مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

ترک اعتیاد به مواد مخدر | درمان اعتیاد به مواد مخدر

آیا با روش های درمان و ترک اعتیاد به مواد مخدر آشنا هستید؟ چرا معتادان باز هم بعد از ترک به اعتیاد باز می گردند؟ از آنجایی که اعتیاد به مواد مخدر (هروئین ، مورفین، تریاک، شیره، متادون و ترامادول و ... )  وابستگی جسمانی دارد؛ ترک اعتیاد همراه با درد جسمانی می باشد. به همین دلیل ترک مواد مخدر برای بسیاری از افراد مشکل است. توصیه می کنیم که مقالات ما را در مورد مواد اعتیاد آور و مواد مخدر را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اعتیاد به مواد مخدر می توانید با مشاوارن مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : ترک اعتیاد به مواد مخدر | درمان اعتیاد به مواد مخدر

  

مخدر چیست و  چه موادی را شامل می‌شود؟

مواد مخدر که به مواد افیونی نیز معروف هستند، از جمله شایع‌ترین مواد مصرفی در کشور ما به شمار می‌روند. این مواد یا مستقیماً از گیاه خشخاش به دست می‌آیند، یا در آزمایشگاه و از طریق افزودن یکسری مواد شیمیایی تولید می‌شوند. مخدرها تریاک، شیره، سوخته تریاک، هروئین، مرفین و کدئین  و ترامادول را در بر می‌گیرند.

ماده اصلی اعتیادآور در مواد مخدر مورفین است. مورفین به‌صورت طبیعی در بدن انسان با نام اندروفین موجود است که نقش کاهش درد در بدن را به عهده دارد. زمانی که فردی اعتیاد به مواد مخدر دارد؛ بدن فرد اندورفین کمتری تولید می‌کند و بدن فرد به مورفین خارجی وابسته می‌شود.

 

ترک اعتیاد به مواد مخدر و چالش های آن

فرد مصرف‌کننده در زمان ترک اعتیاد به مواد مخدر با سه چالش بزرگ روبرو می‌شود که عبارت‌اند از :

-  چالش اول در ترک اعتیاد عوارض جسمانی و علائم ناخوشایند مربوط به ترک است که به خماری مشهور است.  خماری می‌تواند به صورت حالاتی نظیر درد در بدن، تعریق شدید ، ضربان قلب بالا، نگرانی و بی‌قراری در فرد ظهور کند. برای افزایش آگاهی در مورد این علائم می‌توانید مقاله کاهش علائم ترک را مطالعه نمایید.

- چالش دوم در ترک مواد مخدر مربوط به مقوله وسوسه و احساس ولع برای مصرف است. وسوسه یا ولع یک حالت ذهنی است که در آن، فرد تمایل شدیدی نسبت به مصرف مواد پیدا می‌کند. به طوری که فرد در برابر این تمایل احساس ضعف و ناتوانی می‌کند. یادگیری نحوه مقابله با وسوسه در موفقیت فرد در مسیر ترک اهمیت بسزایی دارد. به همین دلیل لازم است که در کنار دریافت برنامه‌های مربوط به ترک و کنار گذاشتن مواد، بیمار تحت روان‌درمانی نیز قرار بگیرد و اطلاعات و آموزش‌هایی را برای مقابله با ولع و اشتیاق نسبت به مصرف دریافت کند.

- چالش سوم بعد از پاکی جسمانی و سم‌زدایی اتفاق می‌افتد. چرا که اکثر لغزش‌ها در این دوره اتفاق می‌افتد. فرد در این زمان باید بتواند مراقبت‌های لازم را به عمل بیاورد تا در مرحله ترک و پرهیز باقی بماند و دچار لغزش نشود. برای این کار لازم است که بتواند عوامل درونی و بیرونی را که در تحریک او به مصرف نقش دارند شناسایی کند و به کمک روان‌درمانگر برای مواجهه درست با آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

 

روش های ترک اعتیاد به مواد مخدر

در درمان و ترک اعتیاد به مخدرها با توجه به شرایط جسمانی و روانی فرد، روش های گوناگونی به کار می رود. به طور کلی می توان روش های ترک اعتیاد به مواد مخدر را در سه دسته تقسیم بدنی کرد که عبارتند از :

الف: روش ترک ناگهانی بدون دارو

در روش ترک ناگهانی اعتیاد به مواد مخدر بدون دارو بیمار به طور ناگهانی از مواد محروم می شود و با تحمل کردن دردی طاقت فرسا به مدت 10 تا 14 روز یک دوره ی بسیار سخت را سپری می کند.  این روش مورد تایید متخصصان و روانشناسان نیست زیرا در این روش بیمار تحت فشار شدیدی قرار می گیرد و ضربه های  جسمی و روحی زیادی را متحمل می شود. به طوری که حتی بعد از کاهش علائم جسمانی تا چندین ماه علائمی نظیر اضطراب، بی قراری، علائم افسردگی، بی خوابی، کم حوصلگی، کاهش یا عدم کارآمدی، و فراموشی گریبانگیر او خواهد بود.

طبق مشاهدات در اثر شوکی که در این روش به فرد وارد می شود  قسمت هایی از مغز که نیاز به بازیابی داشته اند، بهبود نیافته و آسیب خورده باقی می مانند، سپس این آسیب ها موجب بروز مشکلاتی چون تیک، حملات پانیک، پرخاشگری و عدم تعادل می شوند. اکثرا این نوع درمان در کمپ ها انجام می گیرد، به طوری که فرد را به صورت ناخواسته مجبور به ترک می کنند. این نوع درمان به کسانی که تازه شروع به مصرف کرده اند شاید آسیب کمتری وارد کند، اما در مقابل برای بیماران با سابقه مصرف طولانی مدت، احتمال آسیب ها بیشتر شده و درمان مناسبی نمی باشد.

ب: روش ترک ناگهانی با دارو

کلینیک ها و مراکزی که از این روش استفاده می کنند ممکن است بیمار را به صورت سرپایی و یا بستری پذیرش نمایند. بیمار تحت نظارت یک پزشک و روانشناس قرار می گیرد و با قطع ناگهانی مصرف مواد مخدر و استفاده از دارو برای کاهش نشانه های فیزیکی و جسمانی تلاش می شود به بیمار آسیب کمتری وارد شده و روند بهبودی با رنج و درد کمتری طی شود. سم زدایی با داروی نالترکسون، درمان با متادون و بوپرنورفین از جمله روش هایی است که پزشکان و متخصصان به این منظور از آن استفاده می کنند.

از آن جا که داروهای جایگزین مواد مخدر نظیر متادون، خود عملکردی مشابه با مخدرها بر مغز دارند، نگرانی هایی در مورد اعتیاد به این داروها  نیز وجود دارد. درست است که این داروها اثرات بسیار خفیف تری نسبت به مواد مخدر اصلی دارند اما با این حال، برای اینکه این داروها خود مورد سوءمصرف قرا نگیرند و منجر به اعتیاد جدیدی در فرد نشوند، لازم است که حتما با تجویز و مطابق با دستور پزشک مصرف شوند. تغییر خودسرانه دوز دارو، افزایش و یا کاهش سرخود تعداد دفعات مصرف دارو در روز می تواند عوارض ناخوشایندی برای فرد به همراه داشته باشد و منجر به پیدایش علائم اعتیادی نسبت به این مواد شود.

ج: روش ترک تدریجی ترک اعتیاد به مواد مخدر

منظور از روش ترک تدریجی  همان روش سنتی است که  در آن به مرور میزان مصرف روزانه تریاک یا شیره فرد کاهش می یابد، باید در نظر گرفت کوتاه بودن این زمان می تواند درمان را با شکست رو به رو کند پس بهتر است میزان مصرف برای به صفر رسیدن حداقل 40 روز در نظر گرفته شود. برای درمان هروئین ابتدا اعتیاد فرد را به ماده ای سبک تر مثل تریاک جابه جا کرده و سپس میزان مصرف تریاک او را کاهش می دهند.

روش های ترک اعتیاد مواد مخدری که در فوق توضیح داده شد، روش های کلی برای ترک می باشد. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد نحوه ترک هر کدام از مواد مخدر می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی تماس بگیرید یا مقالات ترک هر کدام از مواد مخدر را بخوانید:
ترک هروئین
ترک مورفین
ترک تریاک
ترک شیره
ترک متادون
ترک ترمادول

ترک ب2

 

دلیل عدم نتیجه بخش بودن ترک

در تمامی روش هایی که ذکر شد بیشتر جسم و نیاز فیزیکی بیمار به مصرف در نظر گرفته می شود، اما باید بدانیم اعتیاد تنها یک بیماری جسمانی نیست بلکه بخش مهمتر آن را فکر و روان فرد تشکیل می دهد و با در نظر نگرفتن این بخش در صورتی که به بخش روانی ترک توجه نگردد، بازگشت قطعا رخ خواهد داد. همانطور که شاهد هستیم معتادانی را می بینیم که بارها بعد از سم زدایی و تصمیم برای ترک باز هم به اعتیاد روی می آورند، چرا که حمایت ها و درمان های روانشناختی برای آن ها رخ نداده است.

پس اگر به دنبال یک درمان موفق و بدون بازگشت هستیم باید بدانیم که نمی توان این بخش از درمان را نادیده گرفت. درمان های روانشناختی که صورت می گیرد باعث افزایش اعتماد به نفس و کسب مهارت های فردی و شناختی در فرد می شود. مهم ترین موضوع، مقابله با وسوسه ی مصرف مجدد است که از طرق مختلف توسط متخصص بر روی آن کار می شود. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

هم جنین در کنار دریافت مشاوره فردی، خانواده درمانی نیز بسیار اهمیت دارد. چرا که نوع نگاه و طرز برخورد خانواده با اعتیاد فرد در موفقیت درمانی نقش مهمی دارد.توصیه می کنیم مقاله نقش خانواده در ترک اعتیاد را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اعتیاد به مواد مخدر می توانید با مشاوارن مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : ترک اعتیاد به مواد مخدر | درمان اعتیاد به مواد مخدر

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.