مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مشاوره روانشناسی و روان درمانی

مدیریت زمان با تکنیک پومودورو

آیا می دانید تکنیک مدیریت زمان با تکینک پومودورو چیست ؟ مدیریت زمان در دنیای پر مشغله امروزی با توجه به مشغله های زیاد افراد از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بخصوص زمانی که با لیستی طولانی از فعالیت ها و کارهای شخصی، شغلی، روزانه و ... روبرو هستیم. مشکل زمانی بزرگتر می شود که با وجود تمامی مسائل و مشغله هایی که داریم، وقت زیادی را در طول روز به خاطر جذابیت شبکه ها و دنیای مجازی صرف آنها می کنیم. در این مقاله قصد داریم شما را با تکنیک پومودرو  که یک تکنیک ساده برایمدیریت زمان می باشد آشنا کنیم.



برای برنامه ریزی و مشاوره در مورد تکنیک پومودورو می توانید از طریق تلفن ثابت با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. از تبادل نظر هنر زندگی می توانید مشکلات خود را با دیگران به اشترک بگذارید

  

آیا می دانید تکنیک مدیریت زمان با تکینک پومودورو چیست ؟ مدیریت زمان در دنیای پر مشغله امروزی با توجه به مشغله های زیاد افراد از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بخصوص زمانی که با لیستی طولانی از فعالیت ها و کارهای شخصی، شغلی، روزانه و ... روبرو هستیم. مشکل زمانی بزرگتر می شود که با وجود تمامی مسائل و مشغله هایی که داریم، وقت زیادی را در طول روز به خاطر جذابیت شبکه ها و دنیای مجازی صرف آنها می کنیم. در این مقاله قصد داریم شما را با تکنیک پومودرو  که یک تکنیک ساده برایمدیریت زمان می باشد آشنا کنیم.



برای برنامه ریزی و مشاوره در مورد تکنیک پومودورو می توانید از طریق تلفن ثابت با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. از تبادل نظر هنر زندگی می توانید مشکلات خود را با دیگران به اشترک بگذارید

 

اهمیت مدیریت زمان

چند سال پیش، پارکینسون یک حقیقت ساده را کشف می کند که امروزه با قانون پارکینسون شناخته می شود. و آن این است که (( کاری به اندازه ی زمانی که برای آن در نظر گرفته اید طول می کشد.)) به طور خلاصه، این قانون به این معنی است که هرچه  زمان بیشتری را برای انجام یک کار در نظر بگیرید، اتمام آن طولاتی تر می شود. بهترین راه  برای مبارزه با حقیقتی که قانون پارکینسون بیان می کند، در نظر گرفتن یک مهلت سختگیرانه  زمانی  توسط خودتان  می باشد.

انسان بطور متوسط تنها 675،450 ساعت عمر می نماید . هر ساعتی که  تلف شود دیگر بر نخواد گشت. اگر هر روز به سختی کار می کنید اما نتایج قابل قبول  نمی گیرید، زندگی خود را هدر می دهید. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که فکر می کنید اگر تمامی طول روزتان را با کار پر کنید و در مهمانی ها با افتخار در مورد ساعت بالای کاری خود صحبت می کنید، سخت در اشتباه هستید. زندگی به سرعت باد می گذرد و در نهایت شما به غیر از صرف زمان خود با شغلتان کار دیگری نکرده اید. شما باید به تمامی ابعاد زندگیان برسید تفریح، استراحت، یاد گرفتن موسیقی، فیلم دیدن و... نیز جزوی از زندگی ما هستند که نباید از دستشان دهید. انجام کلیه این کارها در کنار هم است که به زندگی معنی می دهد. نباید هیچ از ابعاد  زندگی را فدای دیگری کنیم. آموزش می دهد که در کمترین زمان ممکن  کارهای مهمتان را انجام دهید و در وقت آزاد خود نهایت استفاده و لذت را از زندگی ببرید.

تکنیک پومودورو  - تکنیک مدیریت زمان 

در اواخر دهه 1980  فرانچسکو سیریلیو برای اولین بار تکنیک پومودورو  را تعریف نمود  این کلمه را او از یک شکل گوجه فرنگی تخم مرغی که در هنگام مدیریت زمان استفاده می کرد، گرفته است. ایده پشت تکنیک پومودورو ،  شکستن  تمام وظایف خود به بخش های  زمانی 25 دقیقه است و بین هر  دو بخش زمانی، پنج دقیقه استراحت وجود دارد و پس از اتمام چهار بخش زمانی پومودورو شما یک بار دیگر یک استراحت بین 15 تا 30 دقیقه ای را خواهید داشت. که در این زمان دوباره برنامه ریزی خود را چک و از نوع برنامه ریزی کنید.

از نظر تئوری، استفاده از تکنیک پومودورو  بطور موثری کار می کند زیرا شما به طور کامل بر روی یک کار خاص  (مانند نوشتن)  تمرکز کامل می کنید و چند کار را در یک زمان انجام نمی دهید. هنگامی که مشغول کار کردن بر روی کاری است هستید که برای آن برنامه ریزی کرده اید، تمامی امورات دیگر  همانند  چک کردن ایمیل، جست و خیز در فیس بوک، پاسخ به پیام های متنی و یا فعالیت های منحرف کننده  دیگر کنار می گذارید و فقط در محدوده  پومودورو خود به طور کامل برانجام یک فعالیت تعیین شده  تمرکز می کنید.

 

 

مزیت های استفاده از روش پومودورو

استفاده از تکنیک مدیریت زمان پومودورو دارای محاسن بسیاری در زندگی ما می باشد. که از جلمه آنها می توان به موارد زیر اشاره داشت

  • زندگی کردن در زمان حال

بیشتر ما به گونه ای زندگی می کنیم که انگار در یک مسابقه هستیم و دائما در حال انجام کارهایمان در زمان و موعد مقرر می باشیم. انگار زمان دشمن ما است و باید او را شکست دهیم. اولین مزیت استفاده از تکنیک مدیریت زمان پومودورو این است که به ما یاد می دهد به جای مسابقه دادن با زمان، همگام با آن عمل و زندگی کنیم. در حین حال که به انجام تمامی وظایف خود می رسیم. از زمان نیز لذت ببریم.

 

  • کاهش فرسودگی ناشی از کار و پیر شدن

داشتن استراحت های برنامه ریزی شده سبب می شود که از فشار ها و استرس های ناشی از کار که در طول روز با آنها روبرو هستیم کاسته شود و فشار بیش از حد به خود وارد نکنیم. با استفاده از تکنیک مدیریت زمان پومودورو وارد شدن فشار و استرس بیش از حد ناشی از خستگی و کار زیاد تقریبا غیر ممکن است

 

  • مدیریت حاشیه ها و عوامل ایجاد کنند حواس پرتی

تلگرام، اینستگرام، تماس ها ، پیام ها و تمامی چیزیهایی که دائما این روز ها ذهن ما را به خودش درگیر و منحرف می کنند را می توان برای زمان دیگری گذاشت و آنها را به تعویق انداخت. مدیریت زمان با تکنیک پومودورو به شما کمک می کند که رسیدگی به درگیری های ذهنی را به تعویق باندازید. آنها را لیست کنید و در زمان خارج از تایم کاری برای آنها اولویت بندی انجام دهید.

 

  • ایجاد توازن بین ابعاد مختلف زندگی و کار

اکثر ما تجربه احساس گناه ناشی از صرف زمان زیادی بر روی کار و در نهایت انجام هیچ کاری را داریم به بیان بهتر همه این تجربه این مسئله که تمام روز خود را برای انجام یک کار در مکان و شرایط مشخصی باشیم ولی تمام زمانمان با فکر کردن و مشغول شدن در شبکه اجتماعی سوخته باشد را داریم و احساس گناه بعد از آن را تجربه کرده ایم. تکنیک مدیریت زمان پومودورو به شما کمک می کند تا بتوانید یک زندگی متعادل در زندگی و کار ( شغل) خود ایجاد کنید.

 

نحوه انجام مدیریت زمان با تکنیک پومودورو | 25 دقیقه تمرکز کامل

تا ایجا حتما به صورت کامل از محاسن و فواید زیاد تکنیک پومودورو آشنا شده اید. ولی سوال اصلی اینجاست که خب تکنیک پومودورو دقیقا چه می گوید؟ و حالا من باید چه کار کنم ؟  توجه داشته باشید که به هر 25 دقیقه تمرکز بر روی کار و 5 دقیقه استراحت پس از آن یک پومودورو می گوییم. 

تکنیک پومودورو :

1- یکی از فعالیت های که باید انجام دهید را انتخاب کنید.

2-  زمان را  تا 25 دقیقه  (با یک ساعت عقربه دار یا با یک اپلیکشن زمانسنج) تنظیم کنید.

3- برای 25 دقیقه بطور متمرکز بر آن فعالیت  کار کنید. از همه  امور که حواس  را پرت می نماید یا  انجام  چندین کار یا چک کردن گوشی موبایل خود اجتناب کنید.

4-بعد از اتمام 25 دقیقه فعالیت را متوقف و برای 5 دقیقه برای تجدید قوا استراحت کنید

5-پومودورو بعدی را آغاز کنید ( دوباره مراحل 1 تا 4 را تکرا کنید

6- بعد از اتمام چهار پومودورو ، 15 الی 30 دقیقه را استراحت کنید.

ساده اما بسیار موثر است. هنگامی که از تکنیک پومودورو استفاده می کنید، بهبود قابل توجهی در ارتقا بهره وری و توانایی در تمرکز برای انجام کارها را مشاهده خواهید کرد. شاید پیشه خودتون خودتون فکر کنید که 25 دقیقه که هیچی نیست. اما توجه داشته باشید که در این 25 دقیقه شما تنها و تنها باید بر روی یک فعالیت تمرکز کنید بدون هیچ تلگرامی و پیامی یا تماسی منظور بدون هیچ عاملی که تمرکز شما را از انجام آن فعالیت منحرف کند.

چهارقاعده تکنیک پومودورو  

تکنیک مدیریت زمان پومودورو نیز مانند هر قائده و قانون دیگری در این دنیا کامل نیست و در حالت هایی با کاستی هایی مواجه می شود. با استفاده از چهار قاعده زیر می توانید در حالت های خاص تکنیک مدیریت زمان پومودورو را تکمیل کنید.

قاعد یک : زمان های استراحت اختیاری نیستند

هنگامیکه زنگ ساعت به صدادر می آید، کار را  باید متوقف کنید، بلند شوید و استراحت نمایید . شما به این زمان 5 دقیقه ای برای آرامش ذهنی و تجدید قوا برای 25 دقیقه بعدی  نیاز دارید. سعی کنید در این  دقیقه وقت استراحت کارهایی را انجام دهید که به آرامش می دهد و تمرکز فکری شما را برای 25 دقیقه بعدی آماده می کند به عنوان مثال می توانید یک لیوان قهوه یا چایی بنوشید، از تمرینات ساده ورزشی استفاده نمایید، غذای های ساده میل بفرمایید یا ....

قاعده دو : مدت زمان  مهمترین  چالش انجام کار

روش استفاده  از این متد  این است که  کار را به  چندین فعالیت در  بلوک های  25 دقیقه تقسیم کنید. نحوه تقسیم بندی فعالیت ها به میزان آسانی یا دشواری آنان بستگی دارد به عنوان مثال کار ها و فعالیت های دشوار را می توانید در 5 یا 6 پومودورو ( زمان 25 دقیقه ای ) انجام دهید و کار ها و فعالیت های ساده را به تعداد پومودورو های کمتری نیاز دارند. به عنوان مثال نوشتن یک متن کار می تواند برای بعضی از افراد کاره ساده ای باشد چرا که نیاز به تمرکز بسیار زیادی دارد می توانید نوشتن یک متن ساده را در یک یا دو پومودورو ( تایم های 25 دقیقه ای ) تقسیم و انجام دهید.

 

قاعده سه: قطعات کوچکتر پومودورو را به حساب آوردید 

برای بعضی از فعالیت ها میزان زمان لازم کمتر از 25 دقیقه می باشد به عنوان مثال 10 دقیقه در این مواقع می توانید انجام چند کار را در یک پومودورو ( تایم زمانی 25 دقیقه ای ) انجام دهید. هنگامی که یک پومودورو تکمیل شد، خود را انجام پومودورو بعدی آماده کنید. در موارد منقطع کاری انعطاف می توانید داشته باشید برای مثال :

  • شما می توانید 15 دقیقه فعالیت و یک تماس مهم را در یک پومودورو قرار دهید. شما باید در برنامه ریزی پومودورو (زمان 25 دقیقه ای ) خود یک  "15 دقیقه" فعالیت به همراه پاسخ دادن به یک سوال ثبت کنید. در آن زمان بعد از به اتمام رساندن 15 دقیقه فعالیت،  مکالمه شروع و به پایان برسانید. سپس خود را برای  یک پومودورو  جدید آماده کنید.

 

قاعده چهار : دسته بندی فعالیت ها در پومودورو  مربوط

وظایف که کمتر از 25 دقیقه طول می کشد، باید به جای انجام جداگانه گروه بندی شوند.

به عنوان مثال پاسخ دادن به پیام های تلگرام، اینستگرام و فیس بوک و ایمیلتان که هر کدام 5 دقیقه طول می کشد را می توانید در یک پومودورو انجام دهید. یک نکته مهم دیگر در قاعده این است که فعالیت های در طول روز بر اساس اولیت بندی هایی که داریم باید فعالیت های خود را در پومودورو ها انجام دهیم.

ابزار مورد نیاز در تکنیک مدیریت زمان پومودورو 

تکنیک مدیریت زمان پومودورو برای شروع نیاز به ابزار پیچیده ندارد. برای شروع مدیریت زمان به وسیله تکنیک پومودورو نیاز به موارد زیر دارید:

1-یک ساعت عقربه دار زنگ دار یا یک ساعت هوشمند که می تواند یک اپلکیشن در گوشی نیز باشد

2- یک کاغذ سفید یا نوت پد گوشی برای یاد داشت کردن برنامه ریزی خود

3- 5 دقیقه زمان استراحت بین هر پومودورو ( 25 دقیقه زمان فعالیت)

4-بعد از هر چهار پومودورو باید سی دقیقه زمان استراحت و برنامه ریزی مجدد( چک کردن برنامه ریزی انجام شده )

مزیت استفاده از ساعت عقربه دار : استفاده از ساعت عقربه دار زندگ دار رو میزی از این جهت توصیه می شود که به دلیل صدای تیک تاک ساعت، به صورت ناخواد آگاه در بروی تعهد ذهنی شما تاثیر می گذارد. این صدا از نظر روانشناسی یک اضطراب مفید به دلیل گذر زمان در شما ایجاد می کند که سبب می گردد شما به تمرکز و سرعت عمل خود را در انجام فعالیت بالا ببرید.

استفاده از اپلیکیشن های زمانسنج: ساعت رو میزی در فضاهای عمومی مانند کتابخوانه ها و یا محیط کار در اداره ها به دلیل صدایی که دارد قابل استفاده نیست. یک راه حل جایگزین مناسب استفاده از برنامه های و اپلیکیشن های تلفن های همراه و یا رایانه های می باشد که با همین ویژگی طراحی شده اند.

 .

شروع استفاده از روش  پومودورو  از امروز

خب حالا تصمیم با شماست. الان کاره خود را متوقف کنید و تصمیم گیری کنید. دوست دارید زندگی و فعالیت های خود را بی برنامه ادامه دهید و تمام طول روز خود را درگیر کار باشید یا می خواهید در زندگی خود تحولی ایجاد کنید و با برنامه به کار هایتان برسید، زمانی در روز را برای تفریح، دوستان، خانواده و .... اختصاص دهید. قبول دارم که ایجاد تغییر در زندگی بسیار سخت است، بخصوص اگر تمامی طول زندگی خود را بدون برنامه جلو رفته باشیم و به آن عادت کرده باشیم. اگر تصمیم گرفتید که با برنامه ریزی از این به بعد با برنامه ریزی این زندگی را جلو ببرید، بدانید که تکنیک مدیریت زمان پومودورو در حال حاضر بهترین تکنیک مدیریت زمانی می باشد که می توانید از آن استفاده کنید و اگر به 8 پومودورو در روز برسید به طور میانگین یه ایده آل بسیار مناسب می رسید و می توانید به تمامی کار های خود برسید. در صورت مواجه شدن بر هر گونه سوال در مورد چگونگی در نحوه اجر تکنییک مدیریت زمان پومودورو می توانید از در قسمت کامنت سوال و نظر خود را بنویسید یا از طریق تلفن ثابت با مشاوران مرکز هنر زندگی تماس بگیرید تا در اجرای این تکنیک به شما کمک کنند. اگر تصمیم به پیاده سازی این سیستم دارید، قادر خواهید بود:

  • عادت انجام چند کار همزمان را از بین ببرید.
  • بر روی وظیفه جاری تمرکز می کنید
  • بدلیل وجود فوریت ذهنی کارهای بیشتری انجام می دهید،
  • با اعمال دقیق تنظیم در انجام پروژه، از ذهنیت کمالگرایی اجتناب می کنید.
  • ایجاد سطوح بالاتری از تمرکزو اراده .
  • کاهش میزان استرس، زیرا شما در حال انجام یک کار در یک زمان هستید.

 

 

نظر فردی که از قانون پومودورو استفاده کرده است

من باید اعتراف کنم، زمانی که برای اولین بار در مورد تکنیک پومودورو  شنیده بودم کمی شکاک بودم و روال کاریم بدین صورت بود که  هر زمان که احساس می کردم تمایل دارم  کار را  انجام می دادم .گاهی اوقات این بدین معنای بود که بیش از دو ساعت کار بی وقفه داشتم و چند بار دیگر چند دقیقه  کار طول کشید،که همزمان با تماشای تلویزیون.نیز بود .

با این حال، پس از سه سال استفاده از تکنیک مدیریت زمان پومودورو، می توانم صادقانه بگویم که استفاده از تکنیک مدیریت زمان پومودرو یک تغییر بزرگی را در زندگی من ایجاد کرده است. مهم نیست که چه کاری انجام می دهم - نوشتن، پاسخ دادن پیام ها در تلگرام، کار با رسانه های اجتماعی یا بازاریابی. به طور کامل بر روی انجام آن کار متمرکز می شوم.

 

برای برنامه ریزی و مشاوره در مورد تکنیک پومودورو می توانید از طریق تلفن ثابت با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت با شماره 9099075228 تماس بگیرید. از تبادل نظر هنر زندگی می توانید مشکلات خود را با دیگران به اشترک بگذارید

 

 

خدمات مرکز مشاوره تلفنی خانواده هنر زندگی

 

 

 

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خانواده هنر زندگی با بهره مندی از کادر مجرب خدمات خود در زمینه مشاوره تلفنی خانواده با موضوعاتی شامل مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی دختر و پسر،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوستی‌های پیش از ازدواج،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران نامزدی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره همسریابی مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زندگی مشترک،  مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره جنسی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره زناشویی، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره دوران بارداری، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره ترک اعتیاد، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره یادگیری کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره بازی کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره تربیت کودک، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره نوجوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره افسردگی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره جوان، مشاوره تلفنی خانواده با موضوع مشاوره خانواده تلفنی، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره طلاق، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره خیانت، مشاوره خانواده تلفنی با موضوع مشاوره کنترل استرس و مشاوره کاهش اضطراب و .... ارائه می دهد. تبادل نظر هنر زندگی را حتما ببینید.

 

منبع : تکنیک مدیریت زمان پومودورو

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.