مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

اعتیاد به الکل | نشانه ها، علل و درمان اعتیاد به الکل

نشانه‌های اعتیاد به الکل چیست؟ الکل یکی از انواع مواد اعتیادآور به حساب می‌آید و قدرت اعتیادآوری آن کمتر از سایر مواد نیست. الکل به دلیل تاثیرش بر کاهش عملکردهای حیاتی بدن جزء مواد کندکننده دسته‌بندی می‌شود. در نتیجه فردی که الکل مصرف می‌کند سرعت پردازش اطلاعات در ذهنش کم شده و در نتیجه عکس العمل‌های کندی از خود نشان می‌دهد، بریده بریده صحبت کردن و سخت شدن راه رفتن از نشانه های اعتیاد به الکل هستند. برای کسب اطلاع بیشتر از علائم،عوارض و روش های درمان اعتیاد به الکل تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. همچنین می‌توانید جهت دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.


برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اختلالات اعتیاد می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : اعتیاد به الکل | نشانه ها، علل و درمان اعتیاد به الکل

  

چه زمانی مصرف الکل اعتیاد محسوب می‌شود؟

اعتیاد به الکل که تحت عنوان الکلیسم نیز شناخته می‌شود، سالانه تعداد زیادی از مردم را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. بسیاری از افراد در سطح جهان از نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنند؛ اما اعتیاد زمانی اتفاق می‌افتد که در اثر مصرف مکرر الکل، بدن فرد تحمل پیدا کرده و دچار وابستگی جسمی و روانی شود. در پی تحمل ایجاد شده، بدن برای کسب لذت‌های قبلی به میزان بیشتری از الکل احتیاج پیدا می‌کند. افزایش مداوم در مقدار مصرف روز به روز به شدت اعتیاد می‌افزاید.


علائم اعتیاد به الکل

برای اینکه بتوانید تشخیص دهید مصرف الکل منجر به ایجاد اعتیاد در شما یا اطرافیانتان شده است یا خیر؛ می‌توانید علائم زیر را در او بررسی کنید. اما برای تشخیص نهایی حتماً با یک روانشناس متخصص در حوزه اعتیاد به الکل مشورت نمایید.

_ افزایش میزان یا تعداد دفعات مصرف 

_ ایجاد تحمل بسیار بالا در برابر تاثیرات الکل 

_ نوشیدن الکل در زمان‌های نامناسب (برای مثال فرد پس از بیدار شدن اولین کاری که می‌کند نوشیدن است).

_ اجتناب از رفتن به مکان‌هایی که امکان نوشیدن الکل در آن جا وجود ندارد.

_ تغییر در روابط دوستانه؛ دوستی با افرادی که اهل مصرف سنگین الکل هستند.

_ پنهان کردن مصرف  

_ وابستگی به مصرف الکل برای انجام عملکردهای روزانه 

_ افزایش میزان خواب آلودگی، افسردگی و مشکلات هیجانی 

_ درگیری با مشکلات قانونی و اداری نظیر دستگیری و اخراج شدن از کار 


دلایل روی آوردن و اعتیاد به الکل

وابستگی به الکل یک دلیل خاص ندارد؛ بلکه مجموعه‌ای از علائم دست به دست هم می‌دهند که در نهایت به اعتیاد منجر می‌شوند. از جمله دلایلی که می‌تواند باعث روی آوردن افراد به مصرف مداوم الکل شود عبارتند از:

_ اختلالات خواب

اختلالات اضطرابی

_ اختلالات افسردگی

_ مشکلات و اختلالات جنسی

_ خود درمانی برای مشکلات هیجانی 

_ عوامل وراثتی و ژنتیکی

_ فرار از مشکلات زندگی

و...


اثرات کوتاه مدت اعتیاد به الکل

بعد از مصرف، الکل سریعاً وارد گردش خون می‌شود و از این طریق به مناطق مختلف بدن می‌رسد و در نتیجه به خاطر اثرات الکل اغلب مناطق بدن کارکردشان مختل می‌شود، شدت این اختلالات با توجه به میزان مصرف فرد می‌تواند متفاوت باشد که در ادامه به برخی از اثرات مصرف می‌پردازیم:

_ عدم کنترل هیجانات

_ عدم حفظ چهارچوب‌های شخصی و اجتماعی

_ گرم شدن و افزایش دمای بدن

_ زیاد شدن اسید معده

_ تأثیر روی مخچه و ناهماهنگی در حرکات

_ ناتوانی در انجام حرکات دقیق

_ کند شدن واکنش‌ها به محرک‌های محیطی

_ بروز خشم و پرخاشگری

_ دید تار

_ عدم پیوستگی صحبت‌ها

_ تفکر پراکنده

_ تهوع

_ سر درد

_ اثرات روی حافظه

اثرات بلند مدت اعتیاد به الکل

مصرف و اعتیاد به این ماده در بلند مدت منجر به عوارض مزمنی خواهد شد که ممکن است سالیان سال فرد را درگیر خود کند. در ادامه به برخی از این عوارض و تأثیرات اشاره خواهیم کرد:

هپاتیت الکلی

بیماری‌های کبد شایع‌ترین بیماری‌های مرتبط با اعتیاد به الکل است. هپاتیت الکلی بیماری است که شخص در اثر مصرف زیاد الکل به آن مبتلا می‌شود. دردهای بی‌سابقه و نامعمول شکم، تب و یرقان از جمله نشانه های این بیماری هستند. هپاتیت الکلی در صورت مصرف طولانی مدت الکل عواقب خیلی شدیدتری از جمله مرگ را به دنبال دارد. خوشبختانه اگر شخص پس از ابتلا به بیماری مصرف را قطع کند و به سراغ درمان برود احتمال بهبودی وجود دارد.

سیروز کبدی

بیماری دیگری که در اثر مصرف زیاد الکل احتمال ابتلا به آن وجود دارد سیروز کبدی است که زخم کبد نیز نامیده می‌شود. افراد مبتلا به سیروز کبدی برای اجتناب از خطر مرگ حتماً باید مصرف خود را قطع کنند. این بیماری برگشت پذیر نیست اما با توقف مصرف شانس زنده ماندن شخص بیشتر خواهد بود. تاکنون درمان‌هایی برای این بیماری عنوان شده است اما در برخی موارد پیوند کبد تنها راه امکان‌پذیر می‌باشد.

هپاتیت C

افراد مبتلا به هپاتیت c در برابر عوارض مصرف الکل آسیب‌پذیرترند و در صورت ادامه مصرف احتمال ابتلا به سیروز کبدی و یا سرطان کبدی در مقایسه با سایر افراد بیشتر است.

سرطان

اعتیاد به الکل و مصرف طولانی مدت آن احتمال ابتلا به برخی از انواع سرطان، به‌ویژه سرطان‌های مری، دهان، گلو، حنجره، روده، رکتوم و سینه مبتلا شود را بالا می‌برد.

التهاب لوزالمعده

لوزالمعده قند خون را با ترشح انسولین تنظیم می‌کند، همچنین در هضم غذا نیز نقش مؤثری دارد. اعتیاد به الکل می‌تواند به لوزالمعده آسیب رسانده و منجر به شکل‌گیری بیماری التهاب لوزالمعده یا پانکراتیت گردد. پانکراتیت حاد منجر به دردهای شکمی شدید کشنده می‌شود. پانکراتیت مزمن نیز با دل‌دردهای مزمن، اسهال و پایین آمدن شدید وزن شخص همراه است.

قلب

اعتیاد به الکل باعث بروز اختلالاتی در کارکرد قلب نیز می‌شود و احتمال حملات قلبی، سکته و فشار خون را چندین برابر کند.

سیستم ایمنی

اعتیاد به الکل می‌تواند باعث ضعف سیستم ایمنی شود که در نتیجه شخص در برابر بیماری‌های گوناگون مقاومت پایین‌تری خواهد داشت.

مغز

مصرف زیاد الکل اثرات جبران ناپذیری روی قدرت تصمیم‌گیری و رشد فرد نیز می‌گذارد؛ این امر به خصوص در نوجوانان بیشتر مشهود است. الکل اثرات طولانی و مخربی روی حافظه مصرف کننده نیز می‌گذارد که متأسفانه قابل جبران نخواهند بود. همچنین اعتیاد به الکل به‌طور متوسط ۱۰ سال از عمر اشخاص را کم می‌کند.

مرگ‌های ناشی از مصرف الکل بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از مواد محسوب می‌شود. از جمله دیگر بیماری‌هایی که الکل بر مغز و حافظه اثر می‌گذارد سندرم ورنیکه کورساکوف است. قابل ذکر است مادرانی که در دوران بارداری و شیردهی الکل مصرف دارند برای کودک‌شان مشکلاتی نظیر سندرم جنین الکلی پیش خواهد آمد.


درمان اعتیاد به الکل

ترک اعتیاد به الکل شامل سه مرحله می‌شود:

1_ قطع مصرف

2_ سم‌زدایی

3_ توان‌بخشی

هم‌زمان با مراحل ترک اعتیاد به الکل، روان درمانی ضروری است و در طی آن باید دلایل بروز این اعتیاد شناخته شود و در پی رفع آن‌ها تلاش شود. مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی در زمینه ترک اعتیاد به مواد اعتیاد آور آماده خدمت رسانی است.


برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و درمان اختلالات اعتیاد می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : اعتیاد به الکل | نشانه ها، علل و درمان اعتیاد به الکل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.