مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

تعیین زمان زایمان | دقیق ترین روش های تعیین تاریخ زایمان

تولد فرزند یکی از اتفاقات خوشایند در زندگی هر زوجی است که اغلب با برنامه ریزی‌های بسیاری همراه است. تعیین زمان زایمان و به دنیا آمدن نوزاد مهم‌ترین اصل برای اجرای این برنامه‌ها و آماده شدن برای شرایط زایمان است. اگرچه امکان تاریخ گذاری دقیق و بدون خطا برای زمان زایمان خانم‌ها وجود ندارد، با این حال از طریق راه‌هایی مانند سونوگرافی شکم و یا محاسبه بر اساس آخرین تاریخ عادت ماهانه، می‌توان یک زمان حدودی را برای تولد نوزاد در نظر گرفت. در واقع تعیین زمان زایمان در زایمان طبیعی از اهمیت برخوردار است چراکه در زایمان سزارین معمولا اگر درد به سراغ‌تان نیاید تعیین روز زایمان برعهده خودتان است. در این مطلب راه‌های تعیین تاریخ زایمان و ویژگی‌های هریک از آن‌ها را بررسی می‌کنیم پس با ما همراه باشید.
تماس با مشاور



منبع: تعیین زمان زایمان | دقیق ترین روش های تعیین تاریخ زایمان

  

مدت زمان یک بارداری طبیعی

در حالت طبیعی انتظار می‌رود که نوزاد در فاصله بین هفته 37 تا 42 بارداری به دنیا بیاید. باید بدانید که تاریخ دقیقی را نمی‌توان برای زایمان در نظر گرفت. با این حال تولد نوزاد در بازه زمانی گفته شده، کاملا طبیعی است و اگر نوزاد قبل یا بعد از این تاریخ به دنیا بیاید نیازمند دریافت توجه ویژه است. در طی این مدت شما می‌بایست توجه بیشتری به علائم بدنی خود داشته و هر زمان، آماده شروع درد زایمان و تولد فرزندتان باشید.

برای شناخت بیشتر در زمینه علائم زایمان کلیک کنید.

 

تاثیر نحوه زایمان در تعیین زمان زایمان

تعیین زمان زایمان تا حد زیادی به نوع زایمان شما بستگی دارد. اگر قرار است برای زایمان از روش سزارین استفاده کنید، تاریخ زایمان به دست شماست. با این حال توصیه می‌شود، زایمان را به هفته 39 و یا 40 بارداری موکول کنید. در هفته 40 بارداری با اطمینان خاطر می‌توان بیان داشت که جنین رشد کافی داشته و اندام‌های بدنی شکل گرفته‌اند. همچنین فرزند شما، به خوبی توانایی مکیدن سینه را پیدا کرده است.

چنانچه قصد دارید به روش طبیعی زایمان کنید، از هفته 37 بارداری با دقت نشانه‌های بدنیتان را بررسی کنید. هنگامی که طول مدت انقباضات رحم شما منظم شد و احساس کردید که نظم خاصی در دردهایتان وجود دارد، این به معنی نزدیک شدن شما به تاریخ زایمان است.

 

روش‌های تعیین زمان زایمان

متاسفانه نمی‌توانیم به درستی تشخیص دهیم که سلول اسپرم، دقیقا در چه تاریخی با سلول تخمک ترکیب شده و نطفه را به وجود آورده است. به همین خاطر در روش‌های مختلفی که برای تعیین زمان زایمان وجود دارد، به این شکل عمل می‌شود که نشانه‌ها و شرایط فیزیکی مادر یا جنین با روندی که برای زایمان در نظر داریم مقایسه شده و براساس اینکه مادر و جنین در چه مقطعی قرار دارند، راجع به تاریخ زایمان، حدسیاتی مطرح می‌شود.

با توجه به این مسئله، هرچه یک روش برای تعیین تاریخ زایمان از نشانه‌های بیشتری استفاده کند و یا محدوده کوچکتری برای تاریخ زایمان ارائه دهد، روش دقیق‌تری است. یکی دیگر از ملاک‌ها برای تعیین دقیق بودن یک روش، تعداد پاسخ‌های درستی است که در دفعات مختلف توسط این روش‌ها ایجاد شده است.  

1. سونوگرافی از روش‌های تعیین زمان زایمان

در حال حاضر سونوگرافی شکم مادر، دقیق‌ترین راه برای تعیین تاریخ زایمان است. همچنین نتایج نشان می‌دهد که سونوگرافی در سه ماهه نخست بارداری، به نسبت سونوگرافی ماه‌های آینده، تاریخ دقیق‌تری برای زایمان تعیین می‌کند.

در روش سونوگرافی با اندازه گیری دور سر جنین، اندازه ساک بارداری و همچنین طول سر تا باسن جنین، می‌توان تشخیص داد که جنین چه سنی دارد. پس از تعیین سن جنین، می‌توانیم با در نظر گرفتن طول مدت یک بارداری طبیعی (37 تا 42 هفتگی)، زمان تولد نوزاد را محاسبه کنیم.

برای اطلاع بیشتر در زمینه بارداری کلیک کنید.

2. معاینه شکم

بررسی اندازه شکم و رحم مادر، می‌تواند نشان دهنده میزان رشد جنین باشد. به همین خاطر از طریق این روش می‌توانیم محاسبه کنیم که جنین در چه مرحله‌ای قرار گرفته و تا زمان تولد وی چه مدت باقی مانده است. همانطور که احتمالا شما هم متوجه شده‌اید، اندازه شکم به عوامل مختلفی به ویژه جثه جنین مربوط است. به همین خاطر بزرگی یا کوچکی اندازه جنین، می‌تواند باعث خطای پزشک در این زمینه شود.

3. بررسی ارتفاع و طول دهانه رحم

با نزدیک شدن به زمان وضع حمل، طول دهانه رحم به مرور کوچکتر از حد نرمال می‌شود، بر این اساس پزشک با بررسی طول دهانه رحم، می‌تواند زمان تقریبی تولد نوزاد را مشخص کند. همچنین ارتفاع رحم، یعنی فاصله قله رحم تا جناغ سینه، یک راه دیگر برای تشخیص سن بارداری است که در هر معاینه پزشک، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

با توجه به اینکه احتمال خطای انسانی در این روش‌ها وجود دارد و یا ممکن است تغییرات طول دهانه رحم، به میزانی نباشد که بتوان بررسی کرد؛ ممکن است تعیین زمان زایمان با این روش‌ها، ایراداتی داشته باشد.

4. تعیین زمان زایمان بر اساس اولین روز از آخرین دوره عادت ماهانه

همانطور که گفته شد، تعیین تاریخ دقیق زمانی که لقاح صورت گرفته، امکان پذیر نیست. معمولا به عنوان یک تاریخ قراردادی در بین متخصصین، اولین روز از آخرین دوره سیکل ماهیانه خانم‌ها، به عنوان شروع تاریخ بارداری در نظر گرفته می‌شود. تعیین زمان بارداری (37 تا 42 هفته) نیز، با توجه به همین مبدا زمانی در نظر گرفته شده است. در نتیجه شما می‌توانید در خانه و به صورت شخصی با افزودن حدود 40 هفته به تاریخ شروع آخرین سیکل خود، زمان تقریبی تولد فرزندتان را تخمین بزنید. اما به این نکته توجه داشته باشید که این روش برای خانم‌هایی که دارای چرخه قاعدگی منظم با میانگین 28 روز هستند، کاربرد دارد.

برای اطلاع بیشتر در زمینه زایمان کلیک کنید.

 

سوالات متداول

دقیق‌ترین روش برای تعیین زمان زایمان کدام است؟

سونوگرافی دقیق‌ترین روش محسوب می‌شود که در آن محاسبات توسط دستگاه تصویربرداری صورت می‌گیرد، به همین خاطر احتمال خطای انسانی و اشتباهات تاحد زیادی کم می‌شود. از طرفی سایر روش‌های تعیین تاریخ زایمان، مبتنی بر این شرط است که خانم‌ها سیکل ماهیانه منظمی داشته باشند و یا تاریخ شروع آخرین عادت ماهانه خود را به درستی بدانند. با توجه به اینکه ممکن است مادران به دلیل بیماری‌های مختلفی مثل کیست‌های تخمدانی، شرایط نامناسبی مثل سقط و یا سن پایین، سیکل ماهیانه منظمی نداشته و یا تاریخ آخرین عادت ماهانه را به خاطر نداشته باشند، استفاده از روش‌های دیگر با خطا همراه خواهد بود.

برای اطلاع بیشتر در زمینه سونوگرافی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تعیین زمان زایمان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.


منبع: تعیین زمان زایمان | دقیق ترین روش های تعیین تاریخ زایمان

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.