مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

قرص پروپرانولول | چگونگی مصرف قرص پروپرانولول و عوارض آن

یکی از داروهایی که برای درمان استرس توسط افراد مصرف می‌شود، قرص پروپرانولول است. استرس یکی ازمشکلاتی است که تقریبا بسیاری از افراد با آن درگیر هستند. ترس از زندگی، ترس از آینده و افسوس درباره گذشته همگی می‌توانند باعث ایجاد اضطراب و به دنبال آن مشکلات فراوان در فرد گردند. در این‌جور شرایط، اولین چیزی که به ذهن فرد می‌رسد این است که ‌به روان‌پزشک و مصرف داروهای شیمیایی رجوع کند. در ادامه مطلب قصد داریم تا با نحوه استفاده، عوارض و ویژگی‌های این قرص بیشتر توضیح دهیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. همچنین درمان استرس می‌تواند به شما در این زمینه کمک کننده باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه  قرص پراپرونولول می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


  

قرص پروپرانولول چیست و چگونه تاثیر می‌گذارد؟

پروپرانولول جزء داروهای مسدودکننده گیرنده‌های بتامی‌باشد. این دارو در درمان موارد متنوعی کاربرد دارد و بر روی عملکرد قلب و عروق خونی اثر می‌گذارد. پروپرانولول با اتصال به گیرنده‌ مخصوصی در سلول‌های قلبی و عروقی به نام گیرنده‌های بتا و مسدود کردن آن فرمان کاهش فعالیت قلبی را به اعصاب قلب منتقل می‌نماید.

پس از دریافت این پیام عصبی، کاهش ضربان قلب باعث می‌شود ضربان آن منظم شود. این فرایند می‌تواند منجر به کاهش فشار خون در عروق خونی گردد و به پیشگیری از ضربان نامنظم قلبی کمک کند. به دلیل این‌که قلب با عملکرد این دارو انرژی کمتری مصرف می‌کند، می‌تواند به کاهش دردهای قفسه‌ سینه در آنژین‌های صدری کمک نماید. همچنین پروپرانولول در پیشگیری از حملات قلبی نیز موثراست و مرگ و میر پس از سکته‌های قلبی را کاهش دهد.

موارد مصرف قرص پروپرانولول

درمان اضطراب

از مهم‌ترین نشانه‌های اضطراب بالا رفتن ضربان قلب می‌باشد که به عنوان بخشی از پاسخ جنگ و گریز بشمار می‌رود. در مواقع خطر، بدن آدرنالین را به منظور افزایش کارایی قلبی و پمپاژ سریع‌تر خون و اکسیژن تولید می‌کند. در این موارد مصرف پروپرانولول برای اضطراب، باعث می‌شود کمتر احساس ضعف و سستی کنیم. اگر قلب سریع کار نکند و خون را به همه نقاط پمپاژ نکند، تقویت عضلات با افزایش خون‌ رسانی اتفاق نمی‌افتد. به همین دلیل، پروپرانولول برای درمان اضطراب استفاده می‌شود.

برای آگاهی بیشتر در زمینه درمان اضطراب کلیک کنید.

کاهش استرس

پروپرانولول از بهترین داروهایی است که برای کاهش اضطراب عملکردی استفاده می‌شود. زمانی که در موقعیتی خاص یا در کنار افرادی دچار استرس بشوید، خوردن این قرص بیست تا سی دقیقه قبل از انجام دادن آن کار باعث می‌شود به طرز قابل توجهی از تشویش شما کاسته شود. برای مثال قبل از امتحان رانندگی یا قبل از برگزاری کنفرانس می‌توان این قرص را مصرف کرد.

برای شناخت بیشتر در زمینه کنترل استرس و اضطراب کلیک کنید.

کنترل میگرن‌های عصبی

معمولا برای کمک به جلوگیری از میگرن این قرص تجویز می‌گردد. قرص پرانول ۱۰ یا پرانول ۲۰ می‌تواند برای افرادی که درمان‌های دیگری برای میگرن داشته‌اند و نامناسب بوده، مفید واقع شود.

کنترل فشار خون

اگر فشار خون بالایی دارید، قرص پروپرانولول باعث می‌شود، فشار خون در رگ‌های شما کاهش یابد و به پیشگیری از ریتم غیر طبیعی سریع قلب (آریتمی) کمک می‌کند.

چگونه باید قرص پروپرانولول را مصرف کرد؟

برای علل مختلف، میزان متفاوتی از پروپرانولول تجویز می‌شود. شکل طولانی اثر پروپرانولول معمولاً روزی یک بار مصرف می‌شود. مهم است که دارو را هر روز ساعت معینی استفاده کنید (می‌توانید دارو را صبح پیش از صبحانه مصرف کنید تا خوردن آن را از خاطر نبرید). پروپرانولول را می‌توان با غذا یا بدون غذا مصرف کرد. هر روز پیش از خوردن پروپرانولول نبضتان را بشمارید و فشارتان را اندازه بگیرید. اگر کمتر از ۶۰ در دقیقه بود پیش از خوردن داروی آن روز با پزشکتان مشورت کنید.

هرگز بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید. از دستورات پزشکتان به دقت پیروی کنید. اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض این‌که به یاد آوردید قرص را مصرف کنید. اگر کمتر از 8 ساعت تا نوبت بعدی مصرف دارو رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده و به برنامه منظم دارویی‌تان بازگردید. با قطع مصرف پروپرانولول ممکن است در معرض خطر حمله قلبی باشید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه داروهای ضد اضطراب کلیک کنید.

عوارض جانبی قرص پروپرانولول چیست؟

افزایش وزن

این دارو باعث می‌شوند وزن افراد بالا برود. مسدود کردن آدرنالین در بدن باعث کرخت شدن بدن و شل شدن آن می‌شود و می‌تواند سطح سوخت و ساز را پایین آورده و منجر به افزایش در بدن شود.

سرگیجه و تار دیدن چشم‌ها

زمانی که ضربان قلب کاهش می‌یابد احتمال سرگیجه یا غش کردن در فرد افزایش می‌یابد. تاری دید هم از دیگر عوارض مصرف این دارو می‌باشد.

احساس خستگی یا افسردگی

ما به مقداری آدرنالین برای تحرک و شاد بودن نیاز داریم. زمانی که این دارو آدرنالین را در بدن مسدود می‌کند، این موضوع علاوه بر بروز افسردگی باعث از دست دادن کالری و خستگی نیز می‌شود.

برای آشنایی بیشتر در زمینه درمان افسردگی کلیک کنید.

سایر عوارض جانبی

نارسایی قلب، اسپاسم، انقباض عروق محیطی، اختلالات گوارشی، خستگی، اشکال در به خواب رفتن، اشکال درتنفس یا خس خس کردن، سردی دست‌ها و پاها به خصوص در سالمندان، توهم، افسردگی روانی، ضربان آهسته و غیرعادی قلب، اضطراب یا نگرانی، کاهش توانایی جنسی، اسهال و خواب‌آلودگی خفیف گزارش شده‌اند.

برای آگاهی بیشتر در زمینه بهترین روش‌های علمی کاهش استرس کلیک کنید.

تداخلات دارویی قرص پروپرانولول

مصرف انسولین و داروهای کاهش دهنده قند خون زمان مصرف همزمان با این دارو باید تنظیم شود تا از کاهش بیش از حد قند خون جلوگیری شود. در صورت مصرف همزمان داروهای مسدود کننده گیرنده بتا-آدرنرژیک با داروهای مسدودکننده کانال‌های کلسیمی یا کلونیدین، اثرات کاهش فشار خون ممکن است تشدید شود.

سوالات متداول

اگر قرص پروپرانولول را به طور یکدفعه قطع کنیم خطرناک است؟

مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک خود برای اولین بار متوقف نکنید. توقف پروپرانولول به طور ناگهانی می‌تواند در ریتم قلب و فشار خون تغییر ایجاد کند و درد قفسه سینه را بدتر نماید و یا باعث یک حمله قلبی شود. روش قطع قرص پروپرانول باید محتاطانه انجام گیرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص پراپرونولول می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع: قرص پروپرانولول | چگونگی مصرف قرص پروپرانولول و عوارض آن

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.