مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

قرص اس سیتالوپرام | موارد مصرف، عوارض و اثرات لگزاتال

اس سیتالوپرام یا قرص اس سیتاور دارویی از گروه مهارکننده‌های بازجذب سروتونین است که در درمان‌های افسردگی و اختلال اضطراب فراگیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو همانند داروهای دیگر دارای دوزهای مصرفی مشخص برای هر درمان است. توجه داشته باشید که مصرف و قطع این دارو باید زیر نظر پزشک انجام شود چراکه می‌تواند عوارض متعددی برای فرد به وجود آورد. افرادی که اس سیتالوپرام مصرف می‌کنند باید با شرایط نگهداری، عوارض، میزان مصرف و موارد منع مصرف آن آگاهی داشته باشند. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه داروی اس سیتالوپرام می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

منبع : قرص اس سیتالوپرام | موارد مصرف، عوارض و اثرات لگزاتال

  

قرص اس سیتالوپرام

اس سیتالوپرام دارویی است که برای درمان افسردگی و اختلال اضطراب فراگیر (GAD) استفاده می‌شود. این دارو از دسته داروهای ضد افسردگی است که موجب مهار کردن بازجذب سروتونین توسط گیرنده‌های پیش‌سیناپسی می‌شود. این گروه دارویی موجب بالا رفتن عملکرد سروتونین در مغز مصرف کننده می‌شود. داروی اس سیتالوپرام فقط با نسخه‌ پزشک قابل تهیه است که به اشکال قرص و محلول در بازار وجود دارد.

برای آگاهی بیشتر در زمینه داروهای ضد افسردگی کلیک کنید.

 

دوز مصرف دارو

دوز مصرفی در نوجوانان برای درمان افسردگی

دوز اولیه مصرف این دارو، 10 میلی گرم و یک بار در روز است که پس از حداقل ۳ هفته، در صورت نیاز می‌توان دوز مصرفی را تا 20 میلی‌گرم افزایش داد.

دوز مصرفی در افراد بزرگسال برای درمان افسردگی

دوز اولیه مصرف، 10 میلی گرم به صورت یک بار در روز است که پس از حداقل 1 هفته و در صورت نیاز می‌توان دوز مصرفی را تا 20 میلی‌گرم افزایش داد.

دوز مصرفی در افراد بزرگسال برای درمان اضطراب

دوز اولیه مصرف اس سیتالوپرام، 10 میلی گرم و به صورت یک بار در روز است که پس از حداقل 3 هفته، در صورت نیاز دوز مصرفی را می‌توان تا 20 میلی‌گرم افزایش داد.

دوز مصرفی در افراد مسن یا افراد دارای بیماری کبدی برای درمان اضطراب و افسردگی

دوز اولیه مصرف به صورت 10 میلی‌گرم و یک بار در روز است.

برای آشنایی بیشتر در زمینه درمان افسردگی کلیک کنید.

 

عوارض قرص اس سیتالوپرام

همان طور که می‌دانید، مصرف یک دارو به همان اندازه که اثرات درمانی برای شما دارد، ممکن است یک ‌سری عوارض ناخواسته هم برایتان رقم بزند. توجه کنید که همه عوارض جانبی حاصل از مصرف دارو، به شکل همزمان در فرد مشاهده نمی‌شود. با این حال بهتر است در زمان مشاهده هر یک از عوارض زیر، به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

  • کما
  • سر درد و سرگیجه
  • تشنج
  • کاهش دفع ادرار
  • ضربان قلب شدید یا نامنظم
  • عطش
  • درد و گرفتگی عضلات
  • اسهال و استفراغ
  • تنگی نفس
  • ورم صورت، زانو و دست
  • خستگی و ضعف غیر عادی

بعضی از عوارض جانبی مصرف قرص اس سیتالوپرام نیازی به مراقبت‌های پزشکی ندارد. ممکن است این اثرات با گذشت زمان و تنظیم بدن با دارو، از بین بروند. پزشک متخصص درباره راه‌‌های پیشگیری یا کاهش بعضی از عوارض به شما اطلاعات و راهکارهایی را ارائه می ‌دهد. درصورتی که عوارض جانبی همچنان ادامه داشت و یا آزار دهنده بودند بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره تلفنی در صورت مواجهه با عوارض این دارو بهره ببرید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه مشاوره تلفنی کلیک کنید.

عوارض جانبی متداول قرص اس سیتالوپرام

یبوست، کاهش میل جنسی، اسهال، خشکی دهان، احتباس گاز در معده، سوزش سر دل، کاهش توانایی رانندگی، خواب آلودگی یا خواب آلودگی غیر معمول و مشکلات خواب از جمله عوارض جانبی این دارو هستند.

عوارض در خردسالان

مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از اس سیتالوپرام برای افسردگی در افراد بالای ۱۲ سال محدودیتی ندارد. با این حال، ایمنی و کارایی این دارو همچنان در افراد زیر ۱۲ سال تأیید نشده است. ممکن است این دارو موجب کاهش اشتها و یا حتی از دست دادن وزن در فرد شود. نوجوانانی که این دارو را مصرف می‌کنند باید هر از چند گاهی، به صورت منظم قد و وزن خود را اندازه گیری کنند.

عوارض در سالخوردگان

پژوهش‌ها تاکنون نتواسته‌اند هیچ محدودیتی برای مصرف این قرص در افراد مسن مشخص کنند. اما در حالت کلی در بیماران مسن که به هیپوناترمی (کمبود سدیم خون) یا بیماری‌های کبدی مبتلا هستند، برای اطمینان بیشتر بهتر است که دوز دارو را متناسب با وضعیت شخصی شان تنظیم کنند.

عوارض در دوران شیردهی

تحقیقاتی که در دوران شیردهی انجام شده است، نشان دهنده آن است که مصرف اس سیتالوپرام موجب بروز تاثیرات مضر در نوزاد می‌شود. بنابراین بهتر است که با مشورت پزشک، مصرف اس سیتالوپرام را در این دوران قطع کنید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه علائم افسردگی کلیک کنید.

 

مصرف صحیح قرص اس سیتالوپرام

توجه کنید که این دارو را طبق توصیه و تجویز پزشک مصرف کنید. مراقب باشید که به مقدار بیشتر آن را مصرف نکنید و بعد از بازه‌ زمانی گفته شده توسط پزشک، مصرف دارو را قطع کنید. همچنین ممکن است که قرص اس سیتالوپرام همراه یا بدون غذا مصرف شود. بنابراین اگر پزشک شما برای مصرف دارو در زمان خاص، دستور خاصی داده است برطبق آن عمل کنید.

در صورتی که از محلول خوراکی اس سیتالوپرام استفاده می‌کنید، قبل از مصرف آن را به خوبی تکان دهید. از قاشق اندازه‌ گیری که برای آن گذاشته شده، سرنگ دهانی و یا فنجان مخصوص تعیین شده برای مصرف دوز استفاده کنید. توجه داشته باشید که ممکن است قاشق چایخوری خانگی میزان مناسب دوز مورد نیازتان را نداشته باشد.

 

موارد منع مصرف قرص اس سیتالوپرام

درصورتی که حساسیت شدیدی به اس سیتالوپرام، سیتالوپرام یا سایر ترکیبات فرمولاسیون، دارید از مصرف این دارو پرهیز کنید. همچنین از مصرف همزمان با پیموزاید، مصرف همزمان یا با فاصله دو هفته‌ای از مهار کننده‌های MAO بپرهیزید.

 

شرایط نگهداری

توجه داشته باشید که این دارو را در ظرف بسته و در دمای اتاق نگهداری کنید. همچنین دارو باید از حرارت، رطوبت، نور و یخ ‌زدگی دور نگه داشته شود. مطمئن شوید که دور از دسترس اطفال است و تاریخ انقضای داروی خود را بدانید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه مشاوره تلفنی کلیک کنید.

 

سوالات متداول

در صورت فراموشی یک دوز از دارو باید چه کرد؟

در صورت فراموشی، در اسرع وقت دوز تجویز شده داروی خود را دریافت کنید اما اگر زمانی که به یاد آورده‌اید مصرف دارویتان را فراموش کرده‌اید منتهی به مصرف دوز بعدی دارو باشد، بهتر است از مصرف آن صرف نظر کنید. طبق برنامه قبل دارو را مصرف کرده و هرگز دوز را دو برابر نکنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه داروی اس سیتالوپرام می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع : قرص اس سیتالوپرام | موارد مصرف، عوارض و اثرات لگزاتال

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.