مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

اختلال بد ریخت انگاری بدنی | درمان اختلال بد ریخت انگاری

اختلال بدریخت انگاری بدنی یکی از اختلالات روانی است که دردوران نوجوانی و سنین جوانی بسیار شایع می باشد. شاید تا به حال در اطرافیان و دوستان خود کسانی را دیده اید که مدام از ظاهر خود عیب های عجیب و غریب می گیرند و ساعت ها به این عیب ها فکر می کنند. این افراد در حضور دیگران دائما در حال حرف زدن از عیب های ظاهری خود هستند و مدام دست به عمل ها زیبایی می زنند، در صورتی که از نظر شما هیچ مشکل خاصی در ظاهر آن ها وجود ندارد. این اشخاص مبتلا به اختلال بدریخت انگاری بدنی هستند. اضطراب، افسردگی، گرایش به مصرف مواد، افکار خودکشی و ... از جمله عوارض این بیماری است. در این مقاله قصد داریم در مورد اختلال بدریخت انگاری و نحوه درمان آن توضیح دهیم. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال بدریخت انگاری و درمان آن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : اختلال بد ریخت انگاری بدنی | درمان اختلال بد ریخت انگاری

  

اختلال بدریخت انگاری بدنی چیست؟

اختلال بدریخت انگاری بدنی یا بدشکلی بدنی (body dysmorphic)، یک نوع اختلال روانی است که طی آن فرد احساس می کند یک نقص ظاهری خیلی بزرگ و خیالی در بدن خود دارد و مدام از آن گله می کند. در صورتی که این نقص یا اصلا وجود ندارد یا اگر هم وجود دارد، بسیار جزئی و کمتر از آن چیزی است که خود او فکر می کند. مشغولیت ذهنی این افراد به این مشکلات چیزی فراتر از ناراحتی های ساده در مورد ظاهر است که بقیه افراد دارند. این افراد ساعت ها جلوی آینه می ایستند و به عیب های خیالی خود نگاه می کنند. ممکن است چندین ساعت در روز، در مورد این نقص های غیر واقعی فکر کنند. این افراد به حدی به عیب های خود باور دارند که حرف هیچ شخص دیگری در مورد اینکه ظاهر خوبی دارند را باور نمی کنند.

گاهی اوقات اختلال بدریخت انگاری آنقدر شدید می شود که تمام ذهن و فکر فرد را مشغول می کندو در نتیجه عزت نفسو اعتماد به نفس او را پایین می آورد. حتی ممکن است از ترس مسخره شدن و طرد شدن، از حضور در جامعه خودداری کنند و خود را در خانه حبس کنند. در نهایت نیز ممکن است موقعیت شغلی یا تحصیلی خود را از دست بدهند و در حوزه ها فردی و اجتماعی زندگی خود با مشکل مواجه شوند.

 

پیامد های اختلال بدریخت انگاری

این اختلال در سنین نوجوانی و جوانی، زمانی که فرد بیش از هر زمان دیگری به ظاهر خود اهمیت می دهند، شایع تر می باشد. در ادامه مهمترین پیامد های اختلال بدریخت انگاری ذکر شده است

1- احساس گناه،شرم و خجالت

2- احساس تنهایی مفرط

3- افسردگی و اضطراب

_وابستگی به الکل یا مواد مخدر

_احساس مداوم نیاز به عمل های زیبایی غیر ضروری

_اختلالات خوردن و یا اختلالات خواب

_آسیب به خود و حتی افکار خودکشی ( گاهی اقدام به خودکشی ها نافرجام)

همراه اختلال بدریخت انگاری بدنی ممکن است اختلالات دیگری مانند اضطراب، افسردگی، هراس یا فوبیای اجتماعی، وسواس فکری-عملی بروز کند.

 

علائم اختلال بدریخت انگاری بدنی

محور اصلی اختلال بد ریخت انگاری تصورات مفرط و غیر واقعی در مورد ظاهر خود است. این تصورات می تواند در مورد کوچک یا بزرگ بودن قسمتی از بدن، ناموزون بودن و یا عدم تناسب در عضوی از بدن باشد. بیشترین عضوهای بدن که ممکن است این افکار در مورد آن ها شکل بگیرد بینی، دهان، مو، پوست، اندام ها تناسلی و هیکل کلی فرد مانند تصور قد خیلی کوتاه یا چاقی بیش از حد باشد. این افراد ممکن است رفتار های زیر را از خود نشان دهند:

1- نگاه کردن بیش از حد به آینه و چک کردن خود و یا اجتناب کردن از نگاه به آینه

2- دائما دنبال تایید شدن مناسب بودن ظاهر خود از جانب دیگران هستند.

3- استفاده بیش از حد از لوازم آرایش برای پوشاندن عیب های تصوری خود یا پوشیدن لباس های سایز بزرگتر برای دیده نشدن نقصشان

4- به دنبال انجام عمل های پی در پی هستند و از یک دکتر زیبایی به دکتر زیبایی دیگر می روند.

 

درمان اختلال بدریخت انگاری

بعضی از افراد مبتلا به اختلال بدریخت انگاری، برای تغییر احساسشان نسبت به ظاهری که دارند، دست به عمل های جراحی زیبایی می زنند اما این کار نه تنها مشکلشان را حل نمی کند بلکه احساس بدی که نسبت به خود دارند را، تشدید می کند.  ممکن است فرد در یک چرخه تکراری عمل های زیبایی قرار بگیرد و برای فرار از احساسات ناخوشایند خود، عمل های پی در پی انجام دهد. بهترین پیشنهادی که می توانید به این افراد داشته باشید، مراجعه به روانشناس و دریافت مشاوره است.

درمان اختلال بدریخت انگاری از طریق درمان شناختی _ رفتاری و روان درمانی صورت می گیرد. نخست این افراد باید بپذیرند که استفاده از عمل های جراحی گوناگون مشکلی را حل نمی کند. طی جلسات مشاوره روانشناسی، درمانگر با ریشه یابی احساس ناخوشایند فرد نسبت به خودش، راهکارهای موثر برای درمان را در اختیار او قرار می دهد. مراجع به کمک درمانگر افکار غیر منطقی خود را می شناسند و سعی می کنند آن ها را با افکار مثبت و منطقی جایگزین کنند.

همچنین ممکن است در سیکل درمان این افراد از دارو درمانی روانی نیز استفاده گردد، به خصوص اگر همراه با اختلال بدریخت انگاری، فرد دارای اضطراب و علائم افسردگی هم باشد. داروها می توانند باعث کاهش افکار وسواسی و و علائم تکانشی فرد شوند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال بدریخت انگاری و درمان آن می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : اختلال بد ریخت انگاری بدنی | درمان اختلال بد ریخت انگاری

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.