مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

ترک اعتیاد به مواد توهم زا | درمان اعتیاد به مواد توهم زا

ترک اعتیاد به مواد توهم زا ( ال اس دی ، قارچ و ... ) با ترک اعتیاد به مواد اعتیاد آور دیگر مانند مواد مخدر (تریاک، هروئین..) متفاوت است و افراد وابستگی جسمی به مواد توهم زا پیدا نمی کنند و در صورت عدم مصرف علائم خماری را نخواهند داشت. پس اگر مواد اعتیاد آور نیستند چرا جزء موادی طبقه بندی می شوند که جهت ترک، نیاز به کمک متخصص دارند؟ آیا ادامه و یا قطع مصرف آن می تواند مشکلاتی را به وجود آورد؟ چه درمان هایی برای این مواد وجود دارد؟ در این مقاله توضیحات کاملی در مورد نحوه ترک اعتیاد به مواد توهم زا داده شده است. مقاله انواع مواد توهم زا بخوانید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اعتیاد به مواد توهم زا می توانید با مشاوارن مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : ترک اعتیاد به مواد توهم زا | درمان اعتیاد به مواد توهم زا

  

منظور از ترک اعتیاد به مواد توهم‌ زا کدام مواد است؟

مواد توهم‌زا یا همان روان‌گردان، موادی هستند که منجر به تغییراتی در نحوه‌ی تفکر و ادراکات فرد مصرف‌کننده می‌شوند. این مواد،  میزان حساسیت حواس پنجگانه فرد را افزایش می‌دهد و او را در شرایطی قرار می‌دهد که دیگر کنترلی نسبت به موارد تجربه‌شده نداشته باشد.

این تجربیات درنهایت باعث می‌شود که فرد چیزهایی را ببیند یا بشنود که دیگران قادر به تجربه آن‌ها نیستند. این همان چیزی است که به‌عنوان تجربه توهم شناخته و تعریف می‌شود. از شناخته شده ترین مواد توهم‌زا می‌توان به ال اس دی، گرد فرشته، فنسایکلیدین و قارچ اشاره کرد.

 

آیا ترک اعتیاد به گل یا ماری جوانا نیز مانند توهم زا هاست؟

بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کننده گل یا همان ماری‌جوانا در طبقه‌ مواد توهم‌زا قرار دارد در حالیکه ماری‌جوانا که از گیاه شاهدانه تهیه می‌شود  و به خودی خود منجر به توهم نمی‌شود اما در افرادی که زمینه بروز اختلال‌های روانی را به صورت ژنتیکی در خود دارند، با مصرف گل به احتمال بیشتری با بروز آن اختلال مواجه می‌شوند.

درواقع مصرف ماری‌جوانا  می‌تواند فرد را به اختلال روان‌پریشی ثانویه‌ای دچار کند که در اثر آن اختلال، علائمی نظیر توهم بروز می‌کند و حتی پس از قطع ماده‌ مصرفی نیز این علائم باقی خواهند ماند. درمان این موارد با درمان افرادی که صرفاً توهم زاهایی مثل ال اس دی مصرف می‌کنند و در اثر مستقیم آن دچار تجربه‌ توهم می‌شوند با یکدیگر متفاوت است.

 

عوارض اعتیاد و عدم ترک اعتیاد به مواد توهم زا

توهم زاها موادی هستند که موجب تغییر در ادراک های حسی و انحراف از درک عمیق واقعیت می شوند. این مواد با تاثیر بر نوروترانسمیترها ی مغز، منجر به تغییرات خلقی و رفتاری شده که می تواند در عملکرد و روابط بین فردی اثر منفی بگذارد.

این در حالی است که با ادامه ی مصرف برخی از صدمات به سلول های مغزی می تواند جبران ناپذیر باشد. در برخی مواقع به دلیل عوارض توهم زاها مرگ نیز اتفاق می افتد. برای مثال؛ در انگلیس یک دانشجو در حالی که LSD مصرف کرده بود تلاش کرد تا با استفاده از یک مته ی دندانپزشکی برای طولانی کردن زمان، سوراخی در سر خود ایجاد کند.

و یا در موارد دیگر افراد خود را در آتش انداخته، از بلندی پرت کرده و یا اقدام به مصرف داروهایی دیگر کرده اند، که مشخص شد مصرف همزنان آن ها با LSD  می تواند کشنده باشد. همچنین حتی در صورت قطع LSD تجربه فلاش بک ممکن است رخ دهد، یعنی تکرار غیر عادی تحریف های ادراکی و توهمات، چند هفته تا حتی چند ماه بعد از اینکه فرد مصرف ندارد.

به علاوه در مطالعه ای تاثیر این ماده به طور مداور تا حداقل 2 سال بر عملکرد بینایی مشاهده شد. طبق گزارشاتی دیگر دختری 18 ساله پس از یکبار مصرف اکستازی دچار روانپریشی طولانی مدت شد. مصرف این ماده با اختلال حافظه و وقفه تنفسی ارتباط دارد، پس با توجه به آنچه بیان شد نمی توان خطرات ناشی از مصرف این مواد را نادیده گرفت.

 

ترک اعتیاد به مواد توهم زا

افرادی که از این دست مواد استفاده می کنند نسبت به مواد دیگر برای ترک اعتیاد بیشتر شک داشته و نیازی به گرفتن کمک احساس نمی کنند. در صورتِ مصرف نکردن این مواد نشانه های جسمانی تا به حال گزارش نشده اما وابستگی های روانی دیده می شود. افراد جهت ایجاد حال عجیب و توهماتی که بعد از مصرف به آن ها دست می دهد تمایل به مصرف دوباره دارند اما همانطور که گفته شد همیشه این تجربیات خوشایند نیستند و مصرف آن ها می تواند موجب ناخوشی شود.

از آنجایی که علائم روانی تجربه شده ناشی از مصرف توهم‌زاها پررنگ‌تر از سایر علائم آن است. در درمان و ترک آن نیز این علائم باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. افراد مصرف‌کننده مواد روان‌گردان باید علائم خود را بشناسند با خطرات آن آشنا باشند و بدانند در صورت بروز این علائم چگونه با آن‌ها مقابله کنند. برای ترک موفقیت‌آمیز توهم‌زاها و بهبودی علائم شناختی و روانی آن معمولاً درمان‌های حمایتی  بیش از هرچیز در اولویت قرار دارند. در این درمان‌ها که توسط روان شناسان انجام می‌شود بیشتر  روش‌های رفتاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 در صورتی که مصرف این مواد موجب اختلالات خلقی و روان پریشی شده باشد مراجعه به روانپزشک و دریافت خدمات دارو درمانی نیز ضرورت می یابد.برای مشاهده بهترین روش های ترک کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اعتیاد به مواد توهم زا می توانید با مشاوارن مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : ترک اعتیاد به مواد توهم زا | درمان اعتیاد به مواد توهم زا

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.