقع به شما کمک می شود تا واقع بینانه به زندگی نگاه کنید و اتفاقات را ناگوارتر از چیزی که هست تصور نکنید. 

شوک درمانی (ECT) 

شوک درمانی در مواردی اجرا می شود که افسردگی فرد بسیار شدید بوده و به هیچ درمان دیگری پاسخ نداده است. طی این درمان امواج با هدف بهبود وضعیت افسردگی، داخل مغز فرستاده می شود. شوک درمانی به طور متوسط سه بار در هفته و به مدت ۲ یا ۳ هفته انجام می گیرد. اگرچه ممکن است مدتی پس از شوک درمانی، افسردگی فرد دوباره عود کند. برای جلوگیری از این اتفاق، می توان از دارو درمانی استفاده کرد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان افسردگی اساسی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : افسردگی اساسی | نشانه ها، علل و نحوه درمان افسردگی ماژور

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.