مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

عوارض استرس و فشار عصبی

بسیاری از کسانی که در موقعیت های استرس زا قرار دارند،عوارض استرس را نادیده گرفته و بعد از مدتی با مشکلاتی که در حقیقت ناشی از استرس می باشد، دست و پنجه نرم می کند. وجود کمی استرس در زندگی هر کس لازم اما نیاز به کنترل دارد. به همین دلیل روش های درمان اضطراب و استرس بیشتر به فرد یاد می دهند که چگونه استرس را به کنترل خود در آورد. ذهن آگاهی برای کاهش استرس یکی از همین روش ها می باشد. اگر شما نیز در زندگی خود استرس های زیادی را تحمل می کنید، با خواندن این مطلب می توانید به تاثیر آن بر ابعاد مختلف زندگی تان پی ببرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه خطرات استرس می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره ی 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : عوارض استرس و فشار عصبی

  

استرس یا اضطراب چیست؟

استرس در واقع پاسخی است که بدن در برابر شرایطی که آسیب زا تشخیص داده می شود از خود نشان می دهد. این شرایط می تواند واقعا آسیب رسان باشند یا اینکه لااقل ادراک شما از آن ها اینگونه باشد. وقتی احساس تهدید می کنید، بدن شما سک واکنش شیمیایی از خود نشان می دهد. این واکنش  که به عنوان واکنش جنگ و گریز شناخته می شود، به شما اجازه می دهد به گونه ای عمل کنید که از صدمه دیدن پیشگیری نمایید.

در جریان این واکنش ضربان قلب شما افزایش می یابد، سرعت تنفس و فشار خون تان بیشتر شده و عضلات تان منقبض می شود. همۀ این علائم نشانه ای از این است که شما آمادۀ عمل کردن هستید تا از آسیب احتمالی جلوگیری کنید.

 

عوارض استرس در کوتاه مدت

عوارض استرس می تواند تمام ابعاد زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. این ابعاد، وضعیت هیجانی، رفتاری، توانایی تفکر و سلامت جسمانی شما را شامل می شود. در واقع در شرایط استرس زا هیچ یک از بخش های بدن شما در امان نیست. اما با همۀ این تفاسیر از آن جایی که حتی کنترل استرس در هر فردی تفاوت دارد، علائم استرس نیز به شکل های مختلف بروز پیدا می کند. با توجه عامل استرس زا و شدت استرس پیامدهای آن نیز متفاوت خواهد بود. در ادامه در چهار بعد عوارض استرس را بررسی کرده ایم.

عوارض استرس بر هیجان

در شرایط استرس زا فرد نسبت به محرک ها حساس تر شده و دچار آشفتگی و تغییرات خلقی می شود. در چنین شرایطی کنترل از دست فرد خارج شده و بیشتر بدون فکر واکنش نشان می دهد.

عوارض استرس بر بدن

استرس زیاد برای بدن نیز خطراتی به همراه دارد، هر چه بدن بیشتر تحت تاثیر استرس قرار داشته باشد آسیب ها شدیدتر خواهد بود. سردرد، کمبود انرژی، ناراحتی معده، بی خوابی، کاهش توانایی جنسی، لرزش و... از جمله عوارض جسمانی استرس می باشند.

عوارض استرس بر تفکر

استرس بر نحوۀ تفکر افراد نیز اثر منفی می گذارد. به علائمی که مربوط به طرز تفکر افراد است علائم شناختی می گویند. از جمله علائم شناختی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- نگرانی دائمی درمورد مسائل مختلف

- فراموشکاری و ناتوانی در نظم دادن به امور مختلف

- وجود مشکلاتی در تمرکز

- توانایی قضاوت ضعیف

- بدبینی یا در واقع دیدن نیمه ی خالی لیوان

عوارض استرس بر رفتاری

استرس بر نحوۀ واکنش افراد به مسائل مختلف نیز تاثیر می گذارد، هر فردی در شرایط استرس زا واکنشی متفاوتی نشان می دهد، اما زمانی که این رفتارها تبدیل به عادت شوند می توانند آسیب های جدی تری به فرد بزنند. برخی از این رفتارهای آسیب زا عبارتند از:

- ایجاد تغییراتی در اشتها، در برخی به صورت اشتهای کم و در برخی دیگر به صورت اشتهای زیاد

- به تعویق انداختن کارها و اجتناب از مسئولیت پذیری

- افزایش مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر

- بروز رفتارهای عصبی مانند ناخن جویدن، بی قراری و قدم زدن های زیاد

 

عوارض استرس در دراز مدت

وجود مقداری استرس در زندگی روزمره چیزی نیست که شما بخواهید نگران آن باشید، اما استرس پایدار و مزمن می تواند به مشکلات جدی در سلامت شما بیانجامد یا در بعضی موارد باعث تشدید آن ها شود. در ادامه به برخی از این مشکلات اشاره خواهیم کرد:

- دچار شدن به مشکلات روحی و روانی نظیر افسردگی و اختلالات اضطرابی

- دچار شدن به مشکلات قلبی عروقی نظیر فشار خون بالا، اختلالاتی در کارکرد ریتم قلب، حملۀ قلبی و سکته

- اضافه وزن بیش از حد و دچار شدن به اختلالات خوردن نظیر بی اشتهایی و پراشتهایی عصبی

- بروز مشکلاتی در قاعدگی

- بروز مشکلاتی در پوست و مو مثل ریزش مو، درگیری با اگزما یا آکنه ها پوستی

- دچارشدن به انواع مشکلات گوارشی

و ...

 

سخن آخر

استرس مسئله ای است که در زندگی همه انسان ها وجود دارد. اما آنچه که بسیار اهمیت دارد این است که شما چگونه این استرس ها را مدیریت کنید. یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای این مشکل انجام دهید این است که علائم استرس را بشناسید و با آن ها مواجه شوید. مراجعه به موقع به مشاوره روانشناسی می تواند از بسیاری از آثار منفی دراز مدت استرس پیشگیری کند. در نتیجه اگر احساس می کنید که در مدیریت استرس های روزمرۀ خود با مشکل مواجه شده اید حتما برای درمان استرس از کمک حرفه ای یک متخصص بهره بگیرید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه خطرات استرس می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره ی 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : عوارض استرس و فشار عصبی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.